Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 17:53

Hoi!!

Ik rijd normaal 6 dagen/week met mn paardje en 1 dag in de week heeft hij de ganse dag vrij op de weide.
Nu een paar weken geleden heeft mn prive instructrice me wat meer uitleg gegeven over longeren en heeft ze me dat ook getoond hoe ik het goed doe.
Voor een pessoa ben ik volgens haar ( en ook volgens mezelf ) nog wat te onervaren. Maar ze gaat haar tuig binnekort een keer meebrengen.

Nu had ik toch nog een paar vraagjes :
* hoe vaak per week longeren jullie en is dat naar jullie mening beter dan altijd maar rijden? Ik zou het vooral doen om de afwisseling. Met dit weer nu kunnen we de ganse winter niet meer in de buitenbak, er is ook geen verlichting. En gaan wandelen kan ook niet meer.

* Mijn paardje is ook vaak lui en moet leren zijn achterhand wat meer onder te brengen. Hij is ook uit balans : zijn linkerkant gaat alles veel beter.
Ik longeer met 1 longe en bijzetjes.
Ik begin de eerste 5 minuten met de bijzetten volledig los. Dan doe ik ze vast maar in het buitenste gaatje. Dan span ik aan. Hoe vast doen jullie je bijzetjes?
Het is nogal n groot paard met hoge schoft en lange hals. Tijdens het rijden steekt hij ook heel vaak zijn hoofd in de lucht en van nageven heeft hij nog nooit gehoord.
Ik gebruik de bijzetjes als basis om mee te beginnen : na verloop van tijd als ik het longeren wat beter onder de knie heb komt de pessoa. Maar mijn instructrice heeft me dit aangeraden, het is ook beter dan alleen kopstuk te gebruiken.
Ik merk na het longeren dat hij ook al goed op zijn bit heeft gekauwd en hij n beetje schuimt.

* Hoe lang longeren jullie gemmideld? Mijn instructrice zei me dat 20 minuten voldoende zou zijn. Zijn jullie het daar mee eens?

* Mijn paardje is ook blind langs 1 kant. Dat maakt het vaak lastiger. Ik ga staan aan de kant waar hij me ziet zodat zijn blinde oog naar buiten gekeerd is. Ik longeer ook enkel op 1 kant omdat ik het niet goed vertrouw langs de andere kant.
Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:09

Als je maar op een kant longeert verbaast het me ook niet dat ie wat scheef is. Hij is zeker blind aan zijn rechteroog? Eigenlijks zou ik als ik het op een kant niet vertrouw gewoon niet longeren maar gewoon rijden. Dan weet hij wat hij moet doen en welke richting hij op moet, dat is met longeren vaak toch iets meer raden voor het paard.
Bij een paard die moeilijk nageeft kan je het best beginnen met zo laag mogelijk bijzetten. Ik gebruik vaak touwtjes die ik van de singel door de bitringen naar de zijkant van de singel/het zadel laat lopen. Hiermee maak je duidelijk dat hij in ieder geval laag moet lopen. je kan ook het touwtje van de singel door het bit naar de schoft laten lopen. dan kan hij zelf uitzoeken hoe hoog hij loopt maar het laat hem wel redelijk goed nageven.
succes ermee

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 18:17

Inderdaad rechts is hij blind. Maar ik longeer echt helemaal niet vaak : in het verleden ( bij vorige eigenaars ) werd hij nooit gelongeerd. En bij mij enkel als ik bijvoorbeeld eens echt niet veel tijd had. Maar nu wil ik toch graag in zijn training 1 longeerdagje/week brengen. Dus ik vermoed dat hij door die paar keer longeren op 1 jaar niet scheef getrokken is. Ik denk eerder dat dit n rijtechnische oorzaak heeft...

Ik heb zelf nog nooit op die andere hand gelongeerd en weet ook niet hoe zal reageren. Met rijden is dit geen enkel probleem.
Afgelopen zondag heeft hij nog een foutloos springparcours afgelegd en dat kende hij toch ook niet van tevoren zou ik zou denken...

Ik zet ook de bijzet aan de binnenkant 1 of 2 gaatjes vaster. Kwestie van stelling op de cirkel te vragen.
Maar ik zal gewoon nu de eerste weken proberen om zo laag mogelijk bij te zetten.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:20

FlashyFreddy schreef:

* Hoe lang longeren jullie gemmideld? Mijn instructrice zei me dat 20 minuten voldoende zou zijn. Zijn jullie het daar mee eens?



