Hoe longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mara1

Hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 23:25

dit topic ff naar aanleiding van het topic waarin het paard wel met touwtjes gelongeerd wordt maar niet met singel of e.d.
Alleer eerst dit ff; ik val niemand hier mee aan! degenen niet die met singel longeren en degen niet die zonder longeren of op welke manier dan ook maar!!
Beschouw het als een kleine discussie maar hou het leuk Knipoog
Hoe longeren jullie? en Waarom? En Waarom is anders longeren in jullie ogen 'verkeerd'?
Ik ben benieuwd!!
Als dit verplaatst moet worden hoor ik het graag

sjorsie

Re: Hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:33

het gaat om dit topic viewtopic.php?f=53&t=683395&hilit=

ik longeer zelf graag, om meerdere redenen: achterhand versterken, balans verbeteren, ter afwisseling en om het contact met m'n paard te verbeteren

ik longeer of alleen met hoofdstel en longeerlijn
of met touwtjes op de lammerthaanstra manier of als semi slof wel goed van achter op gang houden en natuurlijk wel met een longeersingel en dekje daaronder om de rug van schuurplekken vrij te houden
of met pessoa, maar altijd aan de longeerlijn, los longeren geloof ik niet in. Cool
dat was het wie volgt Cool

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:43

Hier ook even mijn reactie uit het andere topic waar de foto's stonden. Dus voor de geintresseerde:

Loesje688 schreef:
Ik heb niet heel het topic doorgelezen dus ik weet niet of het al gezegt is, maar een gogue zou een goeie oplossing zijn. Het is een bijzetteugel die zowel met longeren als onder de man gebruikt kan worden en het voorwaarts neerwaarts stimuleerd. Bovendien staat de gogue niet in verbinding met de ruiterhand waardoor 'ie niet zoals de slof verkeerd kan werken door een slechte ruiterhand. Plaatje:

Afbeelding

Ik vind de gogue zowel voor het longeren als onder het zadel een erg goed hulpmiddel, vooral omdat deze zeer paardvriendelijk is en eigenlijk niet verkeerd gebruikt kan worden.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 22:36

haha moet wel lachen.
De mensen die in het andere topic druk aan het discusseren zijn reageren hier niet.
Maakt ook niets uit.
Ik zelf longeer met een singel, halsverlenger of touwtjes en met de longe.
Dit omdat mij dit A) zo geleerd is en B) ik dit een hele prettige manier van longeren vind.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:53

Hoofdstel + longeerlijn ,maar longeer eigelijk alleen als weinig tijd heb. (dan dus een halfuur longeren_

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:58

Ik longeer meestal met dubbele longe. Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:05

Ik longeer eigelijk gewoon alleen met hoofdstel en longeerlijn. tegenwoordig wel bezig met touwtjes, maar alleen als ik wat meer tijd heb.

Ik heb overigens nog wel ff een vraagje over die gogue, ik heb ook zo'n ding liggen (oud model-> ervenis). Maar die kan je toch ook gebruiken,door aan de singel vast te maken. dan die touwtjes boven bij de oren door een ring ofzo te halen en dan vast aan het bit?
zo heb ik het ook wel eens gezien, ben benieuwd of dit ook een goede manier is? want dan ga ik dat eens uitproberen.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:42

als het gaat om puur beweging geven doe ik alleen simpel een halster om. Wanneer het gaat om trainen vind ik het erg fijn om met hoofdstel/singel/touwtje te werken, je kan het paard daarmee goed uitnodigen om wat lager te gaan lopen, en wanneer hij z'n hoofd/hals iets opzij doet is er geen verlies van contact in de mond, wat naar mijn ervaring met een bijzetteugel wel zo is.
Heb wel een aantal keer met een pessoa gelongeerd, opzich een fijn ding, alleen verschuift het bontje steeds opzij bij de achterbenen :s
Longeren vind ik een super afwisseling voor de training van een paard, en je kan hem super op de stem trainen en evnetueel corrigeren, wat ook weer van goede hulp kan zijn bij het rijden!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:46

Wat ik me afvraeag, wat nou als je longeer als in dat topic. Alleen dan doe je wel een dekje met dekensingel om, zodat het in de rug niet kan schuren, en je doet er een longeerlijn aan, vinden jullie het dan nog steeds zo gevaarlijk?
Mij lijkt het namelijk een erg fijne manier vanwerken, behalve dan het schuren op de rug, maar dat verhelp je toch door een dekje met dekensingel?

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:06

pfff... Ik heb/had verschillende manier van longeren.

Eerst deed ik eigenlijk alleen maar met dubbele longe. Ik zette het haakje vast op de longeersingel op het hoogste ringetje, dan door het bit en dan weer door de ena onderste ringetje. De buitenkant ging dan achter de kont langs. Zo werden de paarden van de achterkant gestimuleerd en van de voorkant opgevangen. Het systeem komt wat over op het rijden met slof, alleen wordt hier de achterhand ook gestimuleerd.

Daarnaast had ik ook vaak touwtjes. Bovenste en ena onderste ring en dan in de loop van tijd steeds iets strakker zetten. Je moet dan zelf wel enorm hard werken aan de achterhand.

Nu heb ik een enkele longe en een teugel die ik bijna op het zelfde principe vast maak. Alleen met deze manier heb ik zelf minder controle op het neerwaarts. Het paard moet het dan echt zoeken en wordt niet meer zo gedwongen. Het is een beetje als een pessoateugel, maar net niet helemaal. Tong uitsteken
Als het paard volledig verzameld loopt hangt alles in een boogje.

Tot nog toe ben ik toch wel het meest tevreden over de laatste manier. De paarden lopen hiermee echt over hun rug, achterhand zit er super onder en de voorkant komt netjes aan de teugel.

@ None:
Ik denk dat het een fijne manier is. Maar de touwen lijken mij idd wat te schuren. Als je er iets onder zou leggen lijkt het me al een heel stuk comfortabeler voor het paard.