lange lijn en knie aktie...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

lange lijn en knie aktie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 22:03

Ik heb een appaloosa pony met een stokmaat van 1.30m. Hij is inmiddels 3,5 jaar oud. Ik wil met hem langzaam aan steeds meer aan de lange lijn gaan werken. Nu kan hij al prima in stap draf en galop aan de lange lijn. Ook kan hij achterwaarts en al behoorlijk verruimen en verzamelen (vooral in draf, maar dit is altijd de makkelijkste gang om te bewerken).

Hij kan van nature lopen met hele mooie knie aktie. Vooral als veulen deed hij dit, maar ook nu nog zie ik hem dit in het land nog wel eens doen. Jammer genoeg loopt hij over het algemeen zeer laag met zijn benen. Hij tilt ze wel op, maar hij heft ze niet echt op onder het werk. Hij slaat zijn benen wel vanuit zijn knieen verder naar voren... dus hij heeft wel meer kniegebruik dan je gebruikelijk ziet. Hierdoor maakt hij hele grote passen, maar ik zou dus graag die knieaktie weer om hoog zien gaan. Hoe pak ik dit aan?

Trice

Re: lange lijn en knie aktie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:30

Heb je al eens met dubbele longe gelongeerd?
Dat kun je de longe achter de benen (boven de hak) laten gaan. Vaak is dit zer stimulerend voor de achterhand.

Zelf heb ik een zelf geknutselde hulpteugel waarbij ik redelijk wat effect heb op de knieactie, alleen bij mij is dit niet altijd mijn doel. Knipoog

*hou er wel rekening mee dat dit maar een moment opname is en dat ze de passen erna weer iets anders liep, minder knieactie maar er wel onder*

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:44

Ik heb ook een appaloosa en een friese merrie, heb ze lekker aan de dubbele longen dit werkt inderdaad stimuleert voor de achterhand. je kunt gaan werken met balken waar je ze over laat komen lekker los over de rug naar voren en laat ze actief die balken meenemen gaande weg kun je ze wat meer verzamelen en de balken iets verhogen bv met blokje hout eronder. blijf ervoor waken dat je het vanuit de rust en niet erover heen jagen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 13:38

Ik longeer hem af en toe. Inderdaad ook met dubbele longe. Ook heeft hij wel kleine hindernisjes genomen en balkjes gelopen. Echter, ik merkte weinig verschil. Momenteel heb ik de beschikking niet over de benodigde spullen. Ik moet werken op het weiland en de weg en hetgeen het dichtste bij balkjes in de buurt komt zijn boomstammetjes en takken...

Hij is vreselijk licht in zijn mond (of neus als ik met halster werk) en de lijnen veren mooi mee. Zelfs als we gaan verzamelen. Hij zet dan zijn achterhand al mooi onder voor zo'n jonge pony en hij komt voor omhoog, halsje er mooi op en iets meer heffen van de voorbenen... maar die echte aktie blijft uit. Ook vanuit die verzameling strekken gaat heel erg goed. Hij gaat zo naar voren zonder 'in de teugel' te gaan lopen. Hij gaat precies tot waar je aan geeft dat hij kan en mag gaan.

Hij is echter wel zo dat je hem heel erg bezig moet houden omdat hij anders zelf dingen verzint om te gaan doen. En als ze er vandoor schieten heb je aan de lange lijn natuurlijk niks te vertellen.

Op een tikje op zijn schouder tilt hij zijn voorvoeten op en 'slaat' ze op de grond. Hij doet dit echter alleen vanuit stilstand.

Hulpteugels ben ik persoonlijk niet zo weg van... maar ik kan inderdaad wel een band achter zijn achterhand langs doen.. daar had ik helemaal nog niet aan gedacht, maar dat heb ik bij mijn haflinger ook een tijd gebruikt met rijden.

In ieder geval bedankt voor jullie tips.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 15:49

Niemand verder tips?

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:18

Misschien dat je hem vanuit die verzmeling wat meer voorwaarts kunt krijgen. Vaak komt er dan ook meer actie in de knieën.
Dus hou die verzamelde aanleuning en probeer hem echt op zijn achterhand te laten lopen, zodat hij van voren opgericht is. Vanuit dat punt meer voorwaarts. Let op dat de aanleuning daarbij niet verslapt.

Gun hem ook tijd als het niet ineens wil. En ga dan weer een klein stapje terug in de training.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:25

ik zou hem idd vooral tijd gunnen, tis een jonge pony en die kan niet alles in 1 keer bevatten... vind het al knap dat hij kan verzamelen en verruimen in draf en dan ook nog zijn achterhand blijft gebruiken!!! geloof me, de meeste pony's van die leeftijd vinden het nog moeilijk om in 1 tempo op eigen benen te lopen en tegelijkertijd toch aan het werk te zijn...