niet galoper

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stefffie

niet galoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 18:02

hallo lieve bokkers,

ik zoek iemand die hier zelf ook last van heeft gehad of er wel iets mee aan weet, want namenlijk mijn paardje wil tijdens het longeren allebij de kanten niet in galop. ik werk me echt helemaal kapot ik was eerst echt letterlijk wel bijna een 3 kwartier bezig om haar in galop te krijgen maar het is me niet gelukt. hebben jullie misschien een tip wanner ze gelijk in galop gaat aa de longeer?

als ze onder de man rijd kan ze ook gewoon kleinere voltetjes maken!! ik snap er echt niets van!!

heeft er alsjeblieft iemand een idee op/tip/informatie noem maar op alles is welkom! Ach gut

alvast hartelijk bedankt!
XXX

stefffie

Re: niet galoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 09:56

weet niemand hoe je dit kan op lossen??

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:57

longeer haar eens met iemand erop en galoppeer dan aan, aan de beide kanten, niets over forceren!
veel succes

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 10:04

ja dankt!! ik zal ga het uit proberen als het met mij en me paard iets beter gaat, want we zijn gisteren allebij hard gevallen met een buitenrit. ik en een vriendin gingen over een gewoon paarden pad!, en aan de zijkanten van dat pad was om de 100 meter ofzo een gleef voor het water af te vervoeren maar dat was héél link want het was helemaal bedekt met gras en toen ging sas der vandoor en kwam met haar voor been in zoon gleuf en toen sloegen we over de kop Boos! gelukkig is alles wel goed afgelopen op een paar blauwe plekken na en sas die heeft 7 nietjes in der been.. Ach gut

sorry ik weet dat het hier niet bij hoort maar ik moes even mijn verhaal kwijt!!
XXX

xxthesjj__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:58

Misschien is de bak te klein?? Dit was bij ons het geval, hij kon gewoon niet goed lopen in de bak!

4everlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:08

ik zou hem zo hard laten draven dat hij uiteindelijk in de galop valt en dan zeker heel goed belonen.als je er zo mee bezig bent geef dan ook duidelijk een galopcomando! succes OK dan!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:10

4everlove schreef:
ik zou hem zo hard laten draven dat hij uiteindelijk in de galop valt en dan zeker heel goed belonen.als je er zo mee bezig bent geef dan ook duidelijk een galopcomando! succes OK dan!

Ehhh... lijkt me nou niet echt handig...
Dan maak je het alleen maar moeilijker voor je paard om hem zo hard te laten draven, terwijl hij het blijkbaar al moeilijk genoeg vindt..
Paarden springen nou eenmaal makkelijker aan vanuit een rustig drafje.
Vind die tip met iemand erop wel heel goed, ben benieuwd of het werkt!

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 07:33

xxthesjj__ schreef:
Misschien is de bak te klein?? Dit was bij ons het geval, hij kon gewoon niet goed lopen in de bak!

de bak kan niet te klein zijn want het is een rijbak. Clown

groetjes stefffie

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 07:35

Natasja91 schreef:
4everlove schreef:

Ehhh... lijkt me nou niet echt handig...
Dan maak je het alleen maar moeilijker voor je paard om hem zo hard te laten draven, terwijl hij het blijkbaar al moeilijk genoeg vindt..
Paarden springen nou eenmaal makkelijker aan vanuit een rustig drafje.

ik ben het hier mee eens want als je haar hard laat draven dan gaat ze heel erg hangen (namenlijk een keer geprobeert) en ze is héél strek namenlijk een haflinger.

maar ik heb gisteren met eerst 3 mensen aan het touw gehangen maar ze is in galop gaweest en de andere kant op lukte het met 2 mensen Haha!

groetjes stefffie

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:41

Ik heb ook een haflinger die eerst absoluut niet in de galop wou aan de longeerlijn. Ik heb de longeerlijk korter gepakt ben een langezijde meegerent heb hem in de eerst volgende hoek met de zweep achter zn kont aan laten galopperen en hem daar opnieuw op de volte gepakt, dat een tijdje gedaan en meneer komt nu gewoon op de volte (met nog wel t een en ander aan protest zo nu en dan) in de galop, en JA ik weet dat haflingers enorm sterk zijn en als je haar niet kan houden kan je het beste iemand anders die dr wel houd laten longeren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:00

Natasja91 schreef:
[Paarden springen nou eenmaal makkelijker aan vanuit een rustig drafje.

