Vastzitten op links, hoe 'instellen' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Vastzitten op links, hoe 'instellen' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 14:07

Sil zit een beetje vast op links, gaat allemaal al stukke beter enzo. Maar nou heb ik gelezen dat het helpt om met longeren, je pony een beetje stelling te vragen met hulpteugels. Maar wat moet je dan gebruiken en hoe? Of is dit helemaal niet goed?
Tips?

mara1

Re: Vastzitten op links, hoe 'instellen' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:12

wat gebruik je normaal bij longeren?
touwtjes?
want dan vraag je, als Sil linksom loopt wat meer stelling naar binnen dan dat je normaal zou doen.
wel opletten dat je hem niet al te strak zet (vastzetten) want hij moet wel wat ruimte houden anders zou je het zelfde effect bereiken als bij een paard die in de krul gereden wordt en zal hij niet los worden op links

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:18

Opzich als je echt wil rechtstellen aan de longe is dat het makkelijkste aan de dubbele lijn, maar persoonlijk vindt ik dat heel moeilijk.

Ik gebruik voor het longeren gewoon een touwtje, en vraag stelling naar binnen. Idd niet te strak zetten, anders kunnen ze er zo lekker op gaan hangen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:54

Mijn merrie zit ook vast op links. Als ik haar met broek (pessoa) longeer.. onttrekt ze zich altijd aan de linkerkant (dus hoofd naar links gebogen)

Ik doe nu af en toe met slof longeren (met elastiek aan de onderkant, dus dan kan je haar niet vastzetten, met een touwtje wel) en dan onderkant van de singel vastklippen.. door het bit en dan aan de zijkant van de singel weer vast.

En dan met de slof stelling naar links vragen Lachen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:04

Als je paard een beetje "vast" zit hoe dan ook, geeft je paard daarmee aan dat hem iets pijn doet (of gaat doen) als hij die kant op moet buigen. Gewoon doordouwen zonder na te denken is niet handig. Ga eerst na of en wat hem dwars zit, buig eens zijn hals, til een beentje, bekijk de hoeven en voel in de mond of je een belemmering kan vinden. Paarden hebben net als mensen een voorkeurskant en zijn altijd naar een kant beter als naar de andere, maar plotselinge of langzame verslechtering wijst altijd op een ongemak en bijna nooit op onwil. Kortom, wees overtuigd dat hij zich niet aanstelt.

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:28

je het zo veel manieren om dat te trainen, longeer heb bv rechts om maar met stelling naar links. zo doe mensen die ik ken het altijd gaat pefect.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:48

Maar stel je doet het met touwtjes moet je dan niet net als dat je op het paard zit met een volte dan goed begrenzen op het rechter touwtje? Anders kan het paard ook gewoon over zijn buitenschouder weg lopen. (op de linkerhand trouwens)

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:30

Ik doe de laatste tijd een knoop in de slof bij de schoft. Hij zit dan door de ringen en dan heeft de slof een beetje de ruimte om zich te voegen naar het paard. Ik longeer mijn jonkie bijna nooit, maar ga nu een beetje serieus beginnen met trainen en wil hem wat rechter maken dmv longeren. Ik merk dat als ik de slof vastzet, hij nogal gaat verbuigen, en als ik de slof zoals hierboven vastmaak, en niet teveel aan de voorkant doe, hij vanzelf wat meer goed gaat buigen. Ik ben van mening dat je het niet teveel moet forceren, en ook niet verwachten dat hij na 1 keer longeren helemaal los is. Maar zo kan hij op eigen houtje zijn lichaam lekker loslaten.