Vraag over longeren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Longeren doe je met ?

Poll eindigt op

Een hoofdstel
37 (88%)
Een halster
5 (11%)

Totaal aantal stemmen: 42


Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:58

Wat is er beter volgens jullie : longeren met hoofdstel of Longeren met halster.
Ik heb het altijd geleerd met een hoofdstel, maar nu zei er plots iemand tegen me dat dat niet goed was etc. Clown

Waar of niet waar? Koe
Voordelen en nadelen graag Bloos en Ervaringen enzo Lachen

Groeten Soet,

oukje26
Berichten: 203
Geregistreerd: 24-07-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:03

ik doe ook altijd met hoofdstel heb dan meer te zeggen dan een halster.
En met hulpmiddelen eraan bv bijzet dan aan het bit.

Anoniem

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:04

--> LO

Ik longeer gewoon aan een halster, zonder bijzets oid Lachen

Wat beter is,

Ligt aan de manier waarop je longeerd

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:06

Niet waar, denk ik, het maakt niks uit of je met hoofdstel of halster doet denk ik, het ligt meer aan je paardje, als je een wild paardje hebt kan je beter met hoofdstel ofzo, en gewoon een rustig braaf paardje kan ook met halster.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 22:10

Ik longeer nu gewoon zonder bijzet en hulpmiddelen,
gewoon de longe dus.
Sorry dat ik het verkeerd zette Clown
Ik deed het en leerde het met hoofdstel. dan ofwel via de neus ofwel over het hoofd. (je kent het wellicht wel) maar ja toen zei dr iemand dat het slecht was voor de mond etc. (niet dat ik trek ofzo) want ik was er nog niet aan begonnen Vingers aflikken maar ja.. vandaar, ik wou het toch wel even vragen. enzo

x_Marr: De mijne is niet echt wild, Ze is erg braaf en eerder rustig. Gewoon af en toe eens een bokje van blijheid of omdat de hond in de buurt komt Koe Maar dat is niet wild zijn vermoed ik

Nu heb ik wel het gevoel dat ze met hoofdstel haar "slechte kant" van longeren liever doet of beter doet.
Ze probeert niet zoveel weg te lopen enzo.

Met halster doet ze dat wel maar ik geef natuurlijk nooit op Vork

Ik had idd ook nooit gehoord dat het slecht was ...
Want ik heb het altijd zo geleerd Clown

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:23

Als ik het longeren als trainingmiddel gebruik longeer ik met hoofdstel (en pessoa). Ik kan mn paard dan veel beter aan het werk zetten dan wanneer ie alleen maar een halstertje omheeft.
Als Flip een dagje stil heeft gestaan en hij moet wat energie kwijt longeer ik wel met halster, maar liever gooi ik m dan gewoon los, kan ie even lekker rennen en gek doen.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:25

Het hangt van de bui af wat ik wil gaan doen... Wil ik hem alleen beweging geven dan heeft ie niets om.. Als ie maar rondjes rent of lekker uitraast.. Wil ik dat ie echt werk dan heeft ie een hoofdstel in met bij zet.. Tegenwoordig doe ik niet eens meer een longeerlijn vast klikken. Hij loopt uitzichzelf met bijzet. Is heel goed op de stemhulpen en draait om wanneer ik dat aan geeft.

Kort om het maakt imo niet uit...

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:27

Als m'n paard niet hoeft te werken, doe ik alleen een halster om. Gaan we echt aan het werk aan de longe, dan gaat er een hoofdstel in..

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 19:57

héj. Bedankt voro te antwoorden Clown
zijn er trouwens ook mensen die voordelen en nadelen kunnen opsommen?
Of situaties of iets anders.

Ik longeer m'n paard wel in een longeer bak waar er gewoon een kleine cirkel kan gereden worden, voor de rest niets, dus echt werken gaat niet, m'n paard doet ook alles redelijk makkelijk zelf dus.

Alleen dr aandacht op eisen vind ik wel wat moeilijk, mss hier ook tips over?

