Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ramona22
Berichten: 115
Geregistreerd: 31-07-05

Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 19:13

Hoi, we zijn nu een tijdje bezig met het beleren van onze kwpn-er. Het rijden gaat hartstikke netjes. Er is alleen 1 probleem het longeren. Op de een of andere manier snapt ze niet wat de bedoeling is. Als er iemand mee loopt aan de andere kant gaat het goed, maar zodra je haar loslaat komt ze onherroepelijk weer naar het midden. Voor de longeerzweep heeft ze geen respect, dit kan haar allemaal niks schelen. Ook het longeertouw eerst kort houden heeft weinig zin. Wie o wie heeft er nog goede tips. Het is natuurlijk een jong paard die het allemaal nog moet leren. Als je op haar zit en ze zit dan aan de longeerlijn is er niks aan de hand.
Alvast bedankt

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:14

Begrijp ik nu goed dat ie al wel zadelmak is maar niet aan de longe kan?
Hoe is ie dan zadelmak gemaakt?

Ik zou zowieso met zn 2en aan de slag gaan in een afgezette cirkel
1 in t midden en 1 die meeloopt en de zweep draagt.
na een paar rondjes laat de meeloper het paard los.
In het begin gewoon alles voorwaarts oplossen, als ze tempo hebben en de aanleuning van de cirkel gaat ie het wel een keer snappen.
De meeloper blijft nog in de buurt van het paard en kan als ie wil gaan draaien direct ingrijpen door m weer voorwaarst te zetten met de zweep.

Als een paard geen respect heeft voor de longeerzweep heb je wel een probleem, hij heeft dan ook geen respect voor jou. Je zweep in het longeren is je kuit zegmaar in het rijden. Die heb je gewoon nodig!!

Haal er anders iemand bij die er echt heel handig in is. Zo loop je het risico niet dat je de onderlinge verhoudingen tussen paard & mens verstoort. Of het longeren voorgoed verpest voor het paard.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:37

Mijn jeugdige arabier loopt met mijn KWPN merrie op de cirkel.
Zij heeft voldoende steun daaraan. ( Oude merrie eerst voorop, als we wat verder zijn gaat de kleine voorop)
Toen zij een jaar was en ik mijn merrie in de wei longeerde liep de kleine arabier al mee.( op een grote cirkel buiten de longeercirkel waar de merrie liep.) Nu is ze bijna drie en gaat mee in de longeercirkel.
Voor ongeveer een kwartier. ( Stoppen als het goed gaat en goed belonen) Bij haar viel het kwartje na eenmaal longeren.
Wat vandaag niet gaat is de uitdaging van morgen hoor.Het is ook wat voor een jong paard om te snappen dat je op een cirkel moet lopen,(en dan nog je balans bewaren!) ik kan me best voorstellen dat een paard dan in het midden steun zoekt.
Veel succes

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:56

Gewoon je longeerzweep tussen jou en de achterhand houden...
Als hij naar binnen wil draaien dan geef je hem gewoon een tikje
zodat hij wel naar buiten moet, om de zweep te ontwijken!
Als het echt niet lukt kun je dit ook bij de schouder doen. Je hebt
dan wel controle over het naar binnen gaan, maar niet op
de snelheid (of hij moet heel erg goed op je stem reageren!)
Heb in ieder geval super veel geduld! Succes1

Groetjes!

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:54

Geef duidelijk aan wanneer hij naar je toe mag komen (bijv. zweep op de grond of zweep rechtop houden, of gewoon door roepen) En wat Nienke al zei: Met de zweep naar buiten drijven.

ellisje
Berichten: 79
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: H.I.Ambacht

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:07

Als de tips van hierboven allemaal niet helpen, zou ik er niet nog langer mee doorgaan maar deskundige hulp inschakelen!!

Anoniem

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:09

Harder slaan Bloos

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:33

heb je al geprobeerd om verder naar de achterhand te gaan staan? dan heeft het paard meer voorwaartse druk van achteren. Werkte bij mijn paard geweldig.

