Clicker naast vrijheidsdressuur voor andere trainingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Clicker naast vrijheidsdressuur voor andere trainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:03

Voor de mensen die al met de clicker vrijheidsdressuur trainen, gebruiken jullie de clickertraining ook bij het aanleren van andere zaken dan de kunstjes? Bijvoorbeeld bij het longeren, grondwerk, de 'normale' Knipoog dressuur, mennen enzovoorts?

Ik vind de clicker voor vrijheidsdressuur echt een uitkomst, maar gebruik heb verder ook eigenlijk bij al het andere. Het clickersysteem dan, want in praktijk gebruik ik vaak een tongclick omdat ik mijn handen dan al vol genoeg heb. Ik ben echt puur alleen voor de vrijheidsdressuur begonnen met clickeren, maar daarna heeft het zich ongemerkt bij ons ook in alle andere trainingsvormen genesteld. Dat bevalt prima, dus nu was ik wel eens benieuwd of dat ook zo bij de andere vd-trainers is?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Clicker naast vrijheidsdressuur voor andere trainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:40

Het nadeel van een clicker of soortgelijk systeem tijdens het rijden/mennen is dat het paard gaat stilstaan voor zijn beloning. Als je bv een galopwissel aan het aanleren bent is dat dus NIET handig. Haha! Ook tijdens het mennen/beleren is het om bovenstaande reden niet handig (zachtjes uitgedrukt Knipoog ) om een clicker met voedsel te gebruiken. In dergelijke situaties gebruik ik mijn stem en een geheel ander beloningssignaal, die ik wel met voedsel heb aangeleerd maar langzaam de voedselbeloning bij heb weggelaten.

De clicker of soortgelijk systeem gebruik ik behalve bij VD bij sommige opvoedkundige en verzorgingssituaties. Denk hierbij bv aan het toedienen van injecties, wormspuiten, schoonmaken van de koker en dergelijke. Ook bij het bomproof maken van paarden is de clicker erg handig.

Mews

Berichten: 5503
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Re: Clicker naast vrijheidsdressuur voor andere trainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:11

Het schijnt trouwens wel dat, ondanks dat het paard gaat stilstaan , het wel snapt waar het voor beloont word, tijdens rijden / longeren etc... Dus dan kan je langzaam de beloning afbouwen als je paard eenmaal snapt dat het om die speciale oefening gaat, als dat goed lukt dan is het natuurlijk geen probleem als ie in het begin wel stil gaat staan, zolang hij maar niet de connectie maakt tussen de oefening en het stilstaan. (dat zou mijne wel doen denk ik...)

Zelf gebruik ik het alleen voor grondwerk. Ik heb er ook wel andere dingen mee geoefend, zoals los volgen, de gewone 'stap' 'draf' en 'ho' commando's, wijken aan de hand, enz. Maar niks onder het zadel of iets dergelijks, alleen als ik naast hem loop.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Clicker naast vrijheidsdressuur voor andere trainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:28

Ik gebruik de clicker bij Jauke eigenlijk alleen voor de vd. Ik heb hem wel tijdens het rijden geprobeerd te gebruiken, maar ik vond het niet ideaal. Niet eens zozeer om het stilstaan ofzo, of ja, eigenlijk wel, want meneer staat onder zadel niet zo graag stil. Dus blijft 'ie vaak heel langzaam doorkuieren en verwacht dat ik de beloning naar binnen gooi ofzo Rolleyes niet ideaal dus.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Re: Clicker naast vrijheidsdressuur voor andere trainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:37

Ik zou dat niet zo snel doen omdat Sher het type is wat juist snel stilstaat. Als ik met longeren "braaaf" zeg heeft ze al zoiets van "oke, ik heb het goed gedaan..nou mag ik dus stoppen Clown" en ik denk dat je dat met het gebruik van een clicker alleen maar in de hand werkt.

Maar ik denk dat het bij het juiste paard Knipoog best kan werken Ja

Boutje
Berichten: 218
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Clicker naast vrijheidsdressuur voor andere trainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:41

Yep, ik clicker met alles.
Mijn paardje (4) heeft het nog moeilijk om netjes in galop aan te springen. Doet hij het goed dan "X" ik, waarop hij meteen stilstaat (rust is vaak al voldoende als beloning, soms nog voedsel er bij maar dan wel afwisselend van kant anders anticipeert hij door al met buiging te lopen) en dan beginnen we gewoon opnieuw. Ik kan het zo uitbouwen en we galoperen nu soms al een gans rondje.
De pony van mijn dochter sprong te hevig, ook dat hebben we met clickertraining opgelost. Omwille van het belang van timing clickte ik wel (mijn dochter blijft er toch op ook al zou hij plots stoppen of afwenden), in het begin rende hij dan naar mijn toe voor zijn beloning, nu kan mijn dochter hem rustig naar halt rijden en ofwel ik ofwel zij beloont dan.
Een andere pony die juist niet wou springen hebben we het met de clicker geleerd.
Clickeren past gewoon overal bovenop, het hangt van je gevoel en timing af wat je bereikt.
Ik ben niet zo goed thuis in VD, voor mij is dat dus net moeilijker, rijden, longeren, obstakeltraining,... met de clicker gaat prima.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48571
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Clicker naast vrijheidsdressuur voor andere trainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:48

ik gebruik de clicker ook om Banjer te leren dat niet alles eng is... trailermak maken, over bruggetjes met buitenrit, etc.