longeren met 2,5 jarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Felies_xx

longeren met 2,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:41

haay!
Ik heb sinds kort een verzorgpony van 2.5 jaartjes jong..
Nou vroeg ik me af mag je hier al mee longeren.. ? Zelf dacht ik van ja.. maar omdat ik in een topic veel meningsverschillen had en niemand het met me eens was begon ik te twijfelen.. Lachen
Groetjes

sammie_44

Re: longeren met 2,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:43

Ik ben van mening van wel, als je dit goed verspreid over de week en niet aan touwtjes, zodat ie op zn eigen benen leert lopen, gaat doen, kan er niets mis gaan. Als je hem nou 5 keer per weke een half uur longeert in een zware bak en met touwtjes kan zo'n dier dat natuurlijk niet aan, maar dat begrijp je zelf ook wel.
Geowon rustig opbouwen en op 3-jarige leeftijd rustig beginnen met beleren (mag op 2,5 jarige leeftijd ook heus wel eens een singeltje en zadeltje op.. als je zelf maar niet te veel belasten gaat!)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:47

hoi feliess, mijn timo is ook 2.5 en ik longeer hem zo nu en dan eens, nou ja longeren? het is meer linksom rechtsom wisselen en de stap draf en ho inprenten, niet meer dan een 10 minuutjes afgewisseld met wat grondwerk.ik volg je topic even mij is idem geleerd dat teveel of te jong beginnen met longeren niet goed is voor de pezen en spieren enz van zo'n jong dier.
Wel heeft Timo al 2 maal een zadel opgehad, 1 x een western en 1x een vzh, gewoon ter oefening en de ervaring.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:51

Ik vind dat het ook wel kan hoor, gewoon 5 minuten linksom en 5 minuten rechtsom en dat 1 of hooguit 2 keer per week. In het begin hoeft het echt nog niet langer. Je ziet bij zo'n jonkie dat de concentratie heel snel op is. Lichamelijk kunnen ze dit al best, maar voor het koppie is het best een grote belasting. Hou het lekker speels en stop als het goedgaat (als de concentratie op is gaan ze vaak etteren Knipoog)

En verder kan je natuurlijk ook alvast bezig met grondwerk, wel zo leuk Knipoog

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:52

Oke dan.. Naja bij het topic waar ik zit.. heb ik dus echt ruzie erover gehad.. Clown en ik bleef maar volhouden dat je er wel mee mag longeren.. Bloos! niet te lang natuurlijk!!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:52

Ikvind het een beetje afhangen vanhet dier zelf.
Sommige zijn al veel volwassener dan andere, niet alleen lichamelijk maar ook in het koppie.
Misschien kan je hem beter lekker los in de bak "longeren".
Jij gewoon in het midden en hij lekker los lopend om je heen en hem op die manier rustig aan commando's leren wennen. Dan went hij er wel rustig aan, maar op zijn eigen tempo.
Als je zo'n jong beestje al veel in (kleine) cirkels laat lopen is dat niet echt goed voor zijn ontwikkeling heb ik gehoord.
Ik vind zelf 2,5 te jong om met het "echte" longeren te beginnen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:58

mijn mening : JA Haha!
het is best goed om je pony alvast op je stem te laten reageren.. ik vind het beter dat je longeerd op 2.5 jarig leeftijd dan als ie 3 is ineens binnen een 3 maanden zadelmak en ingereden maakt .. dat zijn er veel die dat doen Huilen
en zoieso is een beetje beweeging ook wel lekker voor je pony
niet echt longeren met touwtjes en bijzet maar gewoon aan het halstertje kan zeker geen kwaad .. en niet te lang maar dat snap je ook wel Knipoog

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:11

odetteke schreef:
Ik vind dat het ook wel kan hoor, gewoon 5 minuten linksom en 5 minuten rechtsom en dat 1 of hooguit 2 keer per week. In het begin hoeft het echt nog niet langer. Je ziet bij zo'n jonkie dat de concentratie heel snel op is. Lichamelijk kunnen ze dit al best, maar voor het koppie is het best een grote belasting. Hou het lekker speels en stop als het goedgaat (als de concentratie op is gaan ze vaak etteren Knipoog)

En verder kan je natuurlijk ook alvast bezig met grondwerk, wel zo leuk Knipoog

Mee eens.
Lekker rustig opbouwen Lachen

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:13

ladymagic schreef:
Ikvind het een beetje afhangen vanhet dier zelf.
Sommige zijn al veel volwassener dan andere, niet alleen lichamelijk maar ook in het koppie.
Misschien kan je hem beter lekker los in de bak "longeren".
Jij gewoon in het midden en hij lekker los lopend om je heen en hem op die manier rustig aan commando's leren wennen. Dan went hij er wel rustig aan, maar op zijn eigen tempo.
Als je zo'n jong beestje al veel in (kleine) cirkels laat lopen is dat niet echt goed voor zijn ontwikkeling heb ik gehoord.
Ik vind zelf 2,5 te jong om met het "echte" longeren te beginnen.