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:28

Longeren is niet moeilijk maar wel een kunst.
Ik denk dat het paard jou gewoon niet begrijpt.
Dit kom ik erg vaak tegen, mens plaatst zichzelf verkeerd ten opzichte van het paard, gevolg: paard snapt er niks meer van.
De tip van roest is iig een uitgangspunt: je motor zit van achteren, je rem aan de voorkant Knipoog

Tinusz

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:58

wij hebben precies het zelfde probleem met onze fjord. Daarom longeren wij ook met dubbele longes

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:41

Ook ik zie het veel in de praktijk. Vaak is het dan degene die longeert die op de verkeerde plek staat.
Ga dus na of jij meer naar voren gericht bent of dat je toch echt gericht bent op de ahcterhand.

Mij is ooit uitgelegd dat jij de rol van de leidende hengst speelt. Ga jij achter gericht staan gaat je paard naar voren, ga jij meer naar voren gericht staan staat hij stil of draait zich naar je toe.

Je kunt daarbij de zweep gebruiken door hem op te sluiten tussen teugel en zweep. Wil hij naar binnen vallen kun je de zweep wat meer naar de borst wijzen. Je kunt dan een beweging maken alsof je je hengel uitgooit naar hem. Reageert hij daar niet op, kun je je hem dan best een keer aantikken op zijn schouder.


Ik laat trouwens het paard nooit naar me toe komen als ik longeer of klaar ben. Ze moeten van mij stilstaan op de volte. Willen ze naar me toe komen werp ik weer met de zweep, dan maar nog een rondje. Net zo lang tot ze op die volte stilstaan. Het gevaar is dat je paard al snel door heeft dat als hij naar binnen komt, jij haast niks kunt beginnen, en dus komt hij makkelijk onder het werk uit.

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:54

Trice schreef:
Mij is ooit uitgelegd dat jij de rol van de leidende hengst speelt.


Ben het helemaal met je longeertechniek eens hoor, maar heb je het over een leidende merrie of een drijvende hengst? Volgens mij ben je beide namelijk Knipoog

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:26

roest schreef:
Trice schreef:
Mij is ooit uitgelegd dat jij de rol van de leidende hengst speelt.


Ben het helemaal met je longeertechniek eens hoor, maar heb je het over een leidende merrie of een drijvende hengst? Volgens mij ben je beide namelijk Knipoog

Ja in eerste punt zeiden ze je bent de leidende hengst, maar na ervaringen met longeren en meer weten over kudde groeperingen twijfelde ik idd.
Dank je wel dat je het bevestigd Nagelbijten / Gniffelen

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:32

Goed aan de achterkant van je paard blijven inderdaad, zodat je de motor aandrijft en niet remt.
Voor de rest lijkt het me erg raar dat je paard geen respect heeft voor de longeerzweep, dan doe je toch iets fout.
Ik heb gisteren voor het eerst gewerkt met mijn jonge paard. Wij zetten de helft van de bak af en laten het paard daar los in draven. Dan hoef je je even niet druk te maken om het touw, dat scheelt weer. Vervolgens paard op de hoefslag drijven en in beweging houden. Als je achter je paard blijft en het paard voorwaarts houdt kan hij nooit naar je toe komen. En als hij dat wel doet een flinke tik op zijn schouder geven. Als het echt niet lukt zou ik er iemand bij halen die er veel verstand van heeft, want zo krijg je alleen maar problemen.
Succes!

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:00

Ik zou toch niet zo snel de tip geven om het paard meteen een flinke tik te geven, na mijn mening zijn de meeste tikken die paarden ontvangen onterecht, onmacht van de trainer, ik bedoel hiermee niet te zeggen dat je je paard niet mag corrigeren, maar we hebben het hier over een jong dier die er schijnbaar niet al teveel van begrijpt, net zo min als de trainer, anders werdt er niet om hulp en tips gevraagt.

