Galop aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:07

Mijn bijrijdhaflinger heeft nogal moeite met de galop. Ze is nog jong (4,5) en ik weet daarom wel zeker dat het een balansprobleem is. Op het moment heeft ze net een onsteking aan haar kies achter de rug waardoor ik haar momenteel alleen nog maar longeer aan een halstertje. Dit gaat erg goed, enkel de galop niet. Ze begint als een gek te racen en trekt de lijn uit m'n handen. Als ik haar dan op de cirkel wil houden valt ze er weer uit..
Ze doet dit onder het zadel ook, daarom wil ik der eerst eens aan de longe rustig laten galopperen maar ik weet niet hoe. Ik longeer haar meestal enkel met een halstertje. Soms met hoofdstel en bijzetjes, maar dat is alweer een hele tijd terug.

Iemand tips?

Anoniem

Re: Galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:18

Toendertijd met lucky heb ik ook galopeerproblemen gehad. toen heb ik dit gewoon zo gelaten. dus geen galop meer niet aan de longeerlijn niet onder het zadel. Hij was er gewoon nog niet an toen. Na een halfjaar weer langzaam opgepakt dus kleine stukjes galop. Het heeft vooor Luck perfect geholpen!

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:25

Ze heeft op zich al een paar maanden rust gehad vanwege mijn stage. Deze zomer is ze redelijk veel gereden, vooral aangespannen (dubbelspan), ook veel galop en dit ging best goed. Ik dacht dat het daardoor wel beter zou worden, maar dat is niet echt het geval.
Misschien is een tijdje geen galop wel een idee..

Anoniem

Re: Galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:32

Ja voor Lucky heeft het geholpen, of het voor furie iets is dat weet ik niet..

Succes iig!!

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:39

Als je gaat longeren eerst even de bak afzetten met lint of iets dergelijks, dan trekt ze ook niet zo hard.
Verder weet ik het ook niet. in galop laten vallen misschien?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:08

Bak afzetten wil inderdaad wel helpen zodat ze niet kan gaan rennen. Zorg dat ze voldoende actief is en wat stelling heeft om aan te kunnen galopperen.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 23:13

Bedankt!
Een stuk van de bak afzetten is idd een goede, denk dat ik dat eerst maar ga doen.

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:17

lastig, mijn pony vindt het ook moeilijk. Als ik hem wat korter neem aan de lijn gaat het beter, maar is het voor hem net weer moeilijker. Maar als ik de lijn te lang hou rent hij weg. Ik hou hem dus korter en ren me rot. Maar oefening baart kunst, ik merk het onder het zadel enorm dat ik de afgelopen 2 weken zoveel gelongeerd heb (mijn zadel werd opgevuld). Het is echt vooruit gegaan. Dus als je een manier vindt waarop het wel goed gaat, zou ik juist aan de longe oefenen met galop. Succes! Ik lees nog even mee voor tips van anderen...

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 23:26

Dat herken ik wel een beetje idd. Als ik zelf mee ren en de lijn wat korter houdt gaat het beter. Ze vindt het echt moeilijk en zet op een gegeven moment een kop op van 'Ik wil niet meer', echte haflingertrekjes. *LOL* Ik heb een tijdje niet gelongeerd maar wil dat wel weer gaan oppakken omdat het mij idd wel goed lijkt.
Jij ook succes, mooi dat het beter gaat!