Beste manier van longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
unexpected_
Berichten: 547
Geregistreerd: 30-10-06

Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 22:12

Hoi, ik heb een kwpn merrie veulen en ik ben alvast aan het nadenken hoe ik het in de toekomst aan wil gaan pakken als ze gelongeerd kan gaan worden. Ik zou graag van jullie willen weten wat voor longeer hulp teugels ik het beste kan gebruiken bij het longeren. natuurlijk de basis en houding en been gebruik zijn erg belangrijk, ik zie daarom ook steeds wel veel verschillende longeerhulpteugels voorbij komen. Maar wat is nu echt goed om te gebruiken en echt goed voor je paard om mee te werken?? Ik zag bijv. de pessoateugel (bij divoza) waarbij beschreven stond dat het de houding en de balans verbeterd bij het paard. Ik heb niet zo veel verstand over deze longeer hulpteugels dus ik hoor graag jullie antwoorden en/of betere suggesties om mee te werken!!!

Alvast super bedankt!!!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:17

Je bent er al vroeg bij Haha! Voorlopig heb je in ieder geval tijd genoeg om hier lekker veel over te leren.
Ik raad je aan om bij mensen te gaan kijken hoe zij hun jonge paarden longeren, misschien zelfs les te volgen. Daar leer je een hoop van, straks voor je eigen paard.
Over hulpteugels: Ik denk dat het per paard/situatie verschillend is welke hulpteugel het beste is. Op de stal waar ik sta, wordt vaak het elastiek gebruikt voor jonge paarden. Hiermee staan ze niet zo 'vast' als bij een bijzetteugel, en bovendien gaan ze makkelijk naar beneden vanwege de druk achter de oren. Maar anderen gebruiken gewone bijzetteugels of een gogue ( schrijf ik dat zo goed ).
Een pessoa, daar zou ik niet te snel mee beginnen. Ik heb begrepen dat die niet geschikt is voor jonge paarden.
Ik lees voor de rest even mee, vind het ook een interessant onderwerp.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:17

Longeren liever niet voor het derde jaar, de belasting op banden, pezen en gewrichten is op de cirkel erg hoog.
De Pessoa is een fijn hulpmiddel, maar bij een jong paard eerst "zonder wat dan ook" longeren, dus niet bijzetten o.i.d. Wel gelijk beenbescherming om doen.
Als je veulen 2½ is kun je haar wel in de lange lijnen (jij er achter) en voor een sleepje/slee beleren, wel zoveel mogelijk rechtuit en ruime wendingen maken.

Jasmijn159

Berichten: 4438
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:20

Ik longeer mijn paardje met pessoa. Omdat het ervoor zorgt dat een goede hoofd en hals houding wordt aangeleerd en het paard tegelijkertijd van achteren gestimuleerd wordt om zijn achterhand onder de massa te plaatsen.
Zoals al gezegd: wel les nemen of uitleg vragen. Als je zelf al zegt dat je er weinig vanaf weet kan je echt niet toe met de gebruiksaanwijzing die bij de pessoa zit Knipoog .

Bij alle hulpteugels geldt trouwens: beter te los dan te vast. Als het te los zit zal het weinig effect hebben, maar als je het te strak aantrekt krijg je juist vaak het tegenovergestelde van wat je wilt. Dus bijvoorbeeld een gespannen, stijf paard.

unexpected_
Berichten: 547
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 22:29

oke dan super die tips! Ze staat nu gewoon op een opfok stal en ze is pas 6 maanden oud hoor!! dus nog even wachten, maar ik ben gewoon alvast vooruit aan het denken en ik wil graag jullie meningen horen daarover, daar leer je ook van tenslotte!!
Ik wil haar na de opfok inderdaad stallen op een goede (trainings)stal met deskundige mensen!! Dat had ik vantevoren al bedacht! Ik vind het inderdaad belangrijk ik haar een goede training kan gaan geven en daarom wil ik dat niet in mijn eentje aan gaan pakken. Niet dat ik dalijk zelf mijn paard heb "verziekt" als het ware dat wil ik niet!! Maar vind het interessant hoe jullie het aanpakken!! ga vooral verder met jullie tips!! hihi xxx

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:45

Ik denk dat het het beste is om eerst je basis goed onder de knie te krijgen.
Dus simpel gezegd "Hoe je moet longeren". Dus je bent je bewust van je hulpen, lichaamstaal en stemgebruik.
Als je dat goed onder de knie hebt kun je pas met een hulpteugel gaan werken. Kies dan ook niet zomaar een teugel maar weet precies welk effect hij kan hebben zowel voordelig als nadelig.

En verder kan ik alleen maar zeggen, kijk veel naar mensen die aan het longeren zijn, vraag tips en misschien is lessen in longeren idd een optie.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:42

Pessoa werkt heel goed. Verder voor een jong paard elastiek. Dan worden ze iets minder 'gedwongen' om naar beneden te komen, let wel op dat ie niet erop gaat hangen. Doe het eerst allemaal heel rustig, verwacht niet veel. Pas als ie helemaal lekker loopt zonder hulpteugels moet je pas met hulpteugels beginnen. Je bent er idd al vroeg bij.. Tong uitsteken

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:53

idd werkt Pessoa goed Lachen ben benieuwd hoe het daarmee gaat Lachen

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:04

Ja, pessoa werkt idd goed, maar je kunt het toch beter niet meteen op een jong paard toepassen.
Het lichaam moet eerst wennen aan het longeren op zich. En geloof me een jong paard vind dat vaak al moeilijk zat. Daarnaast zijn de spieren er ook nog helemaal niet klaar voor om meteen "rond en verzameld" te lopen, dat moet je rustig opbouwen.
Mij lijkt het dan ook verstandiger om eerst het paard an het longeren te laten wennen, een beetje spieren opbouwen en dan pas als het goed gaat met hulpteugels longeren.

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:01

[quote="Trice"]
Ik denk dat het het beste is om eerst je basis goed onder de knie te krijgen.
Dus simpel gezegd "Hoe je moet longeren". Dus je bent je bewust van je hulpen, lichaamstaal en stemgebruik.
Als je dat goed onder de knie hebt kun je pas met een hulpteugel gaan werken. Kies dan ook niet zomaar een teugel maar weet precies welk effect hij kan hebben zowel voordelig als nadelig.

En verder kan ik alleen maar zeggen, kijk veel naar mensen die aan het longeren zijn, vraag tips en misschien is lessen in longeren idd een optie.

Ben ik het helemaal mee eens! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Beste manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:04

Een jong paard zal eerst moeten leren om lekker voorwaarts te gaan, dus hulpteugels bij een jong dier is "a big NONO".
Verder kun je je informeren over los longeren in een roundpenn (ronde longeerkraal) en het paard met behulp van lichaamspositie te leren sturen.