Ik longeer mijn paard altijd 1/2 keer in de week. Ik doe dat met lange lijnen. Maar ik vind het manier van doen toch niet fijn. Mijnes heeft heel erg dat die zomaar ineens iets naar binnen komt en dan valt een van mijn longeerlijn weer slap.. of als die in galop zit dan rijd de lijn die achter zijn kont zit steeds helemaal naar boven.. Nu vroeg ik het gister op mijn werk van die bijzetteugels ( werk in paardenwinkel ) maar ze zei dat is alleen voor nagefelijkheid.. maar hij moet echt zijn achterhand erbij gaan gebruiken. Dus toen zei ze van 'Is een pessoa niks voor jou'? Dusja ik zo ja ik heb er welis van gehoord maar weet niet hoe het moet enzo.. Maar nu heb ik nert zitten lezen op bokt en zie er veel positieve reacties over. Dat je het ook voelt met rijden enzo..
Dus zou ik als onervaren iemand van een pessoa een pessoa aan kunnen schaffen? Ze legt dan op het werk in middel van een plaatje uit hoe het vastzit, en vertelt er wat informatie over.. En misschien is het denkik ook handig om mijn instructrice er de 1e x bij te hebben?
Maarja, dus de voor een nadelen van een pessoa en zou het kunnen helpen bij mij? 
Alvast bedankt!
Sabine