Niet juist, jonge paarden springen makkelijker aan in galop als je ze vanuit een snelle draf in galop laat vallen. Onder het zadel en aan de longe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:05

stefffie schreef:
maar ik heb gisteren met eerst 3 mensen aan het touw gehangen maar ze is in galop gaweest en de andere kant op lukte het met 2 mensen Haha!

Pardon? Als je met drie man aan die longelijn gaat hangen omdat je paard trekt, denk je dan echt dat je paard genoeg balans heeft om zo te galopperen?
Ik zou om te beginnen een longeerkraal opzoeken of desnoods een stuk afzetten, verder met touwhalster longeren, en er voor zorgen dat ik zelf niet hoef te trekken. Een paard wint het namelijk altijd qua kracht. Hou druk, vraag je paard naar binnen, daarna weer loslaten. Longeren met een paard dat trekt vraagt om een heel andere techniek.
Als je een longeerkraal heb kun je zelfs zonder lijn longeren en je paard met lichaamssignalen sturen. Kan je paard niet trekken, en leert hij op zijn eigen benen te lopen, en zo ook makkelijker in galop komen.

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 21:24

Cassidy schreef:
stefffie schreef:

Pardon? Als je met drie man aan die longelijn gaat hangen omdat je paard trekt, denk je dan echt dat je paard genoeg balans heeft om zo te galopperen?
Ik zou om te beginnen een longeerkraal opzoeken of desnoods een stuk afzetten, verder met touwhalster longeren, en er voor zorgen dat ik zelf niet hoef te trekken. Een paard wint het namelijk altijd qua kracht. Hou druk, vraag je paard naar binnen, daarna weer loslaten. Longeren met een paard dat trekt vraagt om een heel andere techniek.
Als je een longeerkraal heb kun je zelfs zonder lijn longeren en je paard met lichaamssignalen sturen. Kan je paard niet trekken, en leert hij op zijn eigen benen te lopen, en zo ook makkelijker in galop komen.

ja dat hebben we gedaan. misschien niet goed voor de balans, maar als ik daar in mijn 1tje sta dan is dat niet goed voor mijn gevrichten! ze trakt me met een ruk onder uit. heb al veel geprobeert zoals, eerst zustig draven, met een zweepje ze is harstike lief tot ze moet galoperen. maar onder de man kan ze ook gewoon die grote op de volte! en ik longeer met halster.

ik wil hier GEEN discustie gaan voeren!!

groetjes stefffie

kathleenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:37

Als je longeert met bijzetteugels of een pessoa tuigje lopen ze net iets meer verzameld wat het ook makkelijker maakt om in galop aan te springen.
Als je rijd laat je ze ook niet met losse teugel draven tot ze aanspringen in galop, dan hebben ze ook aanleuning.
Dubbele longe is ook een optie maar dan moet je wel gewend zijn ermee te werken als je nu al zoveel problemen hebt raak je vast verstrikt in uw lijnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 00:52

stefffie schreef:

Je wilt tips, niet? Begrens de ruimte waarin je longeert, longeer met TOUWhalster (werkt scherper in want is dunner) en als je dat niet aan wilt schaffen, met hoofdstel. Maak de longeerlijn vast aan de binnen ring, of sla hem een keer om de binnenring en maak hem dan vast aan de buitenring. Als het met halster niet gaat, moet je wat anders proberen. Als je zelf niet in staat bent om te longeren, dan vraag je hulp. Maar zo aanklooien als je op dit moment doet leert je paard alleen maar de verkeerde dingen aan, en dat is veel moeilijker af te leren dan in een keer goed aan te leren. Snappie?

kathleenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 08:55

Als je met 3 man moet hangen slingeren aan een longe en je wil alleen met halster longeren.
Gooi je paard dan gewoon los in de bak.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:02

stefffie schreef:
ja dat hebben we gedaan. misschien niet goed voor de balans, maar als ik daar in mijn 1tje sta dan is dat niet goed voor mijn gevrichten! ze trakt me met een ruk onder uit. heb al veel geprobeert zoals, eerst zustig draven, met een zweepje ze is harstike lief tot ze moet galoperen. maar onder de man kan ze ook gewoon die grote op de volte! en ik longeer met halster.

groetjes stefffie

Als je je paard niet in je eentje kan longeren is d'r iets mis, daar moet je aan werken en niet met die mensen d'r aan gaan hangen zodat ze 't wel doet. Als ze onder de man in een volte kan galloperen kan ze dat ook aan de longe, als ze dat niet doet dan is de kans heel groot dat jij 't gewoon verkeerd aanpakt. Heb je wel eens gedacht aan longeerles?

En daarnaast, als je geen discussie wilt voeren zit je hier toch echt verkeerd. Knipoog

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 20:08

okjj sorry! ik heb het zelf fout aan gepakt!

jullie bedoelen met dit comentaar alleen maar iets goeds of slechts als het nodig is.. sorry

maar over een longeer les? waar kan je dat doen?

maar toen ik 3dagjes weg was had een vriendin het 1 keer geprobeert (logeeren), maar haar lukte het ook niet. kan der iets zijn met het paard dat ze het niet durft ofzo??

goede comentaa is welkom maar als het nodig is slecht ook!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:44

De manier waarop je nu bezig bent zet echt geen zoden aan de dijk
Redenen zijn hierboven al genoemd.

Ten eerste werkt het 10x fijner in een afgezette cirkel, zo kunnen ze niet uitbreken en hebben ze aanleuning van de kant. En hoef je er NIET met 2 of 3 man aan te gaan hangen want dat slaat natuurlijk nergens op.
Dan in het longeren eens wat gaan werken met een bijzetje zodat je paardje door dr lijf gaat lopen en in balans. Als dit goed gaat in draf en stap én hij/zij is goed aan je hulpen is de volgende stap pas de galop.

Persoonlijk vind ik het longeren aan een halster, zonder iets van een bijzet/hulpteugel geen enkele zin hebben, gooi m dan lekker los in t land of in de bak dan kunnen ze zelf hun energie er uit gooien.
Wil je echt wat werken aan de longe? Zoek dan voor een aantal keer goede begeleiding waarna je het daar van uit zelf kunt verder werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:05

stefffie schreef:
maar toen ik 3dagjes weg was had een vriendin het 1 keer geprobeert (logeeren), maar haar lukte het ook niet. kan der iets zijn met het paard dat ze het niet durft ofzo??

Dacht je nu echt dat je vriendin in een half uurtje recht kan zetten wat jij al die tijd verkeerd hebt gedaan? Als het paard niet heeft geleerd op zijn eigen benen te lopen, als hij heeft geleerd dat hij mag en kan trekken, heb je dat er niet zomaar weer uit. Ook niet bij een andere longeerder.

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 19:50

bedankt voor jullie reaties en tips.. iemand anders nog tips (commentaar)?

(ik ga morgen proberen te longeren, ik doe een hoofstel in doe een longeer singel om met elastie. zet de bak een stuk af, ik laat haar eerst rust stapen draven en als dat allemaal goed gaat probeer ik te galoperen, (als ze zo gek gaat doen kan ik dan het beste van voor af aan beginnen weer eerst rustig draven?) )

groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:05

Laat het elastiek weg, en als ze gaat rennen in galop laat je haar even uitrazen.

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 11:17

okjj bedankt, moet ik dan ook de longeer singel weg laten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:58

Als je het elastiek niet gebruikt, waarom zou je de longeersingel dan omdoen?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:04

ALs die nog jong is kan het zijn dat die het gewoon niet begrijpt. probeer onder het rijden als je aanspringt galop te seggen. misschien pakt die dat op een gegeven moment op. En hoef je alleen nog maar galop te zeggen