Heel groot probleem met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Acqouy

Heel groot probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:28

hoi ik heb 2 shetlanders als verzorg ponys samen met een vriendinnetje
deze ponys zijn heel weinig in de hand geweesd.
we hebben ze nu eindelijk zo ver met het halster omdoen en het halster touw er aan klikken maar nu heb ik een probleem als we met de paardjes gaan lopen willen ze niet mee en als ze meelopen dan gaat de een voor mij lopen en bokt naar mij,de andere loopt braaf achter je aan maar kom in eens met volle draf naar je toe en stijgerd dan vn vrolijk heid.
ook lukt het longeren niet helemaal ,als ik er naast loop en me vriendin in het middenstaat lukt het wel.
mr zodra ik haar los laat gaat ze meteen naar het midden toe ook dat longeeerlijn aan de andere kant doen helpt niet .wie kan ons helpen laat een bericht achter plaes en geef de kleinste tip naar mij door!
ook kan je altijd mailen naar doggy_910@hotmail.com
groetjes radeloze paardenfann!

Redrumfox

Re: Heel groot probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:31

Ik snap er niet heel veel van, maar volgens mij bedoel je dat ze naar je toe komt met het longeren.

Als dat het probleem is moet je gaan 'hengelen' met je zweep, dus je moet net doen alsof je een hengel naar haar uitgooit. Werkt heel goed; had namelijk hetzelfde probleem met mijn shet. O ja.. je moet haar uiteraard niet raken.

Acqouy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:34

dat ben ik ook niet vn plan om de 2 met de zweep te gaan slaan mr als ik met haar mee loop is het geen probleem ook beginne ze te bokken naar ons als we lopen met ze aan het halster touw!

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:45

Dan had ik ze toch maar eens laten merken wie hier de baas is/zijn!!
Want trappen/bokken naar jullie toe is dus hartstikke fout! en dat moeten ze weten ook!
Op zo'n manier kun je rare klappen krijgen!

Als je gaat 'hengelen' met je zweep mag je dr heus wel lichterlijk met het touwtje van de zweep raken hoor, appelbolfan bedoeld vast niet dat je dr slaan moet.
succes ermee!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:29

Acqouy schreef:
hoi ik heb 2 shetlanders als verzorg ponys samen met een vriendinnetje
deze ponys zijn heel weinig in de hand geweesd.
we hebben ze nu eindelijk zo ver met het halster omdoen en het halster touw er aan klikken maar nu heb ik een probleem als we met de paardjes gaan lopen willen ze niet mee en als ze meelopen dan gaat de een voor mij lopen en bokt naar mij,de andere loopt braaf achter je aan maar kom in eens met volle draf naar je toe en stijgerd dan vn vrolijk heid.
ook lukt het longeren niet helemaal ,als ik er naast loop en me vriendin in het middenstaat lukt het wel.
mr zodra ik haar los laat gaat ze meteen naar het midden toe ook dat longeeerlijn aan de andere kant doen helpt niet .wie kan ons helpen laat een bericht achter plaes en geef de kleinste tip naar mij door!
ook kan je altijd mailen naar doggy_910@hotmail.com
groetjes radeloze paardenfann!

ik zou als ik jou was niet in een keer naar het midden toe gaan maar steeds stukjes meer van haar af lopen, en je moet idd laten weten wie de baas is
hoe oud zijn de ponys?

Acqouy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:02

rond de 4/5 jaar denk ik
de andere is wat te jong heefd echt nog een veulen huidje dus daar doen wij het niet mee!
gaan we pas wat later mee beginnen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:20

steeds als ze naar je toe komen wegjagen! want ze moeten echt weten dat ze niet naar je toe mogen rennen tijdens het longeren! heb je een longeerbak die afgezet is? zeg maar dat je met hekjes of lint een buitenrand gemaakt hebt? want dat is heel nuttig. het paard zal altijd naar iets 'vasts' toetrekken. als er geen afrastering is, ben jij dus het enige waar ze naar toe kunnen trekken. paarden hebben heel veel behoefte aan zekerheid en geborgenheid...

het naar jullie bokken aan het halstertouw mag je zeker niet accepteren. evt. kun je met je rechterhand de pony vast houden en met je linkerhand een zweepje. als je merkt dat de pony zijn achterhand opzij wil gooien, of omhoog, verras je hem met een tikje tegen zijn buik (niet op zijn kont (!) want dan gaan ze daar naar bokken en schiet je er niks mee op...) als het goed is schiet hij dan een beetje naar voren en dat is dan precies de bedoeling. je moet problemen altijd naar voren oplossen en zeker niet omhoog! het moet wel leuk blijven zeg maar, niet gevaarlijk...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:44

je vriendin of jij met de longeerlijn staan, en de ander loopt iets naar het paard toe erachter met de zweep. op die manier kun je ze makkelijk het rondje leren lopen omdat je niet aan twee dingen hoeft te denken als ze stout gaan doen.
als de ene shet voor je gaat lopen tijdens wandelen doe hem dan een bitje in of een touwtje/kettinkje over de neus/onder de kin.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:35

Ik zou niet als ik naast het paardje loop, direct naar het middengaan, gewoon steeds de longe iets langer maken, als het goed gaat, zo niet, gewoon weer een stapje terug gaan.
En doe het met z'n tweeen.
En misschien af en toe eens longeren zonder touw? Als dat mogelijk is zonder dat het gevaarlijk wordt.