Na een jaar erg weinig met mijn paard gedaan te hebben gaan we er nu toch weer hard tegenaan. Heb zelf een tijdje niet lekker in m'n vel gezeten en alleen lang leve de lol buitenritjes gemaakt. Mijn paard is dus niet recht en niet soepel. Het principe 'aan de teugel' kent ie niet. Het gaat om een ijslander van ondertussen 13 jaar oud. Dressuurmatig heeft hij nooit iets hoeven doen. Alleen buitenrijden. Zelf heb ik ook geen dressuurervaring, maar doe m'n best. Omdat we buitenrijden allebij het leukste vinden hebben we dat eigenlijk altijd gedaan. Nu wil ik toch meer en ik merk dat hij het zolang het afwisselend is het ook wel leuk vind. Eerder longeerde ik wel een op een halstertje, maar wil het nu ook als training gaan gebruiken. Heb een nette longeersingel met veel ringen (ook onder de buik) en een setje bijzetteugels. Ik heb hem nu weer 2 keer gelongeerd en dat ging best leuk. Het is een 5ganger die ontzettend schweinde en draven moeilijk vind. Linksom draaft hij al vrij goed. Rechts kost meer moeite, maar doet hij ook steeds beter. De bijzet heb ik nog vrij losjes gehouden omdat ik hem niet in de krul wil trekken, maar er vielen mij toch een paar dingen op. Ik had beide bijzetteugels evenlang, maar als hij dus op de volte loopt staat de buitenbijzet strakker dan die binnen. Moet ik de binnenste bijzet 1 gaatje korter doen (dus iets stelling vragen) of moeten ze gewoon evenlang? Door hem goed voorwaarts te houden en overgangen te laten maken moet zijn achterhand er onder komen en zou hij nageeflijker moeten gaan lopen, maar dat is voor hem nog erg moeilijk. Nu vroeg ik me af, moet ik de bijzet losjes laten of kan ik al wat meer gaan vragen? Op dit moment doe ik alleen nog stap en draf omdat ik merk dat hij met galop nog wat moeite heeft op de volte (doe buiten alleen lange rechte stukken). Ik ga dit gewoon langzaamaan opbouwen, maar wat kan ik nog meer doen...? Is een elastiek of touwtjes een goede optie? Dubbel longe begin ik zelf nog niet aan en pessoa wil ik ook nog niet gaan aanschaffen omdat hij wat angst heeft voor dingen achter zich, dus daar hoef ik geen commentaar over. Verder zijn tips zeker welkom!
Om een lang verhaal kort te maken: Moet de binnenbijzet een gaatje korter om stelling te vragen of moeten ze beide evenlang? Wat is een goede longeermethode voor een schweinepasser die moeilijk draaft (zeker zodra er druk op de teugel komt), zijn achterhand er niet onder zet en niet nageeflijk is..?