hoe leer je een paard te reageren op een clicker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnestraal2
Berichten: 1463
Geregistreerd: 28-10-06

hoe leer je een paard te reageren op een clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 16:40

hoe leer ik mijn paard te reageren op de clicker?

Mews

Berichten: 5503
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Re: hoe leer je een paard te reageren op een clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:07

ruiter1992 schreef:
hoe leer ik mijn paard te reageren op de clicker?


Je moet een clicker eerst 'laden', dwz je oefent een paar keer per dag (indien mogelijkheid, ik heb het zelf iets van een week elke dag een keer geoefend en dit werkte ook) en in die oefening doe je alleen een zak snoepjes (liefst zichtbaar) bij de hand hebben en een clicker. Je clickt dan 10 - 15 keer en geeft vlák erna een beloning, dus moet je dus al klaar hebben liggen, anders associeert hij het niet met de clicker. (ik deed zelf koekje pakken, en ik clickte vlák voor het koekje bij zijn mond aankwam zodat ie het echt nét erna opat) Ik heb zelf ook nog geoefend ermee door hem een koekje voor te houden die hij niet mocht pakken, en wel mocht pakken als ik clickte. (zo kon ik ook goed zien of hij het oppikte) Als je paard je snoepje / zakje snoepjes wil pakken of te opdringerig word moet je hem negeren. (niet naar hem kijken, met hem praten etc., zelfs niet kijken of iets zeggen of iets anders wat lijkt op contact dus.) Als hij dan nog steeds je snoepjes wil pakken van hem weg blijven draaien / stappen tot hij ermee ophoud en netjes wacht. (dit is trouwens in veel oefeningen met de clicker centraal; negeren en niet straffen als iets niet lukt, dan leert het paard het veel sneller / beter en fijner.)

Ik heb zelf erg veel geleerd uit het boek "Clickertraining voor paarden", is bij de Slegte te koop voor een euro of 5 geloof ik... Ik heb voor het begin de aanwijzingen uit het boek gevolgd voor het laden. (en er meer uitgehaald dan ik had verwacht want er staan verderop ook allerlei andere leuke oefeningen) Die kan ik je echt aanraden. Lachen

zonnestraal2
Berichten: 1463
Geregistreerd: 28-10-06

Re: hoe leer je een paard te reageren op een clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 17:09

okee!! denk er ook maar even aan omdat boek te gaan kopen Haha!