Hoe krijg ik haar nou naar me toe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iepoetjuh

Hoe krijg ik haar nou naar me toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 20:12

Hallo

Ik heb een vraag, weet niet of het hier goed staat.
Sinds een tijdje ben ik met mijn leasepaard bezig met een beetje 'grondwerk' op mijn eigen manier zeg maar.
Ze kan nog niet zo veel, maar het lopen op commando gaat nu prima. Het probleem zit er nu in dat ze het commando 'kom maar' wel kent,
maar dan zich omdraait naar me toe, twee of drie stappen komt en dan precies twee meter voor me blijft stilstaan.
Wat ik ook zeg of vraag, ze blijft mooi staan en blijft me maar zo aankijken van 'ik snap het lekker toch niet en ik ga het ook mooi niet snappen'
Vind het altijd wel lollig, maar goed is het niet natuurlijk. Ze moet gewoon zeker nog een meter dichterbij komen. Ik mag dan ook niet naar haar toe gaan, wat ik wel doe.. wie kan mij ermee helpen dat ze wel helemaal voor me komt staan?

Gr Iris & Sanja

Amable

Re: Hoe krijg ik haar nou naar me toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:43

Laar haar je hand aanraken op commando, dan kan je haar echt naar je toe vragen met een vinger knip. Want ze blijft uit respect op deze afstand staan en dat is super. Het naar je toe vragen vind ze duidelijk wat eng, snapt de bedoeling niet helemaal en wil het vooral erg graag goed doen. En met hand aanraken kan je haar met een vingerknip naar je toe vragen. Heel duidelijk voor haar.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 13:40

Oké, ik zal eens kijken of ik haar dat kan leren. Ik weet niet zeker of ze het eng vindt, respect heeft ze zeker en dat vind ik ook erg goed van haar. Ze wil het zeker goed doen, maar af en toe is het een eigenwijs eerste klas Haha! Bedankt voor de tip!

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:28

al ze niet helemaal naar je toekomt haar weer wegjagen en laten draven of galoperen net zo lang als jij wilt. dan weer opnieuw vragen dit een paar keer achter elkaar doen als ze nog niet helemaal komt daarna komt ze wel.

tip : lees het boek van Mounty Robberts staan veel goede en gebruikte tips in (mocht je dit al hebben of hebben gelezen beschouw dit dan als niet geschreven)

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 16:08

Ik wil haar gewoon leren nog zeker twee passen naar me toe te komen en haar niet wer weg jagen en dan bang maken zodat ze de volgende keer juist helemaal niet meer durft omdat ze weet dat ik het niet wil. Ze moet weten dat ik wil dat ze komt en ik wil geen paard dat niet meer naar me toe durft te komen. Ik ga haar wel leren om mijn hand aan te raken op commando en het via die weg doen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:28

als je het boek leest word je een stuk wijzer. als jij een paard wegjaagt en hij komt ziet hij jou als leider en heeft hij respect voor je als je gaat wachten tot hij komt zal hij nooit komen hij denkt dat hij de baas en leider is. je kan dan wachten tot je een ons weegt maar hij zal niet komen. hij moet jou accepteren als baas en leider. hij zal je dan overal mee naar toe volgen

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:11

Stop in je hand een snoepje, Dan komt ze wel.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:01

Deed ik ook al, maar ik wil het haar gewoon leren zonder snoepjes etc. In het begin is dat nog wel nodig en ze komt dan ook gewoon, maar ze moet het ook leren zonder een snoepje. Ik probeer het nog wel eent tijdje Lachen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:06

sammykuh schreef:
al ze niet helemaal naar je toekomt haar weer wegjagen en laten draven of galoperen net zo lang als jij wilt. dan weer opnieuw vragen dit een paar keer achter elkaar doen als ze nog niet helemaal komt daarna komt ze wel.

tip : lees het boek van Mounty Robberts staan veel goede en gebruikte tips in (mocht je dit al hebben of hebben gelezen beschouw dit dan als niet geschreven)

Dit wordt toegepast bij paarden die iets 'verkeerd' hebben gedaan.

Dit paard vind het duidelijk 'eng' en snapt het niet.

Op die manier van jou 'straf' je je paard. Niet lichaamelijk, maar geestelijk.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:20

moet je maar is de boeken van robbert en van silverhorsemanschiplezen staathet in en het werkt het paard moet jou zien als baas leider nietandersom

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:47

Handtarget aanleren
zelf iets achteruit gaan zodat ze mee durft komen
je kleiner maken

@sammykuh: je hebt een "baas" leider in een kudde waar de meeste paarden niet van houden maar gehoorzamen omdat het nu eenmaal moet, maar ook een anders soort "passieve" leider (lees naast Roberts eens iets van vb Rashid) die respect krijgt om wat hij is en omdat hij leiding geeft, dit soort leider zijn is leuker voor jezelf en voor je paard