Angs1989

Berichten: 496
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:03

Misschien iemand die ervaren is met longeren bij je in de buurt vragen je te helpen. In ieder geval niet harder gaan slaan, want misschien ben jij wel degene die de verkeerde signalen zend Lachen

lianne14

Berichten: 52
Geregistreerd: 18-11-06

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:55

Wegjagen en zonodig een zacht tikje met het uiteinde van de zweep..

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:20

lianne14 schreef:
Wegjagen en zonodig een zacht tikje met het uiteinde van de zweep..


wegjagen? daar maak je vast vrieden mee Schijnheilig

annmary

Berichten: 845
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Heemskerk

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:49

Wegjagen, dat kan je wel proberen ja, wanneer ze naar je toe komen duidelijk met je stem laten weten dat dat niet mag, werkt dat niet, dan je stem in combinatie met lichaamstaal, en als dat niet werkt, dan die 2 samen met correctie dmv een tikje op/richting de schouder. Als ie ook maar iets van een reactie geeft, meteen belonen. En van daaruit verder.

Inderdaad ook eens (iemand) je houding (laten) controleren tov het paard, zijn inderdaad veel mensen die onbewust teveel naar het hoofd staan gericht, en dus niet voldoende drijvende kracht zijn.

Ik ben van mening dat je wel een keer een flinke tik mag geven, maar dan wel consequent, en heel goed belonen als hij het daarna goed doet. Oja, en wel altijd eerst vriendelijk proberen, en erna ook vriendelijk verder gaan natuurlijk Lachen

Trouwens, wat ik me af vraag, als je dan longeert met iemand op het paard, geeft diegene dan ook hulpen of niet? Of zit diegene er alleen op om als het nodig is te corrigeren?

Zou je wel een keer willen komen helpen, als je niet te ver weg woont...

Succes in ieder geval, en ik hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt!

Jessica15
Berichten: 439
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:50

heey
ik verzorgde ook een jopng paard maar zij deed uit gemenigheid viel ze me aan onder het longeren ging ze snel in galop en kwam ze naar me toe en draaide ze haade kont om dan moest je maken dat je weg was want anders had je een trap gekregen ik snap niet ghoe dat komt.. is dat normaal?? ik was de eerst eide haar aan de longe had..

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Jong paard komt naar je toe tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:28

Jessica15 schreef:
heey
ik verzorgde ook een jopng paard maar zij deed uit gemenigheid viel ze me aan onder het longeren ging ze snel in galop en kwam ze naar me toe en draaide ze haade kont om dan moest je maken dat je weg was want anders had je een trap gekregen ik snap niet ghoe dat komt.. is dat normaal?? ik was de eerst eide haar aan de longe had..

Dat is dus ook één van de redenen dat ik een paard NOOIT naar me toe laat komen als ik aan het longeren ben en hij/zij moet op de andere hand.
Het wordt namelijk makkelijker om naar je toe te komen in de galop of om te laten zien dat zij de baas zijn of om te zeggen, ik ben nu klaar. Wat eigenlijk ook weer "zeggen dat ze baas zijn" is.

Bij paarden die naar binnen willen schieten moet je er ook goed voor zorgen dat jij altijd de drijvende kracht bent. Jij zegt je met je lichaamstaal "Jij moet naar voren". Zo krijgen ze vaak minder snel de neiging om naar binnen te vallen. Mocht zo'n paard ook maar iets naar binnen willen vallen wees dan zeer consequent. Hou hem op afstand door je zweep als hengel te werpen, reageert hij daar niet op kun je hem best iets aantikken op zijn schouder. Dat hij dan een heel stuk sneller gaat maakt dan niet uit. Je paard moet leren dat hij niet naar binnen mag komen.

Helaas weet ik ook uit ervaring dat niet alle paarden goed op longeren reageren. Met zulke paarden kun je dan misschien beter aankloppen bij een echte prof op het gebied van longeren.