Welk bit bij lange lijnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 19:14

Hallo allemaal,

Ik wil misschien eens gaan beginnen met lange lijnen (dus niet dubbele longe!). Ik ben me nu aan het inlezen en verdiepen in de basis. Ik vroeg me af of jullie tijdens het lange lijnen hetzelfde bit gebruiken als dat wat je met rijden gebruikt. Ik rij nu altijd met een dubbelgebroken trens.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:14

Ik gebruik gewoon hetzelfde bit als normaal, in ons geval een enkelgebroken trensje.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:10

Gewoon hetzelfde bit als bij het rijden gebruiken.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 22:12

OK bedankt! Dacht ik zelf ook al aan maar ik wist het niet zeker. Dat kon ik nergens vinden.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:36

het maakt niet zoveel uit welk bit je gebuikt. Je moet alleen in het begin wel voorzichtig zijn. Wanneer jij onder het zadel met een zeer scherp bit rijdt, en je gebruikt datzelfde bit ook met longlinen, en je struikelt even, dan krijgt je paard een flinke klap in zn mond, en zal hij het werk niet meer zo prettig vinden. In de loop van de ontwikkeling zul je zelf een struikel van jezelf veel beter en makkelijker op kunnen vangen waardoor hij geen klap meer in zn mond krijgt, maar in het begin is dat nog erg moeilijk.
Het is ook een verstandig idee om eerst met een halster aan het werk te gaan, en wanneer jij je feeling ontwikkeld hebt met die lijnen, zodat je niet meer in de knoop komt, en weet hoeveel druk je paard aanneemt en je je handen rustig en ontspannen met zijn bewegingen kunt rijmen terwijl je zelf loopt, kun je overschakelen naar een bit.
Maar goed, dat is je eigen keuze Lachen

Groetjes, Lacuna

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:44

Ik was van plan om zonder neusriem te gaan lange lijnen omdat je dan kunt zien wanneer je teveel druk geeft omdat het paard zijn mond opent. Maar ik vind de tip met het halster ook goed, ik denk dat ik daar eerst mee aan de slag ga. Ik kan eventueel ook eerst met een kaptoom beginnen of is dat geen goed idee? Heb je daar ook ervaring mee?
Dan vroeg ik me nog af of er mensen zijn die een longeersingel of tuig gebruiken. Ik zie het soms wel en soms niet staan namelijk.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:47

Ik ga ook beginnen met de lange lijnen (heb een jong paard), maar ik doe alles bitloos. Ik was van plan om een longeersingel te kopen, de lange lijnen heb ik al. Ben erg benieuwd hoe mijn paardje daarop gaat reageren....

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:00

Ik ben ook benieuwd, het lijkt me erg leuk om te doen.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:04

Ja, het lijkt mij ook erg leuk. Ik ben met mijn jonge pony (van ruim 2,5) freestyle grondwerk aan het doen en het gaat geweldig. De volgende stap zijn de lange lijnen. Ik denk dat hij het erg leuk gaat vinden, maar ja, nog even afwachten. Het is toch weer iets heel anders, he. Maar goed, met een paar weken, weet ik meer Haha!

Succes met de lange lijnen!!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:37

Jalenka_Kiya schreef:
Dan vroeg ik me nog af of er mensen zijn die een longeersingel of tuig gebruiken. Ik zie het soms wel en soms niet staan namelijk.


Hier verschillen de meningen over. Ik doe het zonder longeersingel/schoftje o.i.d. omdat je daarmee toch een verstoring in de verbinding met de paardenmond krijgt.
Overigens heb ik zeer weinig druk op de teugels.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 19:56

Ja Maaike dat leek mij inderdaad ook al. Je hebt geen directe verbinding als je een longeersingel gebruikt.
Ik rij ook met heel lichte druk dus ik denk dat ik dezelfde 'teugelvoering' met lange lijnen nodig heb. Zal toch even aftasten zijn in het begin, maar beter te licht begonnen als gelijk verpest.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 03:58

Jalenka_Kiya schreef:
Ja Maaike dat leek mij inderdaad ook al. Je hebt geen directe verbinding als je een longeersingel gebruikt.
Ik rij ook met heel lichte druk dus ik denk dat ik dezelfde 'teugelvoering' met lange lijnen nodig heb. Zal toch even aftasten zijn in het begin, maar beter te licht begonnen als gelijk verpest.