Ben ondertussen bezig met het eten, dus heb niet zo veel tijd om alles aandachtig te gaan lezen, maar deze viel me even op (en kan wel ff kort). Bij mij op stal houden we altijd MINIMAAL 20 minuten aan. 20 minuten is wel minimum, liever doen we een half uurtje. Maar 20 minuten is op zich wel "voldoende", ja. Hangt er ook wel een beetje af om wat voor reden je longeert.

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 18:25

Wel voordien zag mijn "trainingsschema" er zo uit :
Maandag / dinsdag / vrijdag : half uurtje rijden.
woensdag/zaterdag : 1u springles in groep
donderdag : 1u prive les ( dressuur)
zondag : vrij of jumping

Maar de maandag/ disndag en vrijdag heb ik echt weinig tijd : ik heb om 18h gedaan met werk en kom tegen 18h10 op stal aan. Dan snel snel opzadelen en rijden tot 18h50 want dan komen de eerste paarden al binnen voor de groepsles. Dus als je al even moet instappen enzo is er eigenlijk weinig tijd voor het echte rijden...
Vandaar dat ik er liever eens 1x week een longeersessie tussenzet.
En volgens mijn instructrice was het heel goed om hem n beetje actiever te maken. Ik doe het ook als afwisseling.
Dus het heeft zo'n beetje verschillende redenen...

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:35

Mijn paardje was ontzettend scheef toen we m kochten. De gouden tip is 1 keer in de week longeren met pessoa geweest. Meneer is inmiddels veel evenwichtiger in zn bespiering, wat ook veeeel prettiger rijden is. Ik longeer 1 keer in de week met de pessoa, ongeveer een half uurtje, ligt er ook een beetje aan hoe goed Flip meewerkt.
Ik heb maandenlang 1 keer in de week het paard van een vriendin gelongeerd, ook met pessoa. Dit paard is aan 1 oog blind, maar pakt het longeren op beide kanten goed op. Heb je een afgesloten longeercirkel of niet al te grote bak tot je beschikking? Met vertrouwen in degene die longeert moet het ook met een blind paard prima gaan hoor!

annmary

Berichten: 845
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:12

ik denk ook dat als je een longeercirkel hebt die afgezet is, dat het longeren bijde kanten op wel goed moet gaan. Als hij je ook vertrouwd met rijden, en met een springparcours, dan denk ik dat dat bij het longeren ook wel goed komt. Probeer het gewoon eens in stap, dan kunnen jullie allebei even wennen. Gaat het goed, dan kan je een drafje doen, enz. Maar zou niet al te veel in een keer vragen, aangezien je hem nooit rechtsom longeert en hij dat dus niet gewend is.
Afhankelijk van de conditie en de gehoorzaamheid van een paard longeer ik meestal tussen de 20 en 40 minuten (40 is dan bij ongehoorzaamheid van een paard dat het wel degelijk kent)
Verder ben ik persoonlijk meer voor het touwtje dan de bijzet, omdat je hem dan wat naar beneden kunt vragen.
Succes!

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 10:48

Op onze stal hebben we 1 grote binnenbak + nog een kleine hangar waar in de zomer het stro ligt gestapeld maar dat in de winter ook als piste gebruikt word. Deze is helemaal niet zo groot en dus ook ideaal voor het longeren.
Gisteren heb ik niet zo heel lang tijd gehad.
Op de linkerkant ging het heel vlot en heb ik de bijzetjes op de laagste ring gezet en ook op het buitenste gaatje ( heel los) enkel aan de binnenkant wat vaster voor stelling.
Alleen merk ik wel dat hij zijn achterhand niet zo goed gebruikt. Maar hij liep wel goed vlot door.
Dan had ik ook nog 2 balkjes gelegd om het voor hem n beetje spannender te maken, maar hier durfde hij niet over. Terwijl hij wel parcours van 1m40 springt. Maar toen ik in stap n rondje met hem gegaan ben en er zelf mee over gestapt ben was het in orde.
In het begin sprong hij er echt over maar na een tijdje ging dat goed ook in stap en draf.

Doen jullie dat wel ns balkjes leggen tijdens het longeren? Hoe veel na mekaar dan? Ik heb er nu twee gelegd maar aan weerskanten van de cirkel eigenlijk.

Op de andere hand hebben we gewoon gestapt en dan ga ik volgende week beginnen met ook op deze hand te draven ed.

