klicker?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mexxje

klicker?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 17:31

Ik doe wat grondwerk met mijn 3 jarige ijslander.
Hij vind het allemaal wel leuk, en het gaat aardig.
Ik heb hem altijd erg verwend met lekkere snoepjes en eten uit de hand voordat ik hem keeg.
dom dom dom zul je denken, maar het was echt de enige manier om hem te ''temmen''.
Als je precies wilt weten hoe dat zat pb je maar...
Hoe dan ook ik geef hem nu geen lekkers meer en hij is verder goed te hanteren.
(soms hier een daar een sprong).
Nu wilde ik wat vd met hem gaan doen.
Maar ik heb dus al een paar keer klik gedaan en dan snoepje.
Hij wordt dan vet iritant, en happerig!
andere manieren?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: klicker?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:55

je zou kunnen kijken of het werkt om na de click het snoepje zo dicht bij de borst te houden dat je paard wel achteruit MOET stappen om erbij te kunnen? Zo voorkom je dat hij jouw zak direct met eten associeert, en een stapje achteruit is toch een vorm van respect voor jou.

Consequent zijn is voor jou en je paardje heel erg belangrijk als ik het zo lees.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:11

Banjer schreef:
je zou kunnen kijken of het werkt om na de click het snoepje zo dicht bij de borst te houden dat je paard wel achteruit MOET stappen om erbij te kunnen? Zo voorkom je dat hij jouw zak direct met eten associeert, en een stapje achteruit is toch een vorm van respect voor jou.

Consequent zijn is voor jou en je paardje heel erg belangrijk als ik het zo lees.

Precies wat Banjer zegt.
Als je de beloning geeft, hou je je gesloten hand met de palm naar boven langs zijn nek tegen zijn borst aan. Pas als hij achteruit stapt, draai je je hand om en opent de hand. Hij zal heel snel leren dat hij de beloning pas krijgt als hij netjes achterwaarts is gegaan. Als je dit "beleefd maken" van je paard overslaat, loopt hij al snel dwars over je heen om het snoep te bemachtigen.
Succes!
Simon

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:46

Zelf houd mijn ijslander ook wel van snoepjes, zijn fokker deelde ook graag snoep uit. Knipoog Hij is niet vervelend -- hij bijt je niet ofzo -- en voorheen gaf ik hem dan een duw of 'klap' (niet hard maar in combinatie met een 'hey' oid zodat hij ervan opschrikte en snapte dat hij niet mocht happen naar m'n hand of zak) maar sinds ik clicker met hem negeer ik hem gewoon en dit werkt stukken beter! Lachen

Ik had zelf uit het boek geleerd dat als je paard hapt naar jou of je snoep ipv de oefening te doen (of als je de clicker aan het 'laden' bent zoals ik begrijp waar jij nu mee bezig bent? of als je geen oefening doet zelfs) je het beste kan wegdraaien en negeren, en blijven wegstappen als je merkt dat hij weer wil gaan happen naar je jas / je volgt. Pas als hij netjes stilstaat en niet meer naar je hapt weer tot hem wendden. Dit werkte bij mijn paard erg goed. Ook heb ik een paar keer geoefend dat ik een snoepte op mijn hand legde, en hij het niet mocht pakken ondanks dat het in zijn zicht lag. Pas toen hij het niet meer wilde pakken clickte ik en mocht hij het wel pakken. Lachen Dit deed ik ook om te kijken of hij het al een beetje snapte. (als hij het nog niet had gesnapt zou hij nl het snoep alsnog niet pakken omdat hij dacht dat dit niet mocht)

Veel succes. Lachen