Hoe beginnen met jong paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mlies

Hoe beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 19:05

Hallo,

Heb net even de FAQ doorgescrollt, om een beetje info in te winnen. Ik wil namelijk gaan vd'en met mijn jonge Fries. Hij is 3,5 jaar inmiddels, nog niet ingereden, en dit leek me leuk om te gaan doen. Lachen
Hij kent de basis al, draf, stap, komen, volgen, opzij, achteruit etc.

Aangezien dit totaaaal nieuw voor me is, was ik benieuwd wat nou belangrijk en handig is om te weten, en waarmee te beginnen. Welke oefeningen, hoe leer je het aan etc.

Er zullen ongetwijfeld meer van dit soort topic's zijn, maar oke. Bloos

Bedankt alvast,

Groetjes Marlies

AH_scim

Re: Hoe beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:30

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:43

thnx, ik heb net ook even gekeken:)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:11

De kleine dingen leren? Volgens mijj zijn ze nooit te jong om iets tre leren

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:01

Vanaf 2.5 mag je met een paard beginnen met de VD. Daarvoor zijn ze gewoon nog te jong om zich zo lang te kunnen concentreren etc.

Ontopic:
Wees concuqent om misverstanden/ongelukken te voorkomen.
Verder bestaat er een Vd forum (Weet zo de URL niet maar die kan je wel via google opzoeken onder; Vrijheidsdressuur een béétje vreemd maar wel leuk. Daar staan zo goed als alle oefeningen uitgelegd, op verschillende manieren.
Persoonlijk zou ik voetje/pas als eerste leren. Hierbij nog helemaal niet veeleisend zijn, en SUPERVEEL geduld hebben. De een leert de eerste oefening in een kwatier en de ander (mijnes Clown ) heeft hem pas binnen 3 dagen door. Ook kan je ervoor kiezen om met 2 oefeningen te beginnen. Dit is om de pony iets duidelijker te laten merken waar je mee bezig bent e.d. en na een tijdje laat je 1 oefening vallen en ga je door met de ander om die te perfectioneren. Zelf vind ik het belangrijk dat als je aan een oefening begint die helemaal perfect afmaakt voordat je met een andere oefening verder gaat. Maar dus is natuurlijk een eigen beslissing.

Succes!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:04

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:39

Zelf heb ik erg veel aan het boek Clickertraining voor paarden gehad. Volgens mij ligt dat nog steeds bij de slegte. (ik heb het een hele poos geleden daar gekocht) Het is niet duur daar en ik vond het zelf een erg informatief boek. Het gaat dus vooral over clickertraining en targetsticktraining (wat me ook wel leuk lijkt om iets mee te doen) maar ik heb er zelf wel het eea van geleerd. Lachen Zelf gebruik ik ook een clicker om zo consequent en goed mogelijk te kunnen belonen, en als hij iets verkeerd doet negeren, niet straffen. Ik had het boekje alleen gekocht voor de basis - hoe de clicker te laden, etc - maar ik heb er meer van geleerd dan ik had gedacht. Ja