clicker Nepbeloning???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

clicker Nepbeloning???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:09

Hallo,

Zoals ik al eerder schreef wil ik graag meer met mijn lipi gaan doen met VD en ik dacht ook aan de clickermethode. Nu heb ik daar met iemand over gesproken en die vond dat clickeren helemaal niets.
Volgens haar is het een nepbeloning en gaat het paard op een gegeven moment hier tegenin komen.

Voor mij is het allemaal nieuw dus ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Fleur_Laura

Berichten: 4363
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: clicker Nepbeloning???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:10

ik denk dat een paard het wel degelijk asocieerd (?) als click = beloning

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: clicker Nepbeloning???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:14

De clicker is een markeersignaal, dat alleen het juiste gedrag markeert. Daar volgt een beloning op. Eigenlijk is het dus een brugsignaal omdat je nooit op exact het juiste moment kunt belonen, zeker niet als je op afstand gaat werken. De clicker (of een ander beloningssignaal) vertelt het paard alleen dat hij op dat exacte moment een beloning "gewonnen" heeft.
Op deze manier is de clicker dus geen nepbeloning, maar geeft het het paard juist een "joepie"-gevoel op het juiste moment.

In sommige stromingen van training wordt uiteindelijk de effectieve beloning weg gelaten, en zou het dier moeten werken voor het geluid alleen. Dan kun je idd spreken van een nepbeloning.

Als je afbouwt in belonen, gebruik je ook de clicker niet. Clicken = belonen, niet belonen = niet clicken!

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: clicker Nepbeloning???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:19

Dat is heel duidelijk! Bedankt voor het heldere antwoord!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re: clicker Nepbeloning???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:28

Inderdaad, als je paard de click niet interessant vind, dan is deze niet goed geconditioneerd/gebruikt.
Ieder paard dat een snoepje/bixje/worteltje lust zal de click erg waarderen (mits goed aangeleerd).

Mews

Berichten: 5503
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Re: clicker Nepbeloning???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:42

Pink_Horizon schreef:
Inderdaad, als je paard de click niet interessant vind, dan is deze niet goed geconditioneerd/gebruikt.
Ieder paard dat een snoepje/bixje/worteltje lust zal de click erg waarderen (mits goed aangeleerd).


Ik denk dat de clicker als nepbeloning ook compleet geen waarde heeft in de zin hierboven beschreven, want je moet hem inderdaad goed aanleren. Dus ik denk dat als je alleen de click gebruikt als beloning het paard de link nieteens legt tussen het geluid en een beloning...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48570
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: clicker Nepbeloning???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:34

nog een andere vergelijking: zie de click als de loonstrook, en het lekkers als de daadwerkelijke uitbetaling van het salaris... Lachen

Daarom is het ook zo belangrijk dat na elke click wat lekkers volgt... stel je voor dat je baas ineens tegen jou zegt "Hier is je loonstrook, maar deze maand geen salaris"... dan denk je ook bij jezelf "Ja daaaag...."

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: clicker Nepbeloning???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:39

Gaat je paard dan niet bij elke click een beloning opeisen? Als je op afstand werkt is dat erg lastig lijkt me..

zicobont

Berichten: 37
Geregistreerd: 12-11-06

Re: clicker Nepbeloning???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:08

Iedereen heeft wel een mening in dit geval maar ik denk gewoon als jij het wil proberen dat je dat moet doen, en er dan zelf achter komen of hetr voor jou wel of niet werkt.

Anoniem

Re: clicker Nepbeloning???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:55

Je paard komt inderdaad zijn beloning opeisen, en dat is ook zijn goed recht: jij hebt namelijk geclickt!

Maar dat betekent niet dat hij altijd om jou af hoeft te galopperen. Stel je clickert tijdens het longeren, dan kun je je paard ook leren dat zodra er geclickt wordt, jij op hem af galoppeert Knipoog om hem zo snel mogelijk zijn beloning te geven. Als ik tijdens het longeren click, staat [***] op de volte stil en komt [***] naar me toe. [***]'s variant is makkelijker omdat je dan direct verder kunt op de volte, maar eigenlijk is [***]' variant net zo goed, want zo word je als mens steeds gedwongen om het netjes vanuit het midden op de volte zetten te oefenen, en dat kan nooit kwaad en van die overgangen wordt je paard alleen maar sterker. Ik zet de pony's bijvoorbeeld altijd vanuit het schouder binnenwaarts op de longeervolte, dus als je paard naar binnen komt, scoor je zo een aantal meters extra in stelling en buiging, waarna je vanuit die stelling en buiging naar binnen meteen correct aan kunt draven. Elk voordeel heeft z'n nadeel! Haha!