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:54

Een paard dat aan één kant blind is kan prima op beide handen lopen aan de longeerlijn. Mijn eigen KWPN merrie (zie profiel) is geheel blind met haar rechteroog. Longeren op beide handen gaat uitstekend! Ik longeer (bijna) geheel op stem. Zodat mijn paard ook op de rechterhand de commando's snapt. Ik denk dat gewoon een kwestie van oefenen is. Leer je paard stemhulpen en probeer steeds stukjes te longeren op de hand waar het paard jou niet kan zien. Je zult zien dat je binnen een kort tijdbestek een heel eind verder bent!
Als je nog vragen hebt, mag je me altijd pb-en.
Succes!

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:26

Balkjes leggen is heel goed voor de achterhand! Als ik het doe heb ik er meestal 2 aan de ene kant, 1 aan de andere kant. Ik longeer op een vrij grote cirkel. Mijn paard springt er de eerste 3 keer altijd als een debiel overheen, dan heeft ie zich weer uitgeleefd en gaat het netjes.
Fijn dat het stappen rechtsom gister goed ging, succes volgende week! Voor het beter gebruiken van de achterhand zou een pessoa dus goed werken, maar denk dat je instructrice dat ook al wel gezegd heeft.

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:37

ik doe ipv een bijzet altijd de longeerlijn door het bitje naar de singel tussen de benen door. dan kun je hem ook gelijk wat stelling vragen en een beetje met je hand nageeflijk vragen. mijn vorige verzorgpaard die altijd liep te sterren kijken met longeren heb ik dit op die manier afgeleerd. vervolgens ben ik over gestapt naar een dubbele longeerlijn, waardoor je ook meer achterhand 'vraagt'
veel succes!

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 10:28

@ Samantha : heb je misschien een foto of zo van die methode hoe je dat doet? Want zo kan ik het me eigenlijk niet zo heel goed voorstellen...
Ja ik wil na verloop van tijd mezelf zeker een pessoa aanschaffen maar ik denk dat ik daar zelf nog niet ervaren genoeg voor ben. Heb altijd op manegepaarden gereden en van longeren was geen sprake! Dit is eigenlijk de eerste keren dat ik dat doe : en heb uiteraard wel begeleiding maar ik denk dat n pessoa nog wat hoog gegrepen is...

@ Tijgertje86 : wat leuk om te horen! Dan moet het met Ignis ook lukken : hij is ook geheel blind langs zijn rechterkant. Het stappen ging al vrij goed. Dus mits duidelijke commando's vermoed ik dat de rest ook wel zal komen!

Zetten jullie ook sprongen neer? Hoe doen jullie dat dan?
Lijkt me moeilijk met die longeerlijn...

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:05

Misschien is t met sprongetjes makkelijker om je paardje gewoon te laten vrij springen? Ik heb het zelf ook nooit gedaan met sprongetjes maar ik geloof dat je de longeerlijn dan een beetje mee omhoog moet laten zwaaien. lijkt me traumatisch als ie blijft haken....

Riss

Berichten: 3266
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:43

Maar, als je hem met zijn blinde oog naar de buitenkant doet, dan ziet hij daar niks. Zou het niet beter zijn, dat zijn goede oog naar buiten is gericht, want dan kan hij zien wat daar is, en als er dan iets langs komt van die kant, dan schrikt hij ook niet. En van de binnenkant hoort hij je stem wel, dus hij weet dat je daar bent. Maarja, ik weet ook niet hoe jij daar over denkt Tong uitsteken

Anoniem

Re: Nuttige tips gevraagd ivm longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 01:14

Tijgertje86 schreef:
Een paard dat aan één kant blind is kan prima op beide handen lopen aan de longeerlijn. Mijn eigen KWPN merrie (zie profiel) is geheel blind met haar rechteroog. Longeren op beide handen gaat uitstekend! Ik longeer (bijna) geheel op stem. Zodat mijn paard ook op de rechterhand de commando's snapt. Ik denk dat gewoon een kwestie van oefenen is. Leer je paard stemhulpen en probeer steeds stukjes te longeren op de hand waar het paard jou niet kan zien. Je zult zien dat je binnen een kort tijdbestek een heel eind verder bent!
Als je nog vragen hebt, mag je me altijd pb-en.
Succes!



Ik kan jullie nog wat vertellen, wij gebruiken op stal een pony met maar één oog voor de longelessen. Lachen