Longeren zonder zweep/Mogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Longeren zonder zweep/Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 19:30

Ik zou mijn pony graag zonder zweep willen longeren, maar dan gaat hij stil staan en gaapt hij me aan zo van "ben ik klaar?"

zijn er mensen die wel zonder zweep kunnen longeren en zo ja hoe pak ik het beste aan om over te gaan van zweep naar zonder zweep?

bedankt alvast

Anoniem

Re: Longeren zonder zweep/Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:31

Gewoon ze opjagen door een stukje achter ze aan te rennen, dat kan prima.

RomyFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:33

Haha, mijn paard gaan juist beter zonder zweep Clown
Als je paard goed op je stem reageerd, kan je prima zonder zweep longeren.
Zweep is gewoon een makkelijk hulpmiddel om hem voorwaarts te krijgen, vind ik...

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:34

Pak eerst gewoon een dressuur zweep. Als je die hebt. En dan gewoon afbouwen, als het kan, eerst nog een kleiner zweepje en dan gewoon met je vrije hand wat zwaaien als ie niet wil luisteren naar je stem, of het uiteinde van de longeerlijn wat je in je hand hebt.
Laatst bijgewerkt door Celinee_ op 29-11-06 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 19:35

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, hij loopt voor de kar, doet VD en luisterd naar mijn stem, maar zodra hij gelongeerd moet worden weet hij ineens niet meer hoe hij zijn benen op moet tillen

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 19:35

dat van de dresuur zweep zal ik zo even proberen.. al vraag ik me af hoe hij het doet

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:36

Mijn paard kan ik echt niet met zweep longeren, nouja het kan wel, maar zelfs zonder de zweep is hij nog te actief.

Maar veel oefenen met de stem en steeds minder de zweep gaan gebruiken totdat je hem niet meer nodig hebt.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:37

Ik longeer ook zonder zweep, met zweep gaat ze toch alleen maar galopperen en ik longeer niet vaak genoeg en ben te lui om dr te leren dat dat niet te bedoeling is.

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:39

Mijn paard luistert wel naarr stemhulp maar ik heb mn zweep wel nodig bij het longeren, (vergroten/ verkleinen van voltes/ voorwaartse hulp/ voorkomen van naar binnen vallen) maar er zijn veel mensen die zonder zweep longeren. Hangt denk ik van je paard af en van je eigen manier en idee over longeren

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:42

Oww.. Dan weet ik het ook niet meer .. Sorry Lachen

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:56

ik gebruik als het echt even nodig is gewoon het uiteinde van mn longeerlijn, geen zweep bij nodig dus. Meestal doet ze het wel op stem.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:06

Ik heb wel vaak een zweep bij me met longeren omdat mijn merrie er een handje van heeft om opeens om te draaien. Rechtsom heeft haar voorkeur. Lachen De zweep gebruik ik dus niet om haar op te jagen oid, ze loopt gewoon los in de longeerpaddock en loopt op mijn stem. Lachen

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:41

misschien scheelt het dat het een shet is en hij zich dus vrij weinig aan trekt van alleen de longeerlijn..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:46

Ik denk dat het op zich wel kan, het is maar net hoe je het je paard aanleert. Mijn paard heeft nog maar net longeren geleerd, en wij werken heel veel met lichaamshouding. Hij blijft zonder zweep gewoon zijn rondje lopen. Als ik mijn arm omhoog houd, gaat hij harder, als ik hem omlaag doe, gaat hij langzamer. Hij moet leren goed op je te letten ( en genoeg respect voor je hebben om op deze commando's te luisteren ). Ik gebruik overigens wel een zweep, maar ik denk dat het zonder ook zou lukken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:49

lichaamstaal!
Haha!
gebruik actief je lichaam.

rechtop lopen,goed achter de schouder blijven,kijk naar het achterbeen.
wil je dat hij sneller gaat,stem gebruiken en zelf ook actiever gaan lopen,dus je passen duidelijker maken.
wil je langzamer ook weer met je lichaam, langzamer lopen. bij halthouden ga je zelf ook stilstaan.
staat je dier zomaar stil, loop je actief naar hem toe,eventueel met t uiteinde van de longeerlijn kun je die achter hem aan gooien. maak jezelf groter,spreid eventueeel je armen wat uit.
wat bij de mijne wel werkt is als hij toch zijn eigen zin gaat doen is dat ik een huppel zijn kant op maak, ik ren als het ware even achter hem aan, en hij weet echt wel dat ie dan weer vooruit moet lopen Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:51

ik longeer ook beide zonder zweep, let wel heel goed op je lichaamshouding want die is zo belangrijk met longeren. wat meer naar achter is drijvend, wat meer naar voor werkt afremmend.Ipv zweep drijf ik met mijn rechterhand en werk verder met stem.(moeilijk uit te leggen zo op een topic zeg)
Edit: zie net post van ellepel, komt op hetzelfde neer Haha!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:54

Longeren doe ik vooral met lichaamstaal en een beetje stemgebruik. Mijn paardje is over het algemeen niet erg onder de indruk van de longeerzweep, en soms ligt er ook geen of covered in sand, dan gebruik ik gewoon enkel mijn halstertouw.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:59

Je kunt prima zonder zweep longeren als je paard je lichaamstaal en/of stemcommando's goed kent. Je kunt dan eventueel het laatste stukje van de longe wat je in je hand hebt ook nog zijn richtig uitwerpen als je hem wat extra wilt aanmoedigen.

