Stelling aan de longe HOE?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bora

Stelling aan de longe HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 16:31

Als ik longeer met mijn paard loopt mijn paard bijna altijd met buiten stelling. Maakt niet uit of ik met bijzets of met een touwtje longeer. Hoe kan ik dit oplossen? Het paard loopt alleen voor de wagen en niet onder het zadel. Met dubbele lijnen longeren kan ik een beetje, maar niet goed.

Bora

mara1

Re: Stelling aan de longe HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:03

meer instellen op de binnenkant. Dit kun je d.m.v. een touwtje doen die je strakker op de binnen kant instelt zodat je paard met de stelling naar binnen toe staat en loopt.
ook kun je de longe door het bit heen aan de singel vastmaken (binnenkant) zodat je lichtjes stelling naar binnen kan vragen.
succes!

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:19

Hai Bora, het is heel logisch dat je paard uit zichzelf naar buitenkijkt tijdens het longeren wanneer jij geen stelling vraagt naar binnen, zo blijft hij nl in balans. Alleen zo kan hij wel op zijn binnenschouder vallen, en dat is niet goed. Paarden met veel bloed worden daar ook heel heet van, omdat het pijn doet.
Zelf longeer ik nooit met bijzet touwtjes en dergelijke, omdat ik mijn paard niet in 1 houding vast wil zetten met zijn hoofd en hals. Ik longeer met hoofdstel in,met een enkele of dubbele longe. met enkele longe doe ik de longeerlijn aan de binnenkant van het bit, en vraag ik binnenstelling wanneer hij de cirkel vergroot, en wanneer hij de cirkel verkleint vraag ik minder. Wanneer hij nageeft, geef ik hem iets meer ruimte, maar ik houd ten alle tijde contact op de longe, anders kijkt hij met zijn hoofd naar buiten, valt hij op zijn binnenschouder en gaat hij er meestal vandoor, ik heb nl zo'n paard met veel bloed.
hopelijk heb ik je hiermee geholpen, het is altijd moeilijk via de pc,
veel succes!

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:27

als je op een paard zit geef je kneepjes maar nu geef je gewoon kleine rukjes dus gewoon stelling vragen en dan doet die vanzelf zijn hoofd wel naar binnen dus gewon naar binnen vragen met je handen