Clickeren met Stem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GeartsjeS

Berichten: 50
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Groningen (paardjes in Friesland)

Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 17:35

Ik wil graag beginnen met vrijheidsdressuur met mijn jongere paard. Ik heb haar in het verleden echter geleerd dat BRAAF de overbrugging is tot het belonen. Ik het echt nodig dat ik ga klikkeren? of kan ik ook gewoon met mijn stem haar belonen (clickeren) voordat ze het koekje krijgt.

Moet ik persé een clicker gebruiken?
Wie heeft ervaring met het clickeren met de stem?
Welk woordt gebruiken jullie i.p.v. de click?

alvast heeel bedankt.

Mews

Berichten: 5503
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:43

Volgens mij is het clickersysteem sowieso geen vereiste om te beginnen met vrijheidsdressuur. Ik heb het zelf later ingevoerd na aanraden van anderen en naar mijn idee is mijn paard het wel beter gaan begrijpen erdoor. Het is volgens mij zo dat het geluid van een clicker een voor een paard interessantere frequentie heeft dan het geluid van de menselijke stem, waardoor hij het gemakkelijker herkent (meen ik me zo te herinneren uit een boek over het clickersysteem). En zelf merkte ik ook dat hij minder opdringerig werd mbt eten omdat hij nu weet dat hij tijdens het trainen toch alleen koekjes krijgt ná de click (en het dus geen nut heeft te proberen te weg te snaaien bij mij, dan negeer ik hem alleen maar én hij krijgt geen koekjes).

Clickeren is dus meer een hulpmiddel dan een vereiste voor VD. Veel succes. Lachen

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:52

De clicker is misschien aan te raden, maar het is niet noodzakelijk. Het geluid is wel makkelijker herkenbaar en het geluid duurt ook niet zo lang als een woord. Je kan veel beter op het perfecte moment gaan klikken.

Als je 'braaaaaf' gaat gaan gebruiken als de bridge, dan kan je paard tegen dat je het woord hebt uitgesproken al 3 andere bewegingen gemaakt hebben, en snapt het dier zelf niet meer wat hij nu eigenlijk deed om de beloning te bekomen. De klik van een clicker is veel korter en je kunt dus werkelijk op het perfecte moment de boodschap gaan overbrengen.

sjuutje
Berichten: 457
Geregistreerd: 31-07-05

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:37

Ik doe het beide; vergeet nl. mijn clicker nog al es mee te nemen. Als "click-woord" gebruik ik "YES". Is een kort woordje en werkt bij ons hetzelde. Het is ook makkelijk om te gebruiken als ik beide handen nodig heb voor een oefening (of bijv. onder het longeren c.q. rijden). Kiran had het in 1 sessie in de gaten dat YES en de click hetzelfde betekende.

Groetjes Susan

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:08

Het grote voordeel van het geluid van de clicker is dat het voor het paard veel makkelijker uit te filteren is uit alle geluiden als 1 bepaald woord. Paarden zijn veel minder verbaal ingesteld als wij mensen en al helemaal niet zo bekend met het menselijk stemgeluid. Dus is een woord herkennen voor een paard erg lastig. De kans dat hij braaf en draf bijvoorbeeld door elkaar haalt is erg reeel. Het voordeel van de click is dat het een totaal ander geluid is en daardoor dus herkenbaarder en wordt ook nooit gebruikt als het niet bedoelt wordt.

Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:13

clicker is ook altijd hetzelfde geluid, je stem kan soms anders klinken en het is idd heel kort dus je kunt direct het juiste gedrag belonen.
succes

GeartsjeS

Berichten: 50
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Groningen (paardjes in Friesland)

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 22:18

Amable schreef:
Het grote voordeel van het geluid van de clicker is dat het voor het paard veel makkelijker uit te filteren is uit alle geluiden als 1 bepaald woord. Paarden zijn veel minder verbaal ingesteld als wij mensen en al helemaal niet zo bekend met het menselijk stemgeluid. Dus is een woord herkennen voor een paard erg lastig. De kans dat hij braaf en draf bijvoorbeeld door elkaar haalt is erg reeel. Het voordeel van de click is dat het een totaal ander geluid is en daardoor dus herkenbaarder en wordt ook nooit gebruikt als het niet bedoelt wordt.


jah daar had ik ook al aangedacht (braaf en draf lijken opelkaar) , vandaar deze topic.
dus toch maar een clicker aanschaffen...

is het niet verwarrend dat ik nu eerst begonnen ben met braaf en dat het nu ineens een click is? of leert ze dat snel genoeg?