Hier ben ik het mee eens Lachen

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:14

Idd rustig, maar 10 minuutjes. Dat dacht ik vandaagd dus ook... maar nee Clown
Ze ging als een gek door de rondte...
Volgende keer weer beter!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:16

Ach, ne een paar keer leert ze vanzelf dat je minder moe wordt als je niet zo hard gaat Haha!

lianne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:54

Nee ik zou het niet doen, het is erg belastend..

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:00

lianne14 schreef:
Nee ik zou het niet doen, het is erg belastend..

Waarvoor is het dan precies belastend?
En hoe leer je dan een 2.5 jarige paard op een rondje te lopen ?

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:08

Ik vind het ook goed, ligt wel enigszins aan de reactie van het dier... Maar ik denk dat je van hieruit een goede basis kan leggen voor de toekomst!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:12

ik zelf ben met een jonge fries bezig en doe het 3 keer per week 10 min,gaat prima en hij vind het leuk,de fries is 2 jaar en 8 mnd.
Gewoon rustig aan elkaar wennen ,veel met stem werken en voor de rest lekker buiten spelen!!!

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:18

tis ook maar wat je precies onder longeren verstaat he. er roepen wel een hoop mensen van; neee niet doen > en das terecht als je inderdaad dagelijks longeert en het paardje flink aan t werk zet en stelling vraagt etc etc.
Maar als je pas begint (en je paardje ook) denk ik dat je de term 'longeren' een beetje met een korreltje zout moet nemen toch? tis maar dat ie een beetje snapt wat je bedoelt nee ik aan. Keertje versnellen en daarbij stemhulp geven etc. en leren dat ie niet tegen je aan moet plakken. Dat lijkt me zeker niet belastend.

naar mijn mening is het maar net hoe serieus je longeert inderdaad.

dwergsketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:29

ik vind dat het wel maar dat hangt ook een beetje ervan af hoe je verzorgpony is als hij nog niet zo sterk is vind ik het niet goed, maar zolang hij sterk op zijn benen staad kan het gewoon!

Anniek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:29

Zelf denk ik van wel,....Daar leert ie juist van,...

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 19:09

Oke dankjullie! Lachen

Dorien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:20

timokyana schreef:
hoi feliess, mijn timo is ook 2.5 en ik longeer hem zo nu en dan eens, nou ja longeren? het is meer linksom rechtsom wisselen en de stap draf en ho inprenten, niet meer dan een 10 minuutjes afgewisseld met wat grondwerk.ik volg je topic even mij is idem geleerd dat teveel of te jong beginnen met longeren niet goed is voor de pezen en spieren enz van zo'n jong dier.
Wel heeft Timo al 2 maal een zadel opgehad, 1 x een western en 1x een vzh, gewoon ter oefening en de ervaring.

doe ik ook, zo went hij aan mijn stem en leert hij de commando's ( ik heb het wel pas 2x gedaan maar hij vind het wel leuk volgens mij:P)

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:24

Zolang het geen intensief longeren, maar meer een beetje spelen is, lijkt het me alleen maar goed voor een paard. Grondwerk erbij, aan stemhulpen wennen, kun je in de toekomst alleen maar voordeel mee doen toch?

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:24

Het grondwerk oefenen zal best lukken. Als het daar maar bij blijft.
Maar echt intensief te werk gaan zal te veel voor zo'n 2,5 jarige worden. Dus dat lijkt me niet zo verstandig. Je zou het rustig kunnen opbouwen.

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:43

xena longeer ik al voorzichtig vanaf haar 2e ze is nu dik 2.5
door het rustig aan te doen en niets te forceren min of 10
zie ik het probleem hier van niet zij heeft ook al met zadel op aan de longe
gelopen nu is het voor haar nog een spel en zal t dalijk makkelijker
worden als het seriuese werk gaat beginnen Knipoog

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:15

ik hem bij paardje deze week ook voor het eerst gelongeerd in januarie wordt ze 2,5.
Zo maar eeven 3 rondjes linksom en daarna rechtsom en leren stoppen dat vind ze nog erg moeilijk. draven en stappen gaat prima maar echt stilstaan niet. Als je dit af en toe is een minuut of 5 a 10 doet is dit denk ik geen probleem.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:26

Ik zou op 3 beginnen met rustig longeren, voorzichtig meer opbouwen en tegen 3.5 a 4 jaar zadelmak maken, dus ja heel veel tijd nemen, lekker sterk maken vooraf, nog nooit problemen mee gehad waar ik rijd.