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:58

Als maris los loopt, en ik heb geen zweep is het heel efectief om een handje zand naar zn kond te slingeren. Ja hij is dan weer helemaal bij de les hoor!!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:59

Hoofdstel! dat moet juist, met bijzetjes en speciale bevestigings manier van de longe heeft net zo veel effect als het rijden

gr colette

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:25

colette: ik longeer zonder bijzet! Ik longeer haar juist voor het rijden, ( en laat haar daarvoor ook nog even in de bak los) om dat ze zo haar boksprongen en haar te wilde galopsprongen kwijt is.

this_is_me: zand ! jaa zal ik zeker eens proberen. juist opletten voor de wind dan toch? dat het niet in de ogen geraakt ofzo..

wendy1986
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:02

Met jonge paarden begin ik meestal gewoon met het halster om te longeren, totdat ze reageren op de druk van de lijn en niet meer naar buiten of naar binnen vallen. Op deze manier voorkom ik dat ikzelf of zij hun mond kapotmaken. Daarna ga ik verder met het hoofdstel. Op één of andere manier is dat voor mij en voor hen toch meer het teken dat ze aan het werk moeten Haha! En je kunt ze dan idd ook aan bijzetteugels e.d. zetten
Je zegt dat je paardje toch wat moeite heeft om haar aandacht bij jou te houden, dus is het misschien toch verstandig om het hoofdstel in te doen. Succes!

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:04

Goh, ik zou het eigenlijk niet weten: wat beter is? Maar als ik longeer, dan longeer ik altijd aan het halster en nooit met hoofdstel. Dat heb ik zo op de manege geleerd, dus is het mijn gewoonte geworden. Maar verder heb ik er niet zoveel verstand van!

luc67
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-11-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:13

Ik meen te weten dat je met een halster eigenlijk niet hoort te longeren. Bij onervaren paarden dien je een kaptoom te gebruiken. Alhoewel ik zelf geen enkele ervaring met dit ding heb.

Een enkele keer gebruik ik het halster maar telkens weer is mijn paard dan vooral rondjes aan het lopen..... met het hoofdstel reageert ze toch anders.
Het lijkt me ook niet mogelijk om met dubbele longe te werken zonder hoofdstel of kaptoom; volgens mij heb je dan toch altijd inwerking nodig in de mond of op de neus. Met een gewoon halster lijkt dit me niet haalbaar.

Grtz;

Luc

roebietinker
Berichten: 51
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:23

Ik denk ook dat het er aan ligt hoe jij je paard wil laten werken.
bijv. met een hoofdstel en bijzet etc. kun je je paard lekker los laten werken maar met een halster kun je je paard eventjes lekker laten uitlopen bijv. als je een lage bak hebt waar je hem niet zomaar in los kunt laten omdat hij/ zij er da over heen zal springen. ik denk niet dat een hoofdstel ineens heel slecht is om mee te longeren terwijl je normaal gesproken er ook mee rijd en dan rij je ook voltes etc. dus waarom zou het hier ineens slecht van worden.
ik denk ook nog dat je met een hoofdstel gewoon meer controle hebt over je paard dus heb je ook meer te zeggen.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 11:23

Roebietinker: over die controle ben ik het idd wel met je eens. Maar ze luistert best wel goed op het halster etc. Lachen En het is idd juist een beetje "uitlopen" zodat ze haar boksprongetjes etc wat kwijt is voor het rijden.

Bedankt voor het antwoorden allemaal.
Luc: ik kén eigenlijk zowel evenveel mensen die met hoofdstel of met halster longeren. Dus slecht denk ik niet dat het is....

xx

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:30

als je de longe níet aan 1 ring van het bit vastklikt is het hoofdstel beter. maar dat weet iedereen wel denk ik

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:34

hangt er vanaf. Als ik hem echt wil doen werken: met hoofdstel en pessoa. Soms ook alleen met hoofdstel, en soms in een vlugje met halster

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 11:59

maartje 1990: idd, k had dus de longe aan twee ringen gezet (juiste manier) en toen zei een vroew tege mij: ja dan trek je het bit uit de mond ik dacht, >Huh (ja ze trok er ook met dr handen aan etc.) maar ja nu doe ik het dan maar met halster. anders weer het gezaag er over dat het slcht is (ookal denk/weet ik van niet Lachen )
Gewoon voor de zekerheid?!

