werken met lange lijnen, hoe ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

werken met lange lijnen, hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 15:50

hoi,

Mijn paard is net verhuisd naar een plekje met een bak en veel ruimte om op het erf te lopen. Dus nu kan ik eindelijk eens gaan beginnen met grondwerk aan lange lijnen. maar hoe pak ik dat aan ?

Ik wil trouwens werken met lange lijnen voor de ontspanning.

Groetjes,

Maris

Antheman

Re: werken met lange lijnen, hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:20

Maris schreef:
hoi,

Mijn paard is net verhuisd naar een plekje met een bak en veel ruimte om op het erf te lopen. Dus nu kan ik eindelijk eens gaan beginnen met grondwerk aan lange lijnen. maar hoe pak ik dat aan ?

Groetjes,

Maris

Hoe bedoel je de ontspanning Maris?

Over het algemeen werk je met LL als je aan de stelling/buiging toe bent.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:36

Ik longeer regelmatig met dubbele lijnen, is dat hetzelfde als aan de lange lijnen?
Ik vind het erg prettig werken omdat ik dan hetzelfde kan vragen als onder het zadel (iets hoger, iets lager, stelling), maar hij geen belasting op z'n rug heeft.
Ik doe dit gewoon met zadel. De beugels doe ik dan naar beneden, ik doe een beugelriem door de beugels onder de buik door zodat de beugels niet alle kanten op vliegen. Ik doe aan elke kant een longeerlijn door de beugel aan het bitloze hoofdstel en dan de buitenste lijn achter de kont langs.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 16:48

Antheman schreef:
Maris schreef:
hoi,

Groetjes,

Maris

Hoe bedoel je de ontspanning Maris?

Over het algemeen werk je met LL als je aan de stelling/buiging toe bent.

eerst ontspanning van alle (rug)spieren dan pas buigen etc Knipoog Ik heb het nog nooit gedaan !!! Vandaar eerst maar eens rustig aan.

Groetjes,

Maris

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:55

hier is toch een heel forum over ?

ik doe het gewoon omdat ik niet opde pony kan rijden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 20:51

Heel forum over ? zal eens kijken.
Maar ik wil graag werken met lange lijnen op natural manier, daarom ook de vraag hier. Dus liefst met touwhalster.

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:29

LL werk doe ik wél met bit in.
Misschien kan het wel op een touwhalster, dat heb ik nooit geprobeerd.

Arans, kun jij dat forum geven?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:47

Dat zit hier op bokt: longeren en lange lijnen. Clown

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:49

ik volg dit even Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:57

Cookies schreef:
Dat zit hier op bokt: longeren en lange lijnen. Clown

Ziek er gaat een hele nieuwe wereld voor me open op Bokt Haha! Haha!
niet zo NH gericht by the way

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:10

Ik gebruik wel een touwhalster met langelijnen, maar doe het niet zo heel vaak. Zoals antheman al zegt: lange lijnen gebruik je vooral om stelling/buiging oefeningen te doen. Ontspanning bereik ik makkelijker via longeren. Je kan ook met 2 lijnen longeren, maar da's toch net ff wat anders dan 'langelijnen' oefeningen doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 11:13

Maar parelliers mogen niet longeren toch ? Te saai voor je paard. Dus vandaar lange lijnen voor ontspanning,dan kan ik overal mee naar toe lopen. Of zie ik dat helemaal fout ?

Groetjes,

Maris

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:16

callippo schreef:
Ik gebruik wel een touwhalster met langelijnen, maar doe het niet zo heel vaak. Zoals antheman al zegt: lange lijnen gebruik je vooral om stelling/buiging oefeningen te doen. Ontspanning bereik ik makkelijker via longeren. Je kan ook met 2 lijnen longeren, maar da's toch net ff wat anders dan 'langelijnen' oefeningen doen.

Kan je mij het verschil eens uitleggen?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:41

Lange lijnen oefeningen zie ik als: dicht achter je paard lopen, waarbij je oefeningen als schouderbinnen, travers etc kunt doen.
Met de dubbele longe heb je langere lijnen dan met 'langelijnen' en kun je je paard makkelijk grotere cirkels laten lopen (ook op hogere snelheid dan wanneer je zelf mee moet rennen Knipoog )
Met cirkelen (als je het zo wil noemen ipv longeren) kan ik beter zien hoe het paard loopt: rug ontspannen swingend, achterbeen goed ondertredend etc.
Met lange lijnen doe ik meer zijwaartse oefeningen in langzame gangen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:47

Dank je. Ik dacht dat het hetzelfde was Bloos
Weer wat geleerd.

Met werken aan de lange lijnen heb ik geen ervaring (heb ik ook weinig aan want Anouar kent geen zijgangen en hoeft ze ook niet te kennen), longeren met dubbele lijnen dus wel.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:13

... of als j niet op je paard kan rijden . Knipoog en idd travers doeik ook met lange lijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:36

NA --> LO.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:49

Maya schreef:
NA --> LO.

