[LO] niet in galop en geen zweep reactie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

[LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 13:18

laatst was ik samen met een vriendin haar paard gaan longeren omdat ze zei dat hij niet langer dan een cirkel in galop bleef, nou ik wou het wel eens zien.

en inderdaad hij blijft niet langer dan een cirkel in galop als je hem al in galop krijgt!

maar het probleem is, hij heeft TOTAAL geen zweep vrees, om het cru te zeggen, je mag hem eens een slag verkopen waarvan je denk "god... dat was een beetje te" maar nee hoor, hij zou er nog bij staan gapen als he tmoest!

dus ik heb al raad gegeven dat je de zweep zo min mogelijk moest gebruiken en meer met stem werken, en ook langzaal, sneller , en weer langzaam moest laten draven en dan galop, en hem eerder uit galop LATEN komen dan dat hij zelf beslist, nu doe ik het nietmeer, omdat ik dan denk dat hij na wat oefening gaat wachten op jou commando dat hij mag stoppen, omda thij dan niet beter weet

is dat waar? of heeft iemand tips?

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:12

Ik moet ook bij mijn ijslander er zowat achteráán rennen voordat ze reageert (in het begin meestal)
Op comando is dat heel moeilijk, omdat ze gewoon niks doet, en nog niet weet wat het comando precies betekend.

Met gewoon rijden heb je er geen last van op comando hoor Knipoog Het is een hele goeie oefening om de baas enz. over ze te worden.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand er een briljante oplossing voor heeft Bloos

irisvtzant91

Berichten: 560
Geregistreerd: 01-11-06
Woonplaats: hoogvliet

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:47

Dat probleem heb ik nou ook met mijn haflinger.

Hij reageert super op stem.. tijdens het rijden maar wanneer ik heb aan het longeren ben word ik helemaal gek van hem.. als ik zeg draf denkt tii van nou paar stapjes draf kan wel en dan komt hij braaf naar me toe lopen om te zeggen van was dit zo genoeg voor vandaag. dan reageer ik er niet op en begin gewoon weer opnieuw maar mijn geduld raakt ook en keer op. dus ik de zweep erbij gebruikt en nou t zelfde als wat jullie zeggen.. hij voelt t niet? hij reageert er iedergeval niet op. ik zou egt niet weten hoe ik hem in de galop zou kunnen krijgen. ( ja heel hard achter hem aanrennen. dan doet hij 2 sprongen en dan draaft hij weer.) hij is zoo gehoorzaam en leergierig. maar waarom dit nou niet lukt.? wie kan mij helpen???
hartstikke bedankt alvast.
Iris.

mara1
Berichten: 705
Geregistreerd: 03-09-06

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:51

Woest schreef:

dus ik heb al raad gegeven dat je de zweep zo min mogelijk moest gebruiken en meer met stem werken, en ook langzaal, sneller , en weer langzaam moest laten draven en dan galop, en hem eerder uit galop LATEN komen dan dat hij zelf beslist.
nu doe ik het niet meer, omdat ik dan denk dat hij na wat oefening gaat wachten op jou commando dat hij mag stoppen, omdat hij dan niet beter weet

is dat waar? of heeft iemand tips?


En waarom doe je het niet meer?
Want wat je deed is juist hartstikke goed!
D.m.v. tempowisselingen hou je
A) je paard goed aan het werk
B) en zal hij ten alle tijde op jou moeten letten en zal dus beter gaan luisteren!

ook dat jij het paard eerder uit galop haalt is goed! Want jij bepaald wanneer hij wel of niet in/uit de galop gaat!!
Dus ga daar maar wel mee door!
Want doe je het niet, heeft het paard zoiets van; ach ik maak zelf wel uit wanneer ik in galop ga of dr uit. Want wat ik doe MAG toch wel!

nou succes!

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 17:03

dank je mara 1

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:37

dit probleem herken ik!

Wedgwood
Berichten: 57
Geregistreerd: 06-11-06

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:48

meer in het achtergebied gaan lopen. miss sta je teveel in zijn voorgebied en heeft hij de neiging minder snel te lopen. ga anders eens een beetje extreem bij zijn achtergebied lopen. miss helpt dat! succes Knipoog

wendy1986
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-02-06

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:21

Klinkt misschien raar, maar probeer eens om op je plaats zelf een paar galopsprongen mee te springen. Paarden gaan vaak mee in het tempo/ritme van een ander paard of mens. Succes!

Mimoso
Berichten: 293
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Wekerom

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:26

Mijn paard had dat ook en ik heb de zweep gecombineerd met lichaamstaal. Niet in galop, direct naar voren. En vanaf de eerste stap direct aan je zweep krijgen. Paard moet dus direct reageren, anders een tik en anders een stap naar voren. Desnoods ren je erachteraan. Kwartje valt snel genoeg dan en dan kan je weer afbouwen.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:00

okeej zal ik volgende keer ook proberen

lianne14

Berichten: 52
Geregistreerd: 18-11-06

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:50

Mijn ezeltje luisterd ook niet naar de zweep, maar gewoon 1 keer wat harder, dan leert ie het af, tenminste die van mij...

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:57

WaldoTje schreef:
Dat probleem heb ik nou ook met mijn haflinger.

