Instructeur zegt : mijn idee is......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 08:38

Wie ( MET ERVARING) kan mij helpen!!!!

Gister voor 2e keer les gehad met mn 3,5jarige(nu 2mnd onder zadel)..
Het ging wederom weer SUPER OK dan!

Nu aan het einde van de les werd mij geadviseerd om mn paard te longeren aan de bijzetteugel,, terwijl ik hem sinds kort longeer aan passoa2x p.w 15 min(laagste en 1 hogere stand) !!

Mijn instructeur ( die al behoorlijk veel jonge paarden naar het lichte en zware tour heeft getraind) zegt nu : Passoa is niet juist om goede houding etc. daarmee kan hij er altijd onderuit komen op bepaalde momenten bla bla bla !!!
Je moet hem aan de bijzet zetten....(neem dus aan dat hij het wel weet)))MAAR...

Ik zei : Ja ,, maar met bijzet wordt hij gedwongen op zn voorhand te vallen en daarmee gebruikt hij zijn achterhand dus NIET!!!

Toch moest ik maar 2x per week met bijzet longeren ipv passoateugel...en dan 25 minuten...
Hij moest daarbij hoog zitten en strak,,ook weer niet AL te strak,,want dan zal hij zn rug eruit drukken.. Huilen

Wat is jullie ervaring hiermee???

Zal ik dan eventueel een bandage achter zijn kont langs doen???voor achterhand

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door zazoeyou op 09-11-06 08:55, in het totaal 2 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 08:45

Ik denk dat iemand die goed weet hoe hij een paard moet longeren, kan een paard alleen al via de longeerlijn en bijzet allerlei oefeningen laten doen.
Helaas zijn de Lammert Haanstra's maar dun gezaaid.
Met een Passoa longeren is wel erg knap, je bedoelt de Pessoa-teugel. Clown
Persoonlijk longeer ik of met de Pessoa, of met niets.

Volgens mij is heel veel longeren voor zo'n jong paard sowieso niet goed voor banden en pezen, en eerlijk gezegd vind ik 3x 25 min. erg veel. Zeker als je hem ook nog onder het zadel pakt.

Om je dier sterker te maken kun je veel beter overgangen oefenen en als je de gelegenheid hebt, het bos in gaan. Dan hou je je paard ook fris in de kop.

Een andere goede oefening om de bovenlijn te trainen en de achterhand sterker te maken is je paard voor een sleepje in de bak te zetten. Doe dit ook niet te vaak en te lang, want dan wordt je paard moe en gaat hij juist de rug wegdrukken om vanuit de voorhand te trekken, ipv uit de achterhand weg te duwen.

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 08:56

Ik heb even mn berichtje aangepast,, SORRY,,

Ik had er getypt 3 x per week longeren,, maar het moet zijn 2 x per week,,,
Nogmaals sorry voor de verwarring Schijnheilig

Anoniem

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:30

Ik vind de pessoa ook niet heilig en longeer meestal met een slof die ik gewoon terugzet op de singel. Het idee van een bijzet dus, maar dan loopt het rond.

Het voordeel van jonge paarden aan de bijzet, of iets dat er op lijkt, longeren is dat ze leren nageven op een weerstandbiedende teugel (later onder de man wordt dat dus je hand) en dat heb je in al je verdere werk nodig.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:46

Kan je ook aangeven waarom je dat zou moeten doen. Wat wil je ermee bereiken?
Ik ben er niet zo voor om een paard op een bijzet te longeren. Liever met pessoa of met slof. Met een bijzet hebben ze werkelijk geen vrijheid meer om hun neus naar voren te brengen in de ontspanning en dat vind ik zeker bij een jong paard erg belangrijk.

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 10:06

oosterhoff schreef:
Kan je ook aangeven waarom je dat zou moeten doen. Wat wil je ermee bereiken?
Ik ben er niet zo voor om een paard op een bijzet te longeren. Liever met pessoa of met slof. Met een bijzet hebben ze werkelijk geen vrijheid meer om hun neus naar voren te brengen in de ontspanning en dat vind ik zeker bij een jong paard erg belangrijk.




Zo denk ik er dus ook over !!!!

Maar ik wil dus weten WAAROM ik die bijzet moet gebruiken ipv passoateugel...

Met rijden is hij super nagevelijk,, neusje over de grond laat maar zeggen,, en als ik hem oppak dan loopt hij super van achter eronder,, (hij hangt ook absoluut niet oid)
Hoe meer ik hem oppak hoe hoger hij zijn hoofdje draagt,,, dus tja waarom????
Daarom heb ik de vraag geplaatst..

Dit is een foto van rijden nog voor dat ik de 1e les had
Afbeelding

En deze is van pas geleden(kwam iets omhoog doordat hij iets zag)
Afbeelding

Lesfoto's moeten er nog gemaakt worden

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:10

Waarom er met longeren hulpteugels aanknopen?
Lekker op z'n eigen benen laten lopen en niet in een bepaalde houding dwingen.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:13

En waarom moet je hem longeren van je instructeur?? Dat is me nog niet helemaal helder.?

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:15

Je hebt je zweep en jezelf (houding) toch als drijvende hulp?
Daarmee kan je prima de achterhand actief (en eronder) houden.

Persoonlijk longeer ik meestal met touwtjes (als slof, dus teruggezet op de singel). Dan zit er ook niks achter z'n achterhand maar dat gaat altijd prima als je ze maar voorwaarts hebt.

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 10:16

Lame schreef:
En waarom moet je hem longeren van je instructeur?? Dat is me nog niet helemaal helder.?


Ik vertelde hem dat ik hem 2x per week longeer aan passoateugel en 2 x rij per week...


Toen vertelde hij mij dus het verhaal van hierboven..

NIET met passoateugel longeren maar met bijzetteugel

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:49

Alleen met Pessoa longeren is ook niet altijd even goed voor een paard. Ik heb ondervonden dat hij super kan werken voor een paard met een wat traag achterbeen. Waar ik zeker niet aan zou beginnen is om je paard vast te zetten met de bijzetteugel (aan beide kanten één). Mijn ervaring is dat jonge paarden hier zich ontzettend snel mee vastzetten, en ik ben er al een aantal tegen gekomen wiens paard gewoon helemaal vast zat. Één bijzet tussen de voorbenen door daarentegen, kan voor sommige paarden wel ontzettend fijn zijn. Hier zet je ze niet mee vast maar vraag je ze toch naar beneden vw-nw. Een ander fijn hulpmiddel is het elastiek. Wanneer het paard zich ontspant, ontspant het elastiek zich ook. Voordeel bij jonge paarden is dat er rek in zit, iets wat er in een slof oid niet zit.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:56

Niet dat ik er nou zoveel verstand van heb... Bloos maar ik longeer mijn vierjarige (nog niet beleerd) gewoon alleen aan een touw.. Ik vind het belangrijk dat zij met haar neus over de grond gaat sjouwen, zowel in de stap als in de draf... Oppakken doe ik straks wel als ik er op zit.. De achterhand kan je door middel van je houding en je zweep op de juiste plaats, er prima onder krijgen zonder dat je een hulpmiddel hoeft te gebruiken.. Je moet het maar eens proberen... succes hoor!!

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 11:11

Als ik mn paard zonder wat dan ook longeer,, loopt hij ook SUPER,, lekker met neusje over de grond,, in stap en draf!!op eigen benen en goed voorwaarts
Behalve als ie natuurlijk iets intresants ziet,, dan komt ie wel even kijken!!

Dus wat dat betreft... OK dan!

jiehaaa

Berichten: 5073
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:17

Als je met bijzet longeert, is het wel de bedoeling dat je de achterhand actief houdt. Dit doe je door te drijven, wat je ook moet doen als je met de Pessoa-teugel longeert. Als je de juiste longeerhouding aanneemt en de zweep naar de billen laat wijzen, moet dit geen probleem zijn.
Probeer eens wat je instructeur zegt,of longeer eens met hem erbij zodat hij je kan helpen. Als het niet bevalt, kan je er altijd mee ophouden.

Anoniem

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:19

Ik vind bijzetteugels niet geweldig. Zeker niet voor een jong paard omdat hij gelijk word gedwongen en vast gezet.

Ik denk dat je zelf moet doen wat je het beste vind. Instuctrieces zijn ook niet heilig. Tuurlijk ze weten veel en kunnen je helpen, daarom zijn ze er ook.

Anoniem

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:23

--> LO

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:26

Ik heb genoeg jonge paarden "op de kop" zien lopen met bijzetteugels, ik ben er echt geen fan van. Wat al eerder is gezegd, een Lammert Haanstra kan een paard met bijzet goed laten lopen, maar ik denk dat de bijzetteugel door de meeste mensen op een verkeerde manier wordt gebruikt. Veel paarden gaan in de bijzetteugels hangen, rennen, bijna over de kop lopen, en veel mensen laten ze in zo'n overdreven buiging lopen dat ze de volgende dag stijf staan van de spierpijn.

Ik vind persoonlijk dat als je instructeur je zo goed weet te zeggen wat je moet doen, hij je er best een keertje mee mag helpen. Hij heeft tenslotte al die paarden naar hoog niveau getraint, en je zult het van iemand moeten leren. Als je je er niet prettig bij voelt moet je dat ook gewoon kunnen zeggen, en op je eigen manier verder trainen. Een 3,5jarige is zeer ontvankelijk voor overbelasting en verkeerd ruggebruik, houd hoe dan ook in de gaten dat je doet wat het beste voor hem is, en niet alleen maar omdat je instructeur het zegt. Lachen

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 11:38

jiehaaa schreef:
Als je met bijzet longeert, is het wel de bedoeling dat je de achterhand actief houdt. Dit doe je door te drijven, wat je ook moet doen als je met de Pessoa-teugel longeert. Als je de juiste longeerhouding aanneemt en de zweep naar de billen laat wijzen, moet dit geen probleem zijn.
Probeer eens wat je instructeur zegt,of longeer eens met hem erbij zodat hij je kan helpen. Als het niet bevalt, kan je er altijd mee ophouden.



chaai schreef:
Ik heb genoeg jonge paarden "op de kop" zien lopen met bijzetteugels, ik ben er echt geen fan van. Wat al eerder is gezegd, een Lammert Haanstra kan een paard met bijzet goed laten lopen, maar ik denk dat de bijzetteugel door de meeste mensen op een verkeerde manier wordt gebruikt. Veel paarden gaan in de bijzetteugels hangen, rennen, bijna over de kop lopen, en veel mensen laten ze in zo'n overdreven buiging lopen dat ze de volgende dag stijf staan van de spierpijn.

Ik vind persoonlijk dat als je instructeur je zo goed weet te zeggen wat je moet doen, hij je er best een keertje mee mag helpen. Hij heeft tenslotte al die paarden naar hoog niveau getraint, en je zult het van iemand moeten leren. Als je je er niet prettig bij voelt moet je dat ook gewoon kunnen zeggen, en op je eigen manier verder trainen. Een 3,5jarige is zeer ontvankelijk voor overbelasting en verkeerd ruggebruik, houd hoe dan ook in de gaten dat je doet wat het beste voor hem is, en niet alleen maar omdat je instructeur het zegt. Lachen



Mee eens,, ik zal hem vragen het eens voor te doen,,, laat ik eerst zien hoe ik het zelf doe MET en ZONDER pessoahulpteugel !!!

En inderdaad ik moet doen wat ik het beste vind,, en ik zeg het jullie heel eerlijk : Mijn paardje moet nog jaren mee,, dus ik kies dan liever voor longeren met passoateugel en longeren zonder hulpteugels..
Hier is hij nog nooit stijf etc..van geworden,, dagelijks met loslaten bokt steigert en speelt hij als een gek !!
Ik heb ook wel een paarden gezien die zich NIET konden bewegen van stijfheid Huilen zo zielig
Laatst bijgewerkt door zazoeyou op 09-11-06 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:40

levi schreef:
Waarom er met longeren hulpteugels aanknopen?
Lekker op z'n eigen benen laten lopen en niet in een bepaalde houding dwingen.


Omdat je anders vooral zinloos aan het rondslingeren bent. Je moet het paard wel een beetje aan het werk zetten (in een andere houding dat dat hij door de wei huppelt)

Ikzelf bevestig de bijzet altijd tussen de voorbenen en zet hem op de meest losse stand. Je trekt hem dan niet in een bepaalde houding, je creeert alleen weerstand als hij omhoog komt (net als bij gewoon rijden)

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:53

Ik snap trouwens wel vanaf de foto's waarom jouw instructeur wilt dat jij met een hulpteugel longeert. Hij komt er van voren niet echt doorheen en houdt zijn bovenlijn strak, waardoor hij niet lekker door de rug heen loopt en kan ontspannen. Longeren met hulpteugel is echt heel fijn (bijzetteugel, pessoa) mits je je paard op de juiste manier kan bewerken. Anders zou ik voor een hulpteugel kiezen waar je paard ook fijn door zijn rug komt, maar waar iets minder expertise voor nodig is. Daarom kun je ook beter niet met bijzet ed gaan longeren als je niet ziet wanneer je paard zich daarmee vast zet. Dat is geen schande, maar onkunde maakt een hoop kapot. Daarom longeer ik ook fijn met elastiek of enkele bijzetteugel tussen de vb door. Hierdoor komen ze er toch fijn doorheen, en verpest ik mijn paard niet.

Anoniem

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:54

Je kunt een paard echt wel VWNW krijgen met de achterhand eronder, gewoon aan een halster hoor Lachen

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:59

@ RK; niet elk paard krijg je meteen vw-nw aan een halster. Sommige paarden (zeker jonge paarden) proberen zichzelf er nog wel eens aan te ontrekken. Juist voor die paarden is extra steun in de vorm van een hulpmiddel erg fijn, om ze te vw nw te krijgen en die bovenlijn te ontspannen.
Ik krijg mijn paard aan enkel een hoofdstel ook ontspannen naar beneden, maar als hij eventjes vast houdt heb je op zo'n moment niets te vertellen. Als ik voel dat hij wat vast zet, longeer ik liever met iets er aan. Zodat hij op een ongedwongen manier toch lekker los komt.

liesje1986
Berichten: 567
Geregistreerd: 23-01-05

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:51

Ik houd ook niet zo van bijzets, omdat je het niet gauw los kan maken als ze in protest gaan. Nou moet dit natuurlijk ook niet, omdat je dan juist het protesteren versterkt.... maar toch zie ik mijn paardje liever niet over de kop gaan. Ik longeer altijd met dubbele lijnen en dat bevalt mij echt prima! Gewoon terugzetten naar de zijkant of omlaag en je kan gewoon spelen met de lijnen en loslaten wanneer nodig.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:07

De enige keer dat ik een bijzet of touw gebruik is aan het halster en tussen de benen. Noit aan het bit. Dat vind ik gewoonweg te heftig als het paard omhoog komt en daar worden ze vaak stug in de bek van.
Pessoa werkt ook behoorlijk in. en gallopperen met een pessoa vind ik nooit zo'n succes. door de beweging van het achterbeen heb ik soms wel eens het idee dat ie wat rechts links inwerkt en daar heb ik een hekel aan. Ik gebruik hem wel maar niet wekelijks.

Wedgwood
Berichten: 57
Geregistreerd: 06-11-06

Re: Instructeur zegt : mijn idee is......

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:44

de foto's doen het niet dus kan ik er niet helemaal over oordelen Knipoog