Longeren en ruime gangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkeltjuh

Longeren en ruime gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 14:28

Hallo,
aan de longeerlijn valt het me duidelijk op dat mijn paardje een niet al te ruime draf heeft, de achterhoeven komen niet op de afdrukken van de voorbenen.
hoe kan ik dit verbeteren, zowel aan de longeerlijn als onder de man/vrouw?
En de mijne heeft ook een stijve rug (she's 16) hoe kan ik dit het beste versterken, die spieren? Zowel aan de longe als onder de man/vrouw. Slangenvoltes doe ik veel, maar dat kan niet aan de longe Haha!
Alvast bedankt!
ps. weet niet of het hier goed staat. verplaats anders maar *excuses daarvoor*

Anoniem

Re: Longeren en ruime gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:32

Hmmm, mijn paardje heeft ook onder het zadel een veel ruimere draf dan aan de longe (tenzij hij een beetje fris is, dan kan hij plotseling wél showen met die achterhand eronder). Ben nu heel erg bezig vooral reactie te krijgen aan de longe. Niet alleen stap, draf, galop, maar ook eens wat uitstrekken, dan weer wat verzamelen, etc. Daarbij vind ik vooral het krijgen van reactie erg belangrijk. Gaat heel goed. Tegenwoordig begint 'ie in draf als ik mijn zweep iets optil en meeklik met mijn tong erg goed te strekken. Doe ik dat niet, gaat 'ie weer in zijn relaxmode Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:35

het achterbeen er meer onderzetten kan je doen door die spieren aant te spannen, doormiddel van terugrijden naar bijna stap en dan paar passen iets naar voren en weer terug.... ook door veel stap halt stap draf overgangen kun je de achterhand er meer onderkrijgen.. wel terugrijden op zit en buitenhand... en dan binnenbeen eraan houden.
Loswerken kun je idd doen door veel figuren te rijden maar ook door hem voorwaarts neerwaarst te rijden... dan moeten ze de bovenlijn ook gaan ontspannen

hoop dat je t verhaal snapt
in ieder geval succes ermee

Mikkeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:57

ik heb eens iets gehoord van op een bepaalde manier longeren..
Wat voor manier? Dat de rug soepeler wordt
de mijne loopt wel aan de teugel hoor!

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:58

Aan de longe gebruik ik vaak het zogeheten touwtje. Deze kan je zo strak of zo losjes vastmaken als je wilt, ook kan je met hoogtes varieren. Als je het touwtje vrij laag vastzet (dus aan de ene zijkant van de longeersingel, door het bit, door het ringetje onderaan de singel (tussen de voorbenen), door de andere bitring en dan weer vast aan de zijkant van de singel) dan kan je hem naar beneden uit nodigen, waardoor hij zijn rugspier wel wat moet gaan gebruiken, en deze niet zo makkelijk weg kan drukken.
Door middel van veel overgangen gaat je paard als het goed is vanzelf voorwaarts neerwaarts lopen, zonder dat er iets van dwingen aan te pas komt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:22

zou idd het paardje laag bijzetten, zodat hij zijn rug moet gebruiken, verder veel afwisselen tussen linker en rechterhand. evt. dubbele longe om hem beter recht te richten...