Hij reageert super op stem.. tijdens het rijden maar wanneer ik heb aan het longeren ben word ik helemaal gek van hem.. als ik zeg draf denkt tii van nou paar stapjes draf kan wel en dan komt hij braaf naar me toe lopen om te zeggen van was dit zo genoeg voor vandaag. dan reageer ik er niet op en begin gewoon weer opnieuw maar mijn geduld raakt ook en keer op. dus ik de zweep erbij gebruikt en nou t zelfde als wat jullie zeggen.. hij voelt t niet? hij reageert er iedergeval niet op. ik zou egt niet weten hoe ik hem in de galop zou kunnen krijgen. ( ja heel hard achter hem aanrennen. dan doet hij 2 sprongen en dan draaft hij weer.) hij is zoo gehoorzaam en leergierig. maar waarom dit nou niet lukt.? wie kan mij helpen???
hartstikke bedankt alvast.
Iris.


ja.. dat heb ik dus ook Knipoog

Alleen blijf nadat ik erachter aan heb gerend Clown blijft ze een stuk galoperen, en vóór zij de kans krijgt zélf terug te gaan naar de tölt zorg ik dat ík al heb gezegt dat ze moet gaan tölten! Dan heel goed belonen, dan gaat ze, als dit een paar keer hebt heraald, wel naar je luisteren!

Maar ik wil ook wel van dat achteraan rennen af! Want als ik een klap met de zweep op de grond doe, dan gaat ze harder tölten/draven! en niet in de galop..

Ananasje
Berichten: 13
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Pijnacker

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:43

Dit topic blijf ik even volgen.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:07

Mijn paard heeft dit ook, met rijden is er niks aan de hand.Dan luisterd ze uitstekend, maar met longeren. Ik moet er zowat achteraan rennen, terwijl dat gewoon niet de bedoeling is.

Dus ik volg dit topic ook even !

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:04

zoveel dingen die hier gezegt worden komen toch ZO bekend voor :d

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:07

sta je wel goed t.o.v. je paard??

Een longeerzweep is bedoeld als een aanwijsstok, niet om je paard mee te slaan

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:12

Als ik geen zweep bij de hand heb en mn paard geeft geen zin om te galopperen, dan zet/spring ik ook meestal ff richting hem (bij achterhand) en springt ie ook zo aan in galop.

_Aise_

Berichten: 529
Geregistreerd: 02-06-05
Woonplaats: Waddinxveen & Renesse

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:18

Wij hebben dat ook een poos gehad, dat ons paard gewoon niet meer reageerde op stemhulp.
Toen kwamen we ook tot de conclusie dat we te 'druk' deden en teveel tegen hem zeiden, maar met minder reageerde hij niet.
Dus hebben we het als volgt gedaan, dat mijn zusje ging longeren en ik erop.
Ik deed gewoon niets, tot het moment dat hij niet meer reageerde.
Dan gaf ik heel hard been.
En vervolgens weer niets.
Dat heeft wel veel geholpen, want als er bij de tweede keer zeggen weer geen reactie kwam konden we er zelf voor zorgen.
Na twee keer longeren hield ik de lijn vast en 'rende' mijn zusje er een beetje achteraan.
En reageerde hij daar steeds beter op.
We hebben ook op echt erge dagen een plastic zakje aan de zweep gebonden en met 'schrik-reactie' gewerkt tot hij weer 'wakker' was, maar dat vind ik niet wat je in eerste instantie moet proberen.
We hebben ook heel vaak hem bijna halt laten houden en dan met veel indianen-gebrul hem in galop aan laten springen.
Naast dat hij dat best een leuk spelletje vond reageert hij veel actiever en wakkerder.
Nu kan je gewoon zonder problemen longeren en is hij veel voorwaartser voor je stem en voor de zweep.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes!
Ik weet hoe vermoeiend het is als je geen reactie krijgt Knipoog
En zo te lezen hebben nog wel meer mensen daar last van! Lachen

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Re: [LO] niet in galop en geen zweep reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:29

Ik heb me aangeleerd om een actievere houding aan te nemen als ik mijn jonge verzorgpaard longeer. Je kan wel netjes in het midden blijven staan en af en toe een commando roepen, maar daar doet hij het niet voor. Ik loop dus op het midden in een klein circeltje mee en zorg ervoor dat ik hem altijd met mijn houding voorwaarts drijf, dus inderdaad in het achtergebied staan.

Hij heeft ook absoluut geen zweepvrees, net als het paard van de TS. Het heeft daarom dus ook geen nut om een zweep te gebruiken.

In principe moet je sowieso géén hulpen geven (dus stem/zweep-hulpen), als je het niet meent. Het paard wil het toch al niet doen, dus waarom zou hij het doen als jij daar wat met die zweep staat te zwaaien en wat staat te roepen terwijl je het niet meent?

Ik heb uiteindelijk ontdekt dat het probleem meer bij mij lag. Nu houd ik een veel stricter plan aan, als ik wil dat hij gaat draven zórg ik ook dat hij gaat draven en dan wil ik het ook écht. Ik werk hierbij volgens stemhulp-houding-stemhulp-zweepklak.

In het uiterste geval, maar dan ook alleen als ik weet dat hij het wél snapt, maar niet doet, tik ik hem bij met de zweep bij zijn achterbeen.

Wat mij ook helpt is eens flink in het zand schoppen om je stem kracht bij te zetten.
Totally harmless, but it works every time. Haha!