Jammer dat je verplaatst hebt Maya.

Ik kijk nooit op LO. (En met mij denk ik vele naturals).
Dan mist de groep naturals een boeiende vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:09

De schaduwlink staat er nog Knipoog Overigens hoort dit topic beter op LO, en er is toch niks op tegen als naturals-mensen ook op LO gaan reageren. Overigens is dit offtopic...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:17

Maya schreef:
De schaduwlink staat er nog Knipoog Overigens hoort dit topic beter op LO, en er is toch niks op tegen als naturals-mensen ook op LO gaan reageren. Overigens is dit offtopic...

ok Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 11:19

Hoi,

Maar tips zijn dus nog steeds welkom ! Hoe begin ik ( eerst dan maar met dubbele longeerlijnen ) ? En kan dat aan een touwhalster ?

Groetjes,

Maris

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:58

Maris schreef:
Hoi,

Maar tips zijn dus nog steeds welkom ! Hoe begin ik ( eerst dan maar met dubbele longeerlijnen ) ? En kan dat aan een touwhalster ?

Groetjes,

Maris

Hi Maris,

Ik zou er wel een longeersingel of een zadel bij gebruiken omdat je dan de lijnen kunt leiden op de juiste hoogte en wat minder kans maakt dat je paard erin gaat staan.

Zelf doe ik het zo:
touwhalster om en longeersingel, eerste even rondslingeren aan 1 lijn en dan vervolgens de 2de lijn erbij maar dan nog over de rug i.p.v. achter de kont langs. Als de rust er eenmaal is dan laat ik de 2de lijn ook achter zijn kont langszakken en laat ik hem stilstaan. Vervolgens ga ik achter mijn paard staan en zwieber met de lijnen tegen zijn flanken met een "voorwaarts" erbij, Hij gaat in stap over en is prima te sturen net zoals je erop zou zitten. Vervolgens kun je met hem buiten gaan wandelen, of zijgangen oefenen, stelling naar binnen c.q. naar buiten vragen enz enz. Eigenlijk kun je je paard ALLES laten doen wat ie ook kan onder het zadel. De lange lijnen tegen zijn flanken functioneren als jouw benen waarmee je richting aangeeft. Verder is vooral je stem je belangrijkste instrument.

Kiran is nu 4 jaar en ik ben al zeker een jaar geleden begonnen met hem (toen nog met bit, tegenwoordig zonder vanwege een zere wisselende mond) en dat gaat erg leuk. Ik loop vrij dicht achter mijn paard en het was even wennen voor hem dat ie mij niet meer zag zo achter zich.

In draf houd ik meer afstand zodat ik hem snel op een volte kan zetten als ik het tempo niet bijhoud. Hij kan nog niet mooi verzameld draven dus dat gaat nog te snel.

Zelf zette ik wel pionnen in de bak zodat ik kon gaan sla-ommen of van pion tot pion rijden, van pion 1 naar 2 in stap, dan van 2 naar 3 in draf en van 3 naar 4 weerin stap, ter hoogte van de pion stilzetten enz. enz.

Leuk en de paarden vinden het ook erg leuk, mits ze het een beetje gewend zijn.

Groetjes, susan

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 11:01

Dank je wel Susan ! daar heb ik wat aan !

groetjes,

Maris

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:44

Eerst even een wat rechtzetten:
Lange lijnen werk is vooral bedoeld om je paard te gaan verzamelen. Het is namelijk zo dat je niet achter je paard aan moet gaan rennen maar je paard zijn tempo in stap draf en galop zo aanpast dat jij in een normale pas erachter kunt leiden. Zoals je dan al snapt moet je paard dus voor zijn of haar doen langzaam en komt hier de verzameling al om de hoek kijken.
Tuurlijk kun je ook de stelling en buiging vragen of doorborduren op moeilijke oefeningen, omdat je paard jouw gewicht niet hoeft te dragen kan hij sommige oefeningen makkelijker uitvoeren of aanleren dan als je erop zit.

Wat zijn je problemen of weet je niet hoe je moet beginnen? Wat is conqreet je vraag? Ik doe dit werk al jaren en kan je vast wel tips geven.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 03:13

Het lange lijnen-verhaal oftewel dubbele longe werken is voor mijn gevoel het zelfde alleen hebben bepaalde groepen zich op een andere manier er mee bezig gehouden (afhankelijk van de tak van sport).

Ik gebruik deze manier van werken voor een groen paard t/m een zwaarder opgeleid paard en voor paarden met medische problemen is dit voor mijn gevoel de beste/eerlijkste manier om weer aan de slag te komen.

Het mooiste aan deze manier van werken is dat je voor ieder paard de gewenste training voor handen hebt.