Mss een heel erg domme vraag.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Mss een heel erg domme vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:16

Hej ik heb een vraagje.

En volgens mij is het een erg domme vraag, maar goed, ik zou graag een paar tips willen.
Ik longeer nu al een tijdje en probeer vooral ook de begrippen onder de knie de krijgen met m'n paardje.
Draf en galop, rap en traag snapt ze helemaal. Maar als ik stap zeg, moet ik eerst heeeeel rustig praten etc

Bv: hollaa, rustigg sssjtt en als ik geluk hebt gaat ze dan naar stap na een rondje, 2 rondjes.
Soms gaat het vlotter, meestal nog een eindje langer

Gewoon Stap zeggen gaat niet nee Koe

Heeft misschien iemand een tip ? Graag niet afkraken ofzo! xx

loveSaros

Re: Mss een heel erg domme vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:21

Ik ken dit, mijn pony heeft ook problemen met terug gaan in stap. Vooral als die heet is (meestal). Ik los dit op door de lijn wat op te pakken, de cirkel wat kleiner te maken. Hierdoor gaat hij langzamer en komt hij terug in stap.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:21

Er bestaan geen domme vragen Pling

Ik denk dat je duidelijk moet zijn in je stemhulpen. Altijd dezelfde commando's gebruiken als je bijvoorbeeld van draf naar stap wilt. Stem laten dalen wil helpen en natuurlijk uitvoerig met je stem belonen als het goed gaat!

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:25

Wij hadden dit probleem met jonge paarden ook. Van stap naar stilstand en van draf naar stap. Onze oplossing: een tweede persoon erbij eerste 3/4 x om op het moment dat de overgang gereden zou moeten worden op de 'hoefslag' gaat staan en het paard met 'gebarentaal' (handen opgeheven en hooo zeggen) in stap laten overgaan. Na een paar x hadden we de tweede persoon dan niet meer nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:26

Als je eerst het comando geeft, vervolgens de volte langzaam sluiten en zelf ook rustig wezen in je bewegingen en spraak.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:32

ik praat heel erg laag en als het echt niet wil lukken, richt ik mijn lichaam op haar voorhand (mijn pony is erg gevoelig aan de plaats waar je staat), lukt dat nog niet ga ik 'voor haar schouder staan. en dan geef ik een ruk aan de longe,klinkt mss hard, maar ze moet leren luisteren.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:36

bedankt, ik ga idd zelf ook rustig met m'n bewegingen om,verlaag telkens m'n stem, volte kleiner maken en ophoudingen doen. Maar welk comando gebruiken jullie dan als stap ? Bij galop heb ik gewoon Gaalop, bij draf ook gewoon Drraaff, maar daarom denk ik dat stap en draff verwarrend worden en dat stap als je het zo gewoon "bevelende zegt" nogal moeilijk is, of denk ik dat? misschien onduidelijk getypt.
Bedankt voor de tips alvast en ik probeer het zeker!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:40

het is geen domme vraag hoor Lachen bokt is juist om vragen te stellen neem ik aan Knipoog
ik heb er ook altijd last van met mijn pony, maar zoals eerder gezegd pak ik de lijn dan iets korter en laat haar kleinere voltes rijden , dan gaat ze vanzelf wat rustiger

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:44

Maaar helpt het dan na een eindje dit te doen? ik bedoel reageren ze dan achter een eind op het commando? bedankt.!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:47

Misschien een dom antwoord Haha! maar gebruik je het woord 'rap' om haar sneller te laten lopen? Misschien lijkt het woord 'stap' daar wel te veel op voor haar?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:49

néé ik gebruik niet het woord rap Lachen maar huphup of Tempoo ofzo Lachen

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:54

Misschien heeft het te maken met dat je commando's rap en stap nogal op elkaar lijken. Probeer ipv rap --> snel te gebruiken dat klinkt heel anders dan stap, zo kan je paard het niet verwarren

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:00

je kan ook stappen (mv dus Knipoog ) gebruiken, dat is misschien nog makkelijker. Verder wat er hierboven mij al gezegd is; volte kleiner maken, lichaamstaal naar je paard toe enz. Lachen succes!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:04

Veel herhalen en veel geduld.
Als er een overgang van de draf naar de stap gemaakt moet worden, dan maak ik de volte wat kleiner en zeg dan hooooo.
Als ze niet gaat stappen dan weer wat kleiner maken. Op het moment dat ze gaat stappen goed opletten dat ze niet naar binnenkomt.
Mijn pony vindt het namelijk veel leuker om dan recht tegenover me te komen staan. Duivel

Mijn paard kon ik zonder longeerlijn longeren. Ze luisterde erg goed naar mijn stemcommando's maar daar hebben we dan ook goed op getraind.