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:25

Nee, want voor een paard maakt het echt niet uit, al heb jij 100 geluiden signalen waar een snoepje na komt, ze leren snel genoeg dat het wat oplevert. Het zal voor jou verwarrender zijn, omdat jij de vergelijking maken kan. Eerst kreeg ze het bij braaf, nu bij een click. Terwijl het paard niet denkt aan het braaf eerst, maar aan het click nu. Snappie?

GeartsjeS

Berichten: 50
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Groningen (paardjes in Friesland)

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:57

ohw, hij is het 'braaf' snel vergeten omdat ze snel genoeg leert dat de click iets opleverd.
Hij wil gewoon het snoepje hebben !

Hoeveel kost een clicker eigenlijk?

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 01:42

ik heb de mijne gekocht voor 2.5 euro... het was de goedkoopste, maar zolang hij klikt Knipoog

Er was er eentje die bijna 10 euro koste; krak dezelfde als de mijne, alleen met een merknaampje op gedrukt. Dan is voor mij de keuze toch wel vlug gemaakt.

Neon

Berichten: 4944
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 01:49

bij aveve kosten ze 1,50 Tong uitsteken

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 02:31

1,50? tedju... heb ik weer teveel betaald Clown

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 06:16

Ik clicker doorgaans ook met gebruik van m'n stem, ik hou wel altijd hetzelfde deuntje aan (en roep dan heel hoog "jaaaaaaaaaa"), daar reageert zij het beste op. Dan zie je meteen die oortjes gaan.

Ik gebruik ook weleens een fluitje (geen gekocht fluitje maar gewoon zelf fluiten), dat werkt ook wel, maar dat vergeet ik vaak omdat ik dan al "jaaaaa" sta te roepen. Heb wel het idee dat het fluiten voor m'n paard duidelijker is en dat ze dat sneller opzoekt dan het geluid van je stem.

Anoniem

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:35

Laatst kwam hier iemand langs die ook clickertrainde om naar de training van de pony's te kijken. Op een gegeven moment vroeg ze stomverbaasd: Fluit jij naar je paard? Haha!

Inderdaad, ik fluit ook tegen de pony's als ze iets erg goed doen (het bekende bouwvakkersfluitje Knipoog ), maar het fluitje is bij ons meer het keep-going signaal, pas na de click wordt er beloond. Maar ze weten dondersgoed dat mijn fluitje, 'prima' en 'mooi' betekenen dat ze op de goede weg zitten (en ze doen inderdaad ook wel eens alsof ze die keep going signals voor clicks verwarren, want dan staan ze ineens stil en kijken me met grote ogen aan: 'hoorde ik al bijna een click?').

Ik denk dat het het handigst is om met de clicker te beginnen als je met vrijheidsdressuur begint. Zoals Amable al schreef is de clicker het duidelijkst herkenbaar voor je paard waardoor hij het snelst leert wat nou precies de bedoeling is van dat beloningssignaal. Bovendien wordt jijzelf je veel bewuster van hoe je timing is als je exact op het juiste momen in zo'n stom plastic dingetje moet duwen, dan wanneer je 'Stapstapstapheelgoedbijnabraafkeurigpaard!' zegt. Als braaf jouw beloningssignaal was, weet jij dan nog of die exact op het juiste moment kwam? En heeft jouw paard exact dat woordje uit die lettermassa opgevangen en geinterpreteerd als beloningssignaal? Uiteindelijk wel, als hij een gevorderd clickerpaard is hoort hij exact waar en wanneer er beloningssignalen uitgesproken worden, maar in het begin moeten die gewoon heel erg duidelijk zijn. En dan is de clicker voor beide partijen misschien best irritant (want erg luid en zit altijd in de weg), maar juist daarom ook heel erg goed omdat je je allebei er heel erg bewust van bent.

Zelf gebruik ik trouwens vooral de tongclick bij de pony's: alsof je 't' zegt, maar dan in plaats van lucht naar buiten perst terwijl je het puntje van je tong tegen je gehemelte drukt, de lucht naar binnen zuigt. Het is helemaal niet zo'n hard geluidje, maar reken maar dat de pony's het horen nadat ze eenmaal geleerd hebben wat dat geluidje precies betekent. Haha!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:17

Ik gebruik zelf mijn stem, omdat ik ook wil clickeren tijdens het rijden. Ik ben nog bezig met verder inrijden. Dan is zo'n clicker onhandig. Ik gebruik het woord 'juist' op een andere toonhoogte. Lobke heeft nu heel goed door dat dat 'beloning' betekent.

Ilove
Berichten: 124
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Clickeren met Stem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:18

het zou eventueel wel kunnen denk ik.
maar is het niet zo. dat die klik betekent, harder?.
rij door?.

misschien gaat je paard dan wel een verkeerde indruk krijgen.