Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 22:10

Ik heb gister voor het eerst gewerkt aan de lange lijnen met mijn verzorgpony, alleen had ik hier een paar vraagjes over. Ik heb geprobeerd te zoeken met de zoekfunctie op bokt en op google alleen kon ik de antwoorden niet vinden.
1. Ik zag laatst een topic van iemand die een clinic had met haar pony. Zij liep naast haar pony. Dus ik vroeg me af of je er nu achter of er naast moet lopen.
2.Als je er achter loopt hoe groot moet dan de afstand zijn tussen jou en je pony.
3. Ik had het eerst gewoon zonder longeersingel of iets geprobeerd. Later had ik de leidsels door de lus van een pannekoekzadeltje gedaan. Maar ik vroeg mij af of ze aan de zijkant moeten of juist hoog.
4.Kun je een longeerlijn gebruiken als leidsels.
Ik wilde graag wat zekerheid voorda ik allemaal foute dingen ga doen. Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:47

Oke..
1. Je kan op 2 manieren doen, dr naast en dr achter, Ikzelf loop er altijd achter, weet niet waarom.. Gewoon een gewoonte denk ik.. Tong uitsteken
2.Dat zou ik niet weten.. Maakt denk ik niet veel uit..
3.Ook dat kan allebei.. De een doet het zo, de ander zo.. Ik doe altijd met het schofttuigje, maar daarvan zijn de ringen eraf.. Moeilijk uit te leggen, wacht ik heb een foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CHTJQFHX
Maar door het handvat van het pannekoek zadeltje is misschien ook wel handig. Dit gaat ook prima hoor. De hulpen komen wel goed door vind ik..
4. Ja dat kan, als er aan beide uiteinden een musketon sluiting zit. Want je moet niet gaan knopen enz.
Succes nog!

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:54

Okey dankjewel, ik ga er musketonhaken aan fabriceren Lachen

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:24

J aidd ik vroeg mij eigenlijk ook al af wat voor soort teugels je daar voor moest gebruiken. 2 longeerlijnen?? twee paar teugensl is volgens mij nog te kort..

Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:26

This_is_me schreef:
J aidd ik vroeg mij eigenlijk ook al af wat voor soort teugels je daar voor moest gebruiken. 2 longeerlijnen?? twee paar teugensl is volgens mij nog te kort..

Menteugels niet en die zijn lang en liggen ook wat lekkerder in je hand denk ik dan longeerlijnen.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:28

Menteugels.. Denk dat de TS met hetzelfde probleem zat als ik haha.. BEdankt iig!!

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 22:48

Bedankt iedereen Lachen Ik doe het zolang nog even met een longeerlijn totdat ik menteugels heb Lachen

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:20

Ik werk ook regelmatig met mijn pony's aan de lange teugel. In mijn zoektocht naar informatie ben ik er achter gekomen dat bijna iedereen het heel erg anders doet. Ook mensen die het allemaal al langer en op hoog niveau doen hebben allemaal een andere manier.

Hoe dicht je op je pony wil lopen hangt af wat voor jou en je pony het beste werkt. Ik vind het makkelijk er schuin achter te lopen, zo dat ik makkelijk achterlangs kan bij van hand veranderen maar toch nog redelijk dicht op mijn pony loop.

Uiteindelijk is het doel dat je zonder schoftje werkt, maar vaak is het in het begin makkelijker dat wel te gebruiken. Het voordeel van een schoftje is dat je teugels op z'n plek blijven als je zelf nog wat onhandig ben met alles in handen houden. En je kan net als bij de dubbelle longe je pony wat lager of hoger instellen door de teugels door verschillende ringen te halen.

Ik vind zelf mijn menteugels te lang en gebruik een slofteugel (vastgemaakt als normale teugel) of mijn zelfgemaakte (touw)teugel.

Nog even een vraagje aan linnie13: Als jou schoftje geen ringen heeft waar je de teugels door kan halen heeft het dan nog wel een toegevoegde waarde het te gebruiken? Kan je dan niet net zo goed zonder doen?

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 21:30


somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:12

Zelf loop ik altijd naast mijn paard, ter hoogte van zijn heup. En het paard mag niet harder draven als ik loop (ik ga dus niet mee rennen). Daar zit volgens mij ook de kracht van lange lijnen in.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:57

Ik vind dat je er wel erg ver achter loopt, ik doe altijd wat dichter bij Knipoog
viola@ Nou zonder dat schoftje glijden de teugels altijd raar bij mij.. Clown
En zo gaat het wel goed, maar ik wil uiteindelijk wel gewoon zonder schoftje. Knipoog

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Een paar vragen over werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:18

Ik ga een slofteugel kopen maat full. Daar gaat het denk ik ook wat makkelijker mee Knipoog