lukt niet:(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 11:14

ik probeer mijn paardje nu aande lange lijnen te laten werken. ik er voor. verzorgster er achter met de lijnen ind e hand. ze weigert te lopen als er niemand voor loopt. snapt ze het echt niet? stoppen en lopen doet ze alleen als ik ook stop of vooruit ga... het lukt echt niet. ze is nu 2,5. te jong?

iemand tips?

longeren kan ze wel al een klein beetje. maar naar mijn idee is dit nog niet goed om te doen met een 2,5 jarige...

quinoa
Berichten: 766
Geregistreerd: 16-05-05

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:35

Dit probleem had ik eerst ook, het heeft toch veel met je lichaamshouding te maken. Ik heb eerst met m'n paardje losgwerkt, en veel jou plaats is mijn plaats gedaan, dus op 'm aflopen en zo doen dat je door 'm heen loopt als die niet aan de kant gaat.

Dit is namelijk vaak gewoon dominantie van je paard.

Nu gaat het heel erg goed.

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:42

Lijkt me makkelijker om nog even te wachten. Dan pak je eerst het longeren wat meer op. Zodat de commando´s stap, draf en galop wat meer wordne bevestigd. Ook het voorwaarts lopen zonder begeleider wordt met longeren al wat meer getraind en het paard went rustig aan zadel, hoofdstel.

Daarna pas tussen twee lijnen, dan zijn de commando´s stap, draf en ho al bekend. Dan is het paard al wat vertrouwder met reactie op het bit en kun je je volledig storten op het op eigen benen lopen. Denk dat je paard nu gewoon weg niet weet wat van hem verwacht wordt en er zijn teveel hulpen, dingen onbekend voor je paard om dit zsm wel snel op te pakken..

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:36

zorg er eerst voor dat je paard op stemhulpen gaat stappen en draven, ga longeren met 2 lijnen, niet er achter lopen maar net als gewoon longeren, zo kun je ze een beetje sturen..
Ga niet gelijk de lijn achter haar kont door laten lopen, misschien kun je een schoftje gebruiken en de lijnen door de ogen naar je toe laten lopen..

vind 2,5 jaar wel jong om al echt aan het werk te gaan, beweging aan de longe kan best een beetje, maar hou het simpel, kort en leuk.. ga lekker wandelen, kun je ook met de lijnen doen, steeds meer lijn geven en goed belonen als ze een paar stappen doet zoals jij wilt..

ga spelender wijs met je paardje aan de gang en wil niet teveel tegelijk

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:24

Bienotje schreef:
Lijkt me makkelijker om nog even te wachten. Dan pak je eerst het longeren wat meer op. Zodat de commando´s stap, draf en galop wat meer wordne bevestigd. Ook het voorwaarts lopen zonder begeleider wordt met longeren al wat meer getraind en het paard went rustig aan zadel, hoofdstel.

Daarna pas tussen twee lijnen, dan zijn de commando´s stap, draf en ho al bekend. Dan is het paard al wat vertrouwder met reactie op het bit en kun je je volledig storten op het op eigen benen lopen. Denk dat je paard nu gewoon weg niet weet wat van hem verwacht wordt en er zijn teveel hulpen, dingen onbekend voor je paard om dit zsm wel snel op te pakken..


eh, vertrouwder met het bit? ik doe alles bitloos.

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:53

Dat kan ik ook niet ruiken.. Haha!

Zie het dan zo, dat je paard in ieder geval vertrouwder is in de hand en betreft evt. sturen en druk op de neus..

Enne...Verder geen dank hoor, voor de moeite die ik genomen heb om je proberen weer iets verder op weg te helpen Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 14:02

haha ja sorry, bedankt voor de uitleg alsnog;)

en ja, het is nu zo dat ik de dierenarts heb laten komen omdat ze zo sloom is en niet vooruit te branden. wss kan ze eiwit niet goed uit haar voer opnemen en heeft ze dus een eiwittekort...

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 14:02

tsja en als ik niet happy ben en niet fit dan zou ik ook niet willen werken;)

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:03

Gelukkig ben je daar achter gekomen Knipoog In ieder geval is het een goede zaak om je paard dus te leren op eigen benen te lopen. Dat ze een leider in je zoekt en volgt is positief. Maar als het zover komt dat je paard alleen maar achter jouw wil verschuilen leert het niet de eigen weg te zoeken. Als je nu doorzet met de lange lijnen zul je er als je er binnenkort op gaat om ruitermak te maken profijt van hebben.

Succes in ieder geval!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 19:26

o, voorlopig ga ik er nog niet op hoor, ik wacht nog een jaartje...Knipoog

en ze is inderdaad erg van: ik loop wel achter jou aan. n held op sokken. helaas schuurt ze zelfs die er af;)

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 19:27

hebben jullie tips om haar meer op haar eigen benen te laten lopen? maar dan moet ik t wel vanuit scoot-mobiel kunnen doen...dus zittend...

lianne14

Berichten: 52
Geregistreerd: 18-11-06

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:51

ik vind 2,5 iets te jong, geestelijk bedoel ik dan he Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 11:08

oke, daar zou t idd ook aan kunnen liggen. wat zou ik volgens jullie wel al kunnen doen dan?

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:14

wandelen, vertrouwensspelletjes, vrijheidsdressuur? ehh, keertje longeren, superpoetsbeurt, lekker laten staan (in de wei), trailer laden oefenen, wandelen langs de weg (verkeersmak maken), verder kan ik even niets verzinnen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: lukt niet:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 11:16

hihi, op het trailer laden na doe ik dat al. longeren gaat nu ook nie. is ze niet fit genoeg voor. superpoetsbeurt is hard nodig, maar heeft ze iedere dag hard nodig.
verkeersmak is ze al gelukkig.
en lekker laten staan in de wei doe ik eigenlijk meestal...