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:00

anders kan je zo'n tussenstukje kopen. Die bevestig je aan het bit, en daaraan hang je je longe. Dan zal ze misschien niet zagen ofzo. Alleszinds ZIJ is verkeerd, jij niet Lachen Dus laat je niet jennen

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:02

Ook al longeer je haar voor het rijden etc kun je haar het beste bij zetten.. wat betreft bokken dat paard komt toch wel vaker buiten/los dan alleen rijden :S?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:58

De longeerlijn hoort niet aan beide bitringen vast te zitten!!
En zeker niet OVER de neus te lopen! Koop gewoon even een longeerbitstukje voor het longeren. En ook met een halster moet die eraan, anders trek je het halster in zijn ogen! Dan snap ik het niet helemaal meer...eerst zeg je, hij is heel rustig met longeren en vervolgens longeer je hem voor het rijden omdat hij zo druk is??collette_007 ik mag toch hopen dat je je paard eerst wel even warm laat draven voordat je er iets aan gooit?
Maartje1990 je moest eens weten hoeveel mensen er verkeerd longeren! Bekijk alleen maar eens alle topics die hier overgaan!

Wiwanda
Berichten: 64
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:00

Ik Longeer altijd met hoofdstel. Maar wel zonder bitstukje, vind het maar een onding...
Ik doe de lijn dubbel om de binnenste bitring en bevestig hem aan de buitenste, of achter de oren door naar de buitenste bitring.
De reden dat ik met hoofdstel longeer is omdat je dan net wat meer te zeggen hebt dan met een halster, en je kunt ze dan bijzetten e.d.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Vraag over longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 21:04

Citaat:
De longeerlijn hoort niet aan beide bitringen vast te zitten!!
En zeker niet OVER de neus te lopen! Koop gewoon even een longeerbitstukje voor het longeren. En ook met een halster moet die eraan, anders trek je het halster in zijn ogen! Dan snap ik het niet helemaal meer...eerst zeg je, hij is heel rustig met longeren en vervolgens longeer je hem voor het rijden omdat hij zo druk is??collette_007 ik mag toch hopen dat je je paard eerst wel even warm laat draven voordat je er iets aan gooit?
Maartje1990 je moest eens weten hoeveel mensen er verkeerd longeren! Bekijk alleen maar eens alle topics die hier overgaan!


ik doe het altijd langs het hoofd of keel hoe je het ook ziet moeilijk om uit te leggen maar ik heb het ook geleerd rond de neus, maar dat doe ik zelf ook nooit omdat het mij niet verstandig lijkt. het halster in de ogen trekken? sorry maar hier heeft ze echt helemaal GEEN last van dus volgens mij klopt het niet echt! Ze is idd wel rustig bij het longeren, en ze komt ook veel buiten enzo; (zet haar trouwens eerst altijd los in de bak) en dan pas longeren. maar bij ons is er een open weide en het is al gebeurt dat ze gewoon heel hard begon te bokken enzo en in rengalop weg te gaan. En ik had nog geen marteghal (of hoe je het schrijft) niet dat dat er zoveel mee te maken heeft maar goed, ze is ook altijd daarmee bereden geweest, en als er dan nog andere paardjes in andere weiden rondlopen die je erg intreseren ja dan krijg je wel wat van die nare situatie's Lachen, omdat ik die pas op sinterklaas krijg Clown haha Lachen dus daarom leek het ons en m'n lesgever een idee om haar eerst wat te longeren. Dan mag ze wel even een paar gekke sprongen maken enzo.
En trouwens het wil niet zeggen dat ze onrustig is als ze eens bokt toch? of is dit nu al "wild" zijn ? Lachen