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:26

Ik vind het zeker geen domme vraag; het klinkt mij bekend in de oren!
In het begin had mijn paard (net uit de kudde) geen kaas gegeten van longeren en toen ze het wat door begon te krijgen, wilde ze alleen maar draven en galopperen. Iets wat ik erg vervelend (en best eng want je hebt geen controle!) vond; ik liet haar zeker in het begin maar uitrazen en als ze dan niet meer wilde, dan moest ze extra 5 min. lang door galopperen. Gevolg: ze doet nu alles beheerst, inmiddels ook de stap alleen dat duurt altijd 1 rondje (?!). Dan begin ik met: Hooo, stap (met lage stem) en dan vertraagt ze en dan nog 1 keer en dan gaat ze ook echt stappen. Klinkt heel simpel maar dit heeft wel 3 maanden geduurd!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:03

Hóó is een makkelijk comando en ik gebruik het altijd om een gang langzamer te gaan. Je kunt hoo zo uit spreker dat je hem met je stem rustiger 'dwingt' beetje moeilijk uit leggen. Maar het is een rustiger commando dan stap.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:10

ik zeg ook altijd hooo. en dan gevolgd door stáppen!! dus niet gewoon stap. ik merk dat mijn paard dat toch makkelijker vindt! verder ben ik hem aan aan het leren om bij een keer klakken met mijn tong te stappen, 2 keer klakken draven een een soort kus geluidje Bloos te galoperen. en dan het terug nemen van tempo wil ik gewoon hooo nemen!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:29

Met mijn verzorgpaard heb ik dit ook wel gehad.
Wat bij ons erg goed werkte is "hóhó, rustig maar, stappen" en dan net zo lang tot ze het doet. En zodra ze ging stappen was het uitbundig belonen met "Ja goed zo, braaf Belle".
Het heeft even geduurd, maar nu reageerd ze vrijwel meteen als ik zeg stappen.
Dus zeg ik net als Samantha21 stappen en niet stap. Knipoog

Persoonlijk hou ik er niet van om de volte kleiner te maken. Als een paard dan een keer niet meer wil wordt het makkelijk om naar binnen te komen. Als ik longeer heb ik echt "mijn ruimte" en de ruimte waar het paard moet lopen. Ik zorg er dan voor dat het paard nooit uit zijn/haar ruimte komt en als ik stop/van hand ga veranderen kom ik wel naar het paard.

xxOntarioxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:41

ik heb dat ook met de mijne,zodra je zegt stappen of ho,rent ie ook door pas na ook 2 rondjes snapt ie dat ie moet stappen;)
ik moet dit probleem ook nog oplossen;)
suc6

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:56

xxOntarioxx schreef:
ik heb dat ook met de mijne,zodra je zegt stappen of ho,rent ie ook door pas na ook 2 rondjes snapt ie dat ie moet stappen;)
ik moet dit probleem ook nog oplossen;)
suc6

En daarom is dat belonen ook zo belangrijk. Een paard moet dan natuurlijk wel weten dat hij het goed doet.
Dan maakt het verder niks uit of hij er een paar passen over doet of 10 rondjes. Als hij terug gaat naar de gang die jij wil, moet je dat goed belonen.

Het kost vaak veel tijd maar ook enorm veel geduld. Maar het is het allemaal zeker waard!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 12:52

Belonen doe ik zeker! Lachen
Ik heb jullie tips gisteren wat toegepast, en er is denk ik wel wat verbetering. nog niet veel maar dat kan ook niet Tong uitsteken

stappen zal ik idd ook begruiken Lachen goede tip!
Bedankt allemaal

En ik gebruik niet het woord rap Lachen

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:58

Om te beginnen kan je nooit alles weten en bestaan er dus geen domme vragen Haha!

En verder had ik eigenlijk de tips die hierboven ook allemaal gegeven zijn Bloos Dus een beetje onzinnig om ze nog een keer op te noemen Vork

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:05

Idd geen domme vraag hoor Haha!

Up-tempo is aktief en harder spreken. Down-tempo is rustig met lage stem spreken. Probeer ook je lichaam te gebruiken, werkt goed, dit doet een leider in de kudde ook altijd. Een drijvende houding is jou buitenschouder naar de achterhand toe (dus longeer je op de linkerhand je rechter schouder naar voor toe) Een afremmende houding is, je binnen schouder naar de voorhand toe (op de linkerhand is dat je linker schouder)

En vooral veel geduld. Wordt je ongeduldig op een overgang terug, wordt het dier sneller nerveus en aangezien het een vluchtdier is, zal het dan niet langzamer gaan.

Succes.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 13:17

Ludora: bedankt! Lachenmaar met die handen snap ik niet echt Clown alsje wilt dat je dier wat "rapper" gaat met je buiten arm naar dr kont ? en omgekeerd?

Lachen

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:28

Je houding normaal tegenover het paard is recht. Evenwijdig aan het paard dus.
Wil je dat hij sneller gaat draai je de schouder waarmee je normaal gesproken de zweep vast houdt naar de achterhand van het paard.
Je verandert je houding tegenover het paard door iets naar binnen te gaan met je schouder. Je paard zal dit opvatten als aansporing.

Wil je juist langzamer draai je je andere schouder waarmee je de longe vast hebt naar binnen toe. Hierbij zal ook je houding veranderen en aan je paard aangeven dat hij rustiger moet lopen.

Ik hoop dat Ludora dit er ook mee bedoelt. Knipoog