pony loopt achteruit i.p.v te buigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

pony loopt achteruit i.p.v te buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 16:25

mijn pony loopt achteruit als ik hem wil laten buigen.

Ik heb het heel geleidelijk gedaan, steeds een paar brokjes bix steeds wat lager gehouden en beloond als hij dat deed. Ik probeerde ook te targeteren, maar dat lukt niet. Als ik iets lekkers bij zijn benen houd, dan lukt het nog wel, maar als ik het een stukje onder zijn buik, net achter zijn achterbenen houd, dan gaat hij achter uit lopen!! ik heb ook geprobeerd zijn kont bij een hekje te zetten zodat hij niet naar achteren kon, maar dan gaat hij opzij :S

Hij kent wel alle basis commando's, maar het buigen lukt dus niet.... wie heeft er tips?
ik heb het echt heel geleidelijk gedaan!

Mews

Re: pony loopt achteruit i.p.v te buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:02

Ik had dit in het begin ook. Als hij achteruit liep stopte ik gelijk met de oefening en negeerde hem kort. (zelfde als wanneer hij een andere oefening doet / niks doet / etc op het commando) Ik ben toen simpeler begonnen en heb het snoepje alleen voor z'n benen gehouden zodat ie alleen z'n hoofd iets hoefde te buigen en zo uitgebouwd. Nu snapt hij het beter en loopt ie niet meer achteruit. Het heeft wel even geduurd voor hij snapte dat hij niet achteruit moest lopen in deze oefening. (maar nu hoef ik ook geen koekje meer te gebruiken dus alleen m'n hand op die plek en met clicker + beloning belonen dus heeft het ook geen zin om achteruit te lopen voor hem) Maar ik zou het dus heel langzaam uitbouwen. Als ik het zo lees doet hij het al wel goed als je het bij z'n benen houd, ik zou dit dan eerst herhalen. Als je denkt dat hij toe is aan "iets meer" kan je het koekje dan steeds een heeel klein stukje naar achteren doen. Hopelijk lukt het, succes!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 17:05

bedankt Haha! ik ga het proberen Lachen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:24

Terug gaan op de basis. Dan zit die er dus nog niet genoeg in.
En daarna gewoon weer oppakken. Eerst een heel klein stukje laten inbuigen net vooruit hij een stap naar achteren wil doen belonen. Je moet 'm voor zijn. Waardoor de pony ook doorkrijgt dat die dus niet naar achter moet lopen.
Hierna kan je de target steeds verder onder de buik houden waardoor je pony steeds verder gaat buigen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:19

Met Maaik eens. Lachen

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 04:06

Ik snap wel dat een paard, zelfs een goed opgevoedde, achteruit wil lopen als eerste reactie. In ieder geval vind ik het wel logisch: Snoepje = tussen m'n benen, dan is dus de keuze óf naar achteren lopen en er makkelijk bij kunnen óf je nek etc buigen om erbij te komen. Of zie ik dat nou verkeerd? Verward Ik denk dat dit - vast en zeker in sommige wel hoor - niet in álle gevallen met de basis te maken heeft.

Maar als ik 't zo lees bedoelen we uiteindelijk 't zelfde. (nl. paard voor zijn, snoepje wat dichterbij houden, etc.) Want als je pony dat eenmal snapt zal hij ook niet meer achteruit lopen; ik had in die tussentijd ook niks opgevijzeld aan de basis hoor (zat er al goed in), maar ik moest hem laten snappen dat het niet de bedoeling was dat hij naar achteren liep dmv. belonen vóór hij naar achteren liep. (niet dat ik hem ooit beloonde als hij naar achteren liep, maar dat terzijde) Nu komen dat soort dingen pas weer naar boven door dit soort topics, ik kan me nu haast niet meer voorstellen dat hij naar achteren zou lopen ipv buiging... Raar is dat.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:46

Wat ook heel goed werkt is gewoon mee lopen, probeer dan ook niet de beloning tussen de benen te houden, maar bijv ter hoogte van zijn buik. Daar sta je zelf ook ong met dus in je hand de target en als je paard gaat lopen/draaien blijf je meelopen/draaien net zolang totdat hij stil staat en zijn hals buigt. Op deze manier leren ze dat bewegen niets oplevert en de hals buigen wel.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:45

Wat is de basis dan?
Sorry ik doe geen vrijheidsdressuur en kan er niks van Bloos

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:11

chanora schreef:
Wat is de basis dan?
Sorry ik doe geen vrijheidsdressuur en kan er niks van Bloos

Basis-grondwerk. Lachen Dus netjes meelopen in stap, (draf), netjes stilstaan op commando, enz.

(Ik ben er alleen niet mee eens dat dit probleem altijd met basis-grondwerkproblemen te maken heeft, mijn paard was goed opgevoed alleen hij dacht dat hij gemakkelijker bij het snoep kwam door achteruit te lopen Haha! wat hij gelukkig ook heeft geleerd door inderdaad de connectie te maken achteruit lopen = geen beloning en buigen = beloning en dus de bedoeling. Lachen )

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:34

je moet zijn voorbeen optillen en dan een snoepje tussen zijn benen en dan steeds verder gaan en op een gegeven moment leg je zijn beentje neer.
ik weet niet hoe die dan achteruit kan lopen.
succes

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:54

gipsyboy schreef:
je moet zijn voorbeen optillen en dan een snoepje tussen zijn benen en dan steeds verder gaan en op een gegeven moment leg je zijn beentje neer.
ik weet niet hoe die dan achteruit kan lopen.
succes

Het gaat niet om het compliment dat jij beschrijft, maar de buiging. Dan blijft het paard gewoon op zijn twee benen staan, hij buigt zijn hoofd/nek/benen. Zo dus:

Afbeelding
(foto van pink_horizon's site, http://www.vrijheidsdressuur.com/ )

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:20

oh oke.
ben je niet bang voor zijn tere schoudertjes.
kan ik dus niet met die van mij doen heeft een wond op zijn schouder gehad en durf het dan niet zit ook wild vlees enzo.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:31

gipsyboy schreef:
oh oke.
ben je niet bang voor zijn tere schoudertjes.
kan ik dus niet met die van mij doen heeft een wond op zijn schouder gehad en durf het dan niet zit ook wild vlees enzo.

Heb ik iets gemist ofzo...? De TS zegt toch niets over de schouders van haar paard...? Of ben ik nou blond? Blond

Kan me voorstellen dat jij het nu niet wil doen als je paard een wond heeft gehad op zijn schouders. Gelukkig zijn er nog een heleboel andere VD-oefeningen om te doen. Lachen

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:49

uhmm ik zou 1 been optillen en dan tussen de voorbenen van je paard een snoepje houde werkt bij mij goed ik ben nog aanhet oefenen ik ben nu aan het oefenen zonder dat ik een been optil (voetje laat geven ) gaat steeds beter
maar heb t voordeel dat ze egt ALLES doet voor een snoepje stukje wortel of brokje

katiinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:42

maar wat is het nut dan van een clicker..?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:53

Stel nou he, dat paard steigert... Het mooiste moment is natuurlijk dat hij recht op zijn achterbenen staat... Maar dan kan je er geen snoepje induwen, dat lukt pas als hij weer beneden is. Dus denkt je paard, ik moet zo snel mogelijk naar beneden komen om een snoepje te krijgen en zal dus niet hoger gaan steigeren maar juist lager. De clicker verteld het paard "dit doe je goed, hier ga je een snoepje voor krijgen" Dus je clickt als hij rechtop staat en kan dan zonder problemen belonen als hij beneden aan komt.