Bij jonge paarden die nog niet bereden zijn werk ik zelfs met een enkele longe met daar langs de hulpmiddelen die werken voor het desbetreffende paard.
Andere paarden zoals diegene die al bereden zijn pak ik direct op een dubbele longe maar dan de eerste paar keren via de longeersingel en dan wel de topring ( ring die boven de schoft zit) en vandaar bouw ik verder uit denk er nl aan dat ieder paard zijn leerproces verdient dus ook in deze.

Blessurepaarden werk ik mee aan de dubbele longe en wel direct maar dan vanuit de blessure en geredeneert en handelent vanuit historie van het paard en koppelent aan dierenarts.fysiotherapeut of chyropractor en dan met name mannen zoals Erik Laarakker.

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:51

Ik gebruik over het algemeen geen enkel bit.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:23

Malenka schreef:
Ik gebruik over het algemeen geen enkel bit.


Waarom niet?

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:40

Omdat ik van mening ben dat je prima zonder bit kunt werken. Ik heb een twaalf jarige haflinger die inmiddels al weer 8 jaar bij ons is. Hij was een hele grote ramp toen we hem kregen. na 2 jaar kon ik er pas weer wat mee (rondjes stappen), maar toen bleef hij maar hangen aan het bit en je uit het zadel trekken. Ik heb het bit er eens uit gehaald en kwam er achter dat het veel fijner werkte. Ik heb nu ook twee 3-jarige paardjes... die ben ik aan het beleren. Ik vond het maar een vreemd idee om ze te leren een bit in te hebben. En daarna alle andere nieuwe dingen terwijl ze al een halster gewend zijn vanaf hun eerste dagen. En ik had gelijk! Paardjes die geen bit gewend zijn reageren prima op een halster. En het resultaat is hetzelfde. Vandaar dat ik het bit nu meestal maar weg laat.

Ok vind ik dat het met het longeren aan de dubbele longe beter is omdat je toch minder contact hebt met je paard. Ik ga er van uit dat iedereen de mond van zijn/haar paard gevoelig wil houden. Door te longeren met halster hang je niet in de mond van het paard mocht er eens iets minder lekker gaan (het paard schiet weg en je geeft daardoor plotseling een ruk in de mond. Of nog erger; je gaat hangen aan de lijnen). Daardoor heb je geen problemen als je met rijden een bit gebruikt. de mond van het paard blijft gewoo gevoelig.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:41

ik gebruik gewoon het bitje waar ik mee rijd werkt prima Ja

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:17

Malenka schreef:
Omdat ik van mening ben dat je prima zonder bit kunt werken. Ik heb een twaalf jarige haflinger die inmiddels al weer 8 jaar bij ons is. Hij was een hele grote ramp toen we hem kregen. na 2 jaar kon ik er pas weer wat mee (rondjes stappen), maar toen bleef hij maar hangen aan het bit en je uit het zadel trekken. Ik heb het bit er eens uit gehaald en kwam er achter dat het veel fijner werkte. Ik heb nu ook twee 3-jarige paardjes... die ben ik aan het beleren. Ik vond het maar een vreemd idee om ze te leren een bit in te hebben. En daarna alle andere nieuwe dingen terwijl ze al een halster gewend zijn vanaf hun eerste dagen. En ik had gelijk! Paardjes die geen bit gewend zijn reageren prima op een halster. En het resultaat is hetzelfde. Vandaar dat ik het bit nu meestal maar weg laat.

Ok vind ik dat het met het longeren aan de dubbele longe beter is omdat je toch minder contact hebt met je paard. Ik ga er van uit dat iedereen de mond van zijn/haar paard gevoelig wil houden. Door te longeren met halster hang je niet in de mond van het paard mocht er eens iets minder lekker gaan (het paard schiet weg en je geeft daardoor plotseling een ruk in de mond. Of nog erger; je gaat hangen aan de lijnen). Daardoor heb je geen problemen als je met rijden een bit gebruikt. de mond van het paard blijft gewoo gevoelig.


Hier word vanuit ondeskundigheid gereageert, Of je gaat er vanuit dat iemand de mond van het paard niet herkent of niet wilt herkennen.

Je paard trainen houdt in dat je je verdiept in je paard dus ook je verdiepen in wat heeft het paard nodig in zijn/haar training dus wat er geleverd moet worden is geen hangen in het bit of wat dan ook maar rijden/longeren en wat hoort bij je paard.

Het zijn maar woorden maar wat ik wil aangeven is, ga nou eens aan de slag met zo´n dier zonder reserves of wat dan ook maar kijken en luisteren naar zo´n paard en dan beslis je altijd voor het beste.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:35

Het beste is om zo min mogelijk aan je uitrusting te veranderen. Reageert een paard gewoon prima, waarom dan experimenteren met verschillende bitten?? Het zit nog altijd in je handen en niet in de mond van het paard als er problemen zijn he! Maar dit terzijde.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 18:54

Ja ik ben het wel met het laatste eens. Vreemd dat zo een 'onschuldige' vraag zulke reacties oproept. In de reactie van Malenka kan ik me helemaal niet vinden want ik heb geen idee waar ze haar theorie op basseert. Maar goed, mjn vraag is inmiddels beantwoord. Bedankt allemaal.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:54

Ik gebruik gewoon het zelfde bitje als met rijden, dus dat is bij mij een bustrens

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:27

Citaat:
Hier word vanuit ondeskundigheid gereageert, Of je gaat er vanuit dat iemand de mond van het paard niet herkent of niet wilt herkennen.

Je paard trainen houdt in dat je je verdiept in je paard dus ook je verdiepen in wat heeft het paard nodig in zijn/haar training dus wat er geleverd moet worden is geen hangen in het bit of wat dan ook maar rijden/longeren en wat hoort bij je paard.

Het zijn maar woorden maar wat ik wil aangeven is, ga nou eens aan de slag met zo´n dier zonder reserves of wat dan ook maar kijken en luisteren naar zo´n paard en dan beslis je altijd voor het beste.


Ik wordt duidelijk niet helemaal begrepen... Knipoog
Er werd gevraagd naar wat we gebruiken... ik zeg dat ik eigenlijk nooit een bit gebruik.
dan wordt er gevraagd dit uit te leggen... dat doe ik.
En nu ben ik ondeskundig en zeg ik gekke dingen?
En dat allemaal omdat ik gewoon een andere kijk op de dingen heb?

Ik geef aan dat ik geen bit gebruik omdat er wel eens momenten zijn dat het paard bijvoorbeeld schrikt en weg springt. Hierbij heb je al snel de kans dat je het dier uit gewoonte wilt stoppen met je handen (je hebt met het longeren niks anders!). Als het dier dan een bit in heeft is het gevolg dat je hem in de mond trekt.
Ik zeg dus niet dat dit standaard gebeurt. Ik zeg dat dit kan gebeuren als het paard een mocht schrikken oid.
Vooral met een jong paard is dit natuurlijk niet de bedoeling.

Je mist met het longeren gewoon het gevoel... je kunt niet met je benen en gewicht werken... het enige fysieke contact dat je hebt is die lange lijn.
Daarnaast heb je dan je stem, de zweep en lichaamshouding.

Ik heb de opleiding paardenhouderij afgerond. Die haflinger waar ik het over had moest volgens de meeste mensen bij de slager belanden omdat hij gevaarlijk was en mijn 2 3-jarige paardjes doen het super. Ik geef hier mijn uitleg vanuit mijn ervaring. Die deel ik met jullie... wat je er mee doet is aan jou. Maar noem me niet ondeskundig omdat ik de dingen anders aan pak.

Van mij mag je werken met een bitje... daar heb ik echt geen moeite mee.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Welk bit bij lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:43

ik ga meestal bitloos. gewon omdat ik bitloos leuker vind en ze eigelijk niet anders doet dan met bit..