naar buiten willen lopen/sterk op links

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

naar buiten willen lopen/sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:34

mijn paard: een 5-jarige ruin van 1.70
ervaring: van z'n 3 tot 5e levensjaar op 1 hand te tellen hoe vaak hij is gelongeerd en dat altijd gewoon aan 1 longeerlijn.
Nu laatst wilde ik het toch op gaan pakken, dit om hem nog meer afwisseling te bieden en hem van achter beter te kunnen ondersteunen. Aan de enkele long gaat het vrij goed, reageerde direct fijn op de stem en loopt braaf zijn rondje (je moet wel niet staan te slapen, want dan is meneer slimmer als jouw Vork ), dus ik dacht ik aan aan de dubbele long/lange lijnen met hem werken (deze longe zit dus aanelkaar vast en is ingekort, niet te lang en ook voor het mennen te gebruiken). Ik zelf had hier niet echt ervaring mee en hij natuurlijk al helemaal niet.
De eerste x had ik eerst de buitenlijn over de rug liggen om te zien hoe hij daarop reageert, geen probleem, buigt makkelijk af en luistert nog steeds goed. Daarna de buitenste lijn achter de kont gedaan en ook dat accepteert hij goed. Tot dusver helemaal niks te klagen.

Heb het nu nog geen 5 x met hem geoefend, maar wat mij nou opvalt is dat hij op de linkerhand naar buiten weg loopt, over de schouder weg valt en daarbij wordt hij op de links dan sterker. Terugtrekken is natuurlijk niet de oplossing, pak ik rechts er meer bij dan gaat hij travers lopen Clown dus ook niet de bedoeling. Als ik geef en drijf gaat het wel beter, maar mijn vraag dus doe ik dit goed? is er een andere manier om dit op te lossen.

Op rechts doet hij dit niet en kan ik hem heel fijn bewerken. Ohja misschien ook fijn om te weten onder het zadel is hij licht in de hand, maar ga je moeilijkere dingen vragen dan begint hij rechts afentoe te 'trekken', dus precies andersom als aan de longe.

En heb ook al stukjes rechtdoor met hem gestapt en wendingen gedaan en hij snapt het ook nog Ach gut daar ben ik wel blij om. Zodra we dit onder de knie hebben, dan kan ik ook oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en travers met hem gaan oefenen. Lachen

Tivara

Re: naar buiten willen lopen/sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:23

Misschien kan je proberen de longeerlijn iets anders vast te maken..? Ik longeer Tivara eerst altijd redelijk diep en laag en heb de longeerlijn dan tussen haar benen, onder haar buik door. Zodra ze lekker los laat haal ik haar wat omhoog en de longeerlijn dus ook. Nou merk ik wel dat als ik haar lager "bijzet" dat ze dan makkelijker naar buiten weg loopt.. Maar weet het verder ook niet echt..

danifur

Re: naar buiten willen lopen/sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:07

Ik weet ook niet zo goed hoe je dit beter kan krijgen. Ik longeer San en fury namelijk ook vaak met dubbele longe, maar ik doe de ene lijn die ik aan de buitenkant vastmaak aan t bit gewoon over z'n rug, dat t net lijkt of ik 2 teugels in mijn handen heb.

Maar ga jij ook rechtuit dan ofzo? Want ik longeer gewoon in de cirkel.
Die van mij lopen verder ook niet echt over de buitenkant weg, maar misschien dat je die buitenste lijn eens gewoon over zijn rug kan doen ipv achter zijn kont? misschien kan je hem dan wat beter begrenzen aan de buitenkant. Of misschien iets stelling naar binnen vragen, en dan met je zweep waarmee je drijft, zijn kont een beetje naar buiten proberen te duwen/drijven.