Echter, ik vind het wel een zeker risico om zonder zweep te longeren, want stel dat je paard onverhoopt erg schrikt en aan de kletter gaat en de neiging krijgt om bijna dwars over jou heen te rennen, dan heb je niks bij de hand om hem op afstand te houden!
Om die reden vind ik dat je eigenlijk altijd een zweep mee zou moeten nemen, desnoods leg je hem gewoon naast je op de grond, maar in geval van nood kun je hem er dan snel bij pakken.

Ik spreek uit ervaring want ik heb zowel een heel brave merrie die toch opeens kan beginnen met racen en dan een heel klein rondje probeert te gaan lopen (dus rakelings langs mij) als een westernpaard dat zich prima zonder zweep laat longeren.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:01

Ik longeer ook altijd zonder zweep. Met stem kom je wel ver, maar als ze niet luisteren zwiep ik wel eens met het stukje longeerlijn dat ik nog over heb. Werkt bij mij wel goed.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:02

Mijn oude verzorgpaard kon ik helemaal zonder longeren, later had ik niet eens een longeerlijn nodig, hij luisterde zo goed naar mijn stem! Een vriendin en ik longeerden allebei een paard in die bak en allebei gewoon los!! Kan niet bij ieder paard hoor, mijn huidige paardje moet ik echt met lijn en zweep longeren, anders neemt ie een loopje met me!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:03

Als ik longeer (niet vaak) dan doe ik het zonder zweep. Alleen met mijn stem.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:11

Ik gebruik zelf ook geen zweep bij alle drie niet, ik heb hem wel op de grond liggen mocht het nodig zijn pak ik de zweep erbij.
Die van mij kan ik puur op stem longeren zowel aan de long als helemaal los in de bak, als ze los lopen heb ik de longeerlijn in mijn hand en als het nodig is sla ik hem even tegen mijn laars om ze weer attent te krijgen. Ik heb het ze vanaf het begin aangeleerd om zonder zweep te lopen, stap,draf,galop,halt, achterwaarts, naar buiten(volte vergroten)naar binnen(spreekt voor zich),dòòr=beetje actief lopen, rustig= langzamer lopen en zelfs om= dan gaat ze dus ook netjes dmv een kleine volte van hand veranderen. Het is niet zo moeilijk om het ze te leren je moet vooral geduld hebben en consequent zijn. Zonder zweep longeren is niet moeilijk, gewoon op de grond leggen en als je 'm nodig hebt erbij pakken, uiteindelijk doe je dit met een steeds kleinere zweep en vervolgens heb je m niet meer nodig maar houd je bijv. een halstertouw in je hand.
Ik zou zeggen veel succes en mocht het niet lukken vraag dan iemand die je kan helpen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 15:20

stem commandos' is het probleem niet... die kent hij..
ik ben er mee aan het oevenen maar mijn lichaam kan ik niet optimaal gebruiken om de singnalen af te geven die ik zou willen.

Doerak kijkt me trouwens lachend aan als ik met het eind van een longeerlijn sta te slingeren.. hij is gewoon te slim op er in te trappen dat dat dingetje m zeer doet, of m kan laten lopen..

vrijevogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:33

hoi ik doe horsemanship en probeer nui ook over te gaan zonder zweep.
hij heeft het wel in de gaten en berijpt me goed.
wat je het beste kan doen is een tijdje te longeren zonder touw met een af gezet stuk. eerst nog even met de zweep hoor.
maar wel zonder longeertouw. je gaat gewoon in het midden staan en vraagt aan hem of wil draven dat doe je met behulp van je lichaams taal je stopt al jou energie in je paard zodat hij denkt van oow jij bent nu ook druk bezig ik moet ook gaan rennen. zo gou hij dat niet doet ren je na hem toe met de zweep raak hem niet aan gewoon op de grond. dan ga je meteen weer na het midden. zogou hij stopt met lopen past weer ingrijpen. en gelijk weer na het midden. dat hoef je maar een paar x te doen en hij heeft het door dat als jij een stap verzet, jij wilt dat hij blijft lopen. je moet wel telkens met je lichaam je energie aan hem geven dus sta er niet als een zoutzak bij Tong uitsteken .

mijn paard reageerd nu op mijn lichaams houding zo gou ik rustig ben en ik wil hem laten stappen ga ik me ontspannen. zo gou ik wil dat hij weer gaat draven doe ik mij handen omhoog en haal diep adem en doe net of ik heel veel energie heb. dat voelen paarden altijd. als je iets niet snapt wil je het ook nog wle anders uitleggen maar dan moet je maar mailen.

veel plezier ermee Haha! doei

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:38

Ik longeer ook wel eens zonder zweep. Hij ligt altijd wel in het midden, waar ik erbij zou kunnen.
Meestal ben ik dan gewoon te lui om de zweep op te pakken.
Ik gebruik dan vaak het uiteinde van de longeerlijn, naast mijn stem. Meestal alleen om haar niet naar binnen te laten komen.
Het voorwaarts drijven doe ik door mijn lichaam te verplaatsen en met mijn stem te ondersteunen. Zo ook met gangen terug. Zo ga ik bijvoorbeeld naar de achterhand gericht staan als ik wil dat ze voorwaartser gaat en gericht op de voorkant als ik wil dat ze weer een gang langzamer gaat.

Het scheelt natuurlijk al wel als je paard al goed op je stem en op je lichaamstaal reageerd.