Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Pink_Horizon schreef:Inderdaad, als je paard de click niet interessant vind, dan is deze niet goed geconditioneerd/gebruikt.
Ieder paard dat een snoepje/bixje/worteltje lust zal de click erg waarderen (mits goed aangeleerd).

om hem zo snel mogelijk zijn beloning te geven. Als ik tijdens het longeren click, staat [***] op de volte stil en komt [***] naar me toe. [***]'s variant is makkelijker omdat je dan direct verder kunt op de volte, maar eigenlijk is [***]' variant net zo goed, want zo word je als mens steeds gedwongen om het netjes vanuit het midden op de volte zetten te oefenen, en dat kan nooit kwaad en van die overgangen wordt je paard alleen maar sterker. Ik zet de pony's bijvoorbeeld altijd vanuit het schouder binnenwaarts op de longeervolte, dus als je paard naar binnen komt, scoor je zo een aantal meters extra in stelling en buiging, waarna je vanuit die stelling en buiging naar binnen meteen correct aan kunt draven. Elk voordeel heeft z'n nadeel!