Kan je ieder paard vrijheidsdressuur leren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soniador

Kan je ieder paard vrijheidsdressuur leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 19:56

Ik vroeg me af of je ieder paard nu vrijheidsdressuur kan leren.
Ik zou mijn BWP namelijk ook vrijheidsdressuur willen leren.

Vonnie84

Re: Kan je ieder paard vrijheidsdressuur leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:59

Ieder paard kan het lichamelijk gezien (mits natuurlijk b.v. een verwonding of blessure). Maar niet ieder paard zal het leuk vinden of begrijpen wat de bedoeling is.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 20:00

Bedankt voor je reactie.

Marleen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:03

Vonnie84 schreef:
Ieder paard kan het lichamelijk gezien (mits natuurlijk b.v. een verwonding of blessure). Maar niet ieder paard zal het leuk vinden of begrijpen wat de bedoeling is.

niet ieder paard zal het snappen wat de bedoeling is
en zal soms hele raren bewegingen gaan maken Clown
als je paard een bleseure heeft zou ik het niet gaan probeere straks wordt de bleseure erger en kan het tog gevolgen hebben dat je niet meer kan rijden Huilen maar het probere is het altijd waard Knipoog susces

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:36

En je kan als je paard een blessure heeft wel simpele oefeningen doen. Zoals iets vasthouden met de mond, schudden, knikken. (ik doe ook aan bezigheidstherapie met mijn blessurepaard) Ik doe zelf wel alleen dingen met het hoofd, zodat het verder echt niet overbelast(er) kan worden.

Verder moet je soms in het begin even doorzetten. Mijn paard snapte er eerst niks van: Ik wilde hem eerste de spaanse pas leren. Dit lukte echter niet en na een stuk of 15 keer oefenen heb ik hem de buiging geleerd. Dit snapt hij ook nog niet 100%, nl. hij wil gewoon zijn hoofd tussen de benen doen ipv zijn rug / voorbenen ook buigen. Na de basis van de buiging heb ik toch de spaanse pas weer geprobeerd en ongeveer een jaar nadat ik die voor het eerst had geprobeerd snapte hij het eindelijk! Ik denk mede doordat hij het eea andere dingen had geleerd. Ik werkte intussen ook met een clicker omdat ik van iemand met een paard die qua karakter wel wat op mijne leek daar erg positieve verhalen over had gehoord. Ik vind het zelf ook een fijn ding, ik heb ook het idee dat mijn paard dingen beter snapt daardoor. (omdat je precies kan timen.) En hij er ook gemotiveerder door is: Nu weet hij dat er alleen na een click een koekje komt. Deze dingen oefen ik nu niet meer met hem omdat hij een blessure heeft (nu dus bovenstaand aan simpele oefeningen omdat hij liever weer wil werken en ik hem zo een beetje bezig kan houden). Hij leert dingen niet heel snel, terwijl hij toch slim is. (hij had bv. wel binnen één dag bij ons door dat hij het klaphek met zijn kaak kon opentrekken als de pin er niet opzat)

Het nut van dit verhaal is dat het in het begin soms lastig kan lijken maar als je doorzet gaat het steeds beter. (ik heb zelf dus wel dat hij na de eerste dingen andere oefeningen ook gemakkelijker oppikte) Ik heb ook vrij lang geoefend voordat mijn paard echt iets kon / snapte. Lachen

Veel succes als je er iets mee wil gaan doen. Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 00:31

Meestal ligt het niet aan de intelligentie van het paard, maar aan de manier van uitleggen door de mens. Als jij het goed uitlegt, snapt je paard het. Dit geldt overigens ook voor mensen, nooit gemerkt dat hetzelfde vak je bij de ene leraar makkelijker afging als bij de andere?

Enneh, als echt antwoord, ja, ieder paard kan vrijheidsdressuur leren. Je ziet alleen weinig sportpaarden vden omdat de eigenaar zo'n paard voor de sport heeft en niet voor de recreatie. Maar bijv. Ernest van Loon heeft ook veel vd gedaan met sportpaarden.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:11

Amable schreef:
Meestal ligt het niet aan de intelligentie van het paard, maar aan de manier van uitleggen door de mens. Als jij het goed uitlegt, snapt je paard het. Dit geldt overigens ook voor mensen, nooit gemerkt dat hetzelfde vak je bij de ene leraar makkelijker afging als bij de andere?

Enneh, als echt antwoord, ja, ieder paard kan vrijheidsdressuur leren. Je ziet alleen weinig sportpaarden vden omdat de eigenaar zo'n paard voor de sport heeft en niet voor de recreatie. Maar bijv. Ernest van Loon heeft ook veel vd gedaan met sportpaarden.

Helemaal mee eens! Afgod