Probleempje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

March

Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 17:33

Ik doe een poging om mijn knolletje (Tinker, 3 1/2) aan de longe te laten wennen en ik doe dus een poging om te longeren. Dit gaat echter gruwelijk mis. Ik longeer met alleen een halster, gebruik liever geen zweep, mijn lijf is gewoon mijn gereedschap. Alleen ze snapt me niet. Er is geen mogelijkheid dat iemand me komt helpen en dat is een beetje jammer want met twee mensen gaat het wat makkelijker maar ik moet het dus alleen op zien te lossen maar ik weet écht ff niet wat ik doen moet. Ik beloon haar heel heel heel erg als ze een aantal stapjes in de goede richting doet en als ze per ongelijk een heel rondje gelopen heeft maar volgens mij dringt het echt niet tot haar door. Afzetten helpt niet, daar walst ze ook gewoon doorheen. Als ik haar los had (vorig jaar in de binnenbak, die heb ik nu niet meer) dan snapte ze het wel, en deed ze eigenlijk altijd wel wat ikvan haar vroeg, maar aan de longeerlijn gaat het gewoon niet.

Iemand tips??

ellepel

Re: Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:42

ik weet wel wat, ik moest vroeger ook een stel paarden in m'n uppie van alles leren en met longeren deed ik het zo:
gewoon er naast lopen, wel hoofdstel in doen, anders heb je niks te vertellen en kan je dier ok meteen leren om overal heen te lopen waar hij zelf wil en dat mag niet.

dus ernaast, longeerlijn eraan , zweep mee. paar rondjes loop je aan de binnenkant mee, daarna duw je hem van je af tot op 3 meter ongeveer van je.
als je de cirkel kleiner houd snapt hij sneller wat je wilt, houd hem op afstand met je zweep.
veeel stem gebruiken he, als je ernaast loopt kun je al commando's leren als "stappen en hooo en draf!"

ohw ja logisch natuurlijk dat je hem eerst alleen laat stappen op die kleine cirkel, pas als hij daar wat goed in is kun je hem dan verder wegsturen en moet t allemaal wel gaan lukken.
alleen ben je gewoon wel wat langer bezig als je t alleen moet doen,maar moet wel goedkomen toch? Haha!

ohw zie net dat je een merrie hebt dus alle hij in mijn verhaal moet je maar ff vervangen door haar Knipoog

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:56

ik heb mijn vorige pony het ook geleerd.
Ik heb het wel met ze tween gedaan. Het beste kan je gewoon met hem meelopen inderdaad en steeds een stukje langere lijn geven. succes.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 17:59

De commando's op zich kent ze wel, en gezien we ook gewoon 'los' gewerkt hebben moet ze het idee wel snappen maar het komt er gewoon niet uit en ik weet niet wat ik verkeerd doe. IMO sta ik gewoon in de juiste positie, ik rem haar niet af van voren.

Aan de hand op de cirkel is wel ok, maar zodra het moment komt dat ik haar wegstuur dan blijft ze of suf staan, of ze gaat lopen kl*oten, omtrekken enzo (dat lukt r niet maar ze probeert t wel), steigeren en zulk soort grappen.

Ik heb een lange longeerlijn, dus gebruik mijn uiteinde als 'zweep'. En het hoofdstelgebeuren.. We gaan hoogstwaarschijnlijk bitloos in de eerste instantie, dat is ook wat ik het liefste wil. Ik zou het wel evt met touwhalster kunnen doen maar die is te groot, moet eerst nog een aanschaffen in de goede maat..

Maar iig thanks voor je tips! Lachen

@ JorisDy: Ik wil dus wel graag met twee personen proberen maar ik ben daar alleen, heb dus niet de mogelijkheid om het samen te doen en dat is best wel balen want dan gaat het idd een stuk makkelijker!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:43

daarom ...
.zet haar eerst op een kleine volte, zo kun je nog makkelijk ook door lichaams taal haar bij je vandaan houden, eerst even stappen, en met de zweep kun je haar dan wat duidelijker in de richting wijzen..
dat klieren met die lijn is denk ik gewoon frustratie. ze wil het wel maar vind het misschien verwarrend omdat ze altijd gewoon losliep?

ik laat de mijne ook bijna altijd vrij lopen, hij reageerd dan perfect op lichaamstaal,maar ik zet hem ook vaak toch wel aan de longeerlijn want dat werkt gewoon anders.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 20:30

ellepel schreef:
daarom ...
.zet haar eerst op een kleine volte, zo kun je nog makkelijk ook door lichaams taal haar bij je vandaan houden, eerst even stappen, en met de zweep kun je haar dan wat duidelijker in de richting wijzen..
dat klieren met die lijn is denk ik gewoon frustratie. ze wil het wel maar vind het misschien verwarrend omdat ze altijd gewoon losliep?

ik laat de mijne ook bijna altijd vrij lopen, hij reageerd dan perfect op lichaamstaal,maar ik zet hem ook vaak toch wel aan de longeerlijn want dat werkt gewoon anders.

Ik heb dr ook op de kleine volte, maar dan nog snapt ze me niet. Als ik echt de zweep erbij ga pakken, dan hou ik haar niet op de kleine volte, dan gaat ze er gewoon met me vandoor. (zie je het al voor je haha Knipoog Paard vet hard op hol en ik stuiter er achteraan onder het mom van 'altijd vast blijven houden' )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:39

poeh...nou dan weet ik t ook niet Knipoog

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 20:44

Nee ik dus ook niet, iemand erbij zou zo makkelijk zijnmaar die is er gewoon niet Boos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:34

hey grappig, ik zie nu net pas dat je in hallum woont?
heb je je paarden daar op de manege staan?
ik kom zelf uit wanswerd,dat ligt er vlak bij Haha!

en ja iemand erbij zou mooi zijn,maar als je t alleen moet doen dan wil t ook wel,alleen ben je dus echt gewoon veel langer bezig Knipoog

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 16:31

Nee ik sta bij de zeedijk bij Marrum, het zijn niet helemaal mijn eigen paardjes maar mag er wel alles mee doen in principe. De Seedykstertoer, ken je dat?