Longeren, begint met vertrouwen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bosprez

Berichten: 1152
Geregistreerd: 18-05-05

Longeren, begint met vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 21:04

hoi!
Vandaag vroeg iemand of ik niet wilde gaan om hun pony te 'leren' en dan vooral longeren.
het is een 7 -8 jarige ruin.
Het schijnt (heb hem nog niet IRL gezien) dat hij een beetje lastig is en bijt enzo.
Er hebben het al enkele andere mensen geprobeerd en nu mag ik et eens proberen en ik zo dus graag hebben dat het lukt. Maar dat weet ik dus nog niet.

Nu heb ik laatst ook de hengst die bij een pony stond leren longeren, daarvoor heb ik eerst de hele tijd er gewoon mee bezig geweest zodat hij mij vertrouwde...het longeren had hij in 1 keer mee.


Wat zouden jullie doen, Vertrouwen is toch nog altijd de basis denk ik he?
graag opbouwend commentaar en tips!

grtz,
charlotte

Cemlys

Berichten: 14961
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Longeren, begint met vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:39

Idd vertrouwen is de basis. Maar opletten als hij al als moeilijk staat omschreven, je weet niet wie het al allemaal geprobeerd heeft. Sommige snappen longeren heel gauw, maar ik ken er ook die alle kanten opgingen behalve de juiste. dus dat hangt van het paard af.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Longeren, begint met vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:08

Ik zou er sowieso van uitgaan dat het paard erg dominant is, en helemaal als er al anderen tevergeefs mee in de weer zijn geweest, dat hij heeft geleerd dat hij mensen snel de baas kan zijn. Ik zou niet beginnen met vertrouwen, ik zou beginnen met grondwerk. No nonsense, niet pappen, gewoon: ik sta hier en ik ben de baas.

Als je geen kennis hebt van grondwerk, zou ik niet zomaar met het paard gaan longeren, kans is aanwezig dat hij je aanvliegt. Hoe bekend ben je met Parelli?

Bosprez

Berichten: 1152
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Longeren, begint met vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 16:38

Parelli?
Ik ga een boek lenen van iemand, dat ik eerst ga lezen.
Daarna pas ik het eens toe op de pony!
Heb me laten vertellen dat ze ook tegen de pony sloegen met de zweep, dus eigenlijk een tik gaven tegen zijn bil ofzo. Dit is dus ook niet de bedoeling. Maar ik ga het zeker proberen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Longeren, begint met vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 18:16

Als je eerst een boek moet gaan lezen en je dan gaan uitleven op die pony, hou ik mijn hart vast.
Probleempaarden moeten worden gecorrigeerd door mensen die er verstand van hebben, en niet door kinderen die eerst een boek moeten lezen....

Bosprez

Berichten: 1152
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Longeren, begint met vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 19:43

hey, hallow, ik ken er mss niet alles van, en ik heb ook niet gezegd dat het een 'probleem'paard is!
Ik vroeg tips of opbouwend commentaar, en dan krijg je deze antwoorden!

Cemlys

Berichten: 14961
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Longeren, begint met vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:17

Ik denk niet dat Cassidy het slecht bedoeld hoor, maar ze wil maar zeggen dat je niet zomaar even een boek kunt lezen en dan zomaar even problemen gaan oplossen. In zo'n situaties moet je soms (en best) snel kunnen reageren en vaak moet dit uit ervaring komen en dat krijg je niet uit een boek. Tuurlijk kun je er ideeen opdoen, maar dan nog... In je topic zeg je wel dat hij een beetje moeilijk is, bijt enzo en dat al verschillende mensen het geprobeerd hebben (hangt af welke mensen en of het mensen met verstand waren natuurlijk), maar een paard wat bijt heeft ergens al wel een probleem, een paard bijt niet zomaar, hij zal wel zn redenen hebben of gehad hebben. Gewoon oppassen als je met zo'n paarden omgaat. Veel geduld en als er echt iets niet lukt iemand zn hulp vragