Vrijheidsdressuren met een 2,5 jarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Felies_xx

Vrijheidsdressuren met een 2,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:55

Haay! Haha!
Ik heb sinds kort een verzorgpony van 2.5 jaartjes jong..
Maar nou vroeg ik me af mag je hier nou ook mee Vd-en?
Alvastt dankje! Tong uitsteken

liesje_waal

Re: Vrijheidsdressuren met een 2,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:46

ik denk als je dingen leert niet niet belastend zijn voor de spieren enzo en de groei kan je dat doen ja
zoals laggen
laaten stil staan en op jij stem naar je toe laten komen kan ik stap en draf
paar passen achteruit laten lopen
jij volgen
dat soort dingen kan je daar wel mee doen
dankt als je gaat buigen complimente enzo dat dat nog te veel voor een jong dier is (denk ik)

Maryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:40

Je moet zelf een beetje inschatten of je verzorgpony hier aan toe is. VD is namelijk niet alleen belastend voor de spieren van je paard maar hij moet er ook nog eens erg hard over nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:57

Maar hard nadenken kan helemaal geen kwaad. Niet alleen omdat je je paard daarmee juist leert dat nadenken gestimuleerd wordt, maar ook omdat elk dier moet leren om te leren. Hoe meer je paard leert, hoe meer verbanden hij kan leggen tussen oefeningen en dus hoe sneller hij nieuwe oefeningen oppikt. En juist voor jonge paarden kan dat helemaal geen kwaad, omdat ze dan op het moment dat ze voor dat soort lesser erg gevoelig zijn al heel goed leren hoe ze met mensen om moeten gaan, hoe ze met voer en voedselbeloningen om moeten gaa, en dat met mensen werken erg leuk en positief is.

Zorg er wel voor dat je juist met een jong paard erg goed in de gaten houdt wanneer hij er genoeg van heeft en overvraag hem niet. En begin gewoon met de basisoefeningen en de kleine kunstjes (aanleren van de clicker, niet eten, targetten, apporteren enzovoorts), zodat je nog al wel geestelijk met heb bezig bent, maar nog even wacht met de grotere oefeningen die ook belastender zijn voor de benen en pezen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:08

Met bovenstaande ben ik het roerend eens! Met dien verstande, dat een heleboel zogenaamd 'belastende' kustjes, helemaal niet zo belastend zijn.
Een paard kan best een voet leren optillen, of zijn benen kruisen, of knielen, zonder dat hij daar lichamelijke schade van oploopt.
Je moet het allemaal in verhouding zien. Als ik drie keer aan mijn pony vraag of ze wil knielen, met tussenpozen, wat wordt er dan belast?
Jonge hengsten dwingen elkaar ook op de knieen, en dat gaat wat hardhandiger dan wanneer wij het doen.

Overigens ben ik met mijn huidige VD pony ook spelenderwijs begonnen toen ze net twee was.
Ze is nu 5, kerngezond en een hele enthousiaste VD pony.

Ilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:16

Dat kan zeer zeker.
Meestal hoe jonger ze zijn.
hoe nieuwsgieriger, en hoe leergieriger.

succes ermee!

lianne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:58

Ja kan wel.. Knipoog MAar pas op, dat je ze geestelijk niet teveel vraagt hoor! Lichamelijk kan echt geen kwaad.. Haha!

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:19

dat mag hoor Lachen
begin wel met kleine dingen Lachen niet meteen met pas/buiging beginnen (best vanaf 3 jaar Knipoog )
je kan wel al basis doen, voetje, kusje schudden etc.
Succes!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:34

Ja dat doe ik ook .. mag ook gewoon en is niet, niet slecht voor het paard. VD is meestal 1 van de dingen waar veel mensen op jongen leeftijd mee beginnen. Alleen moet je wel met de kleine dingen beginnen zoals op commando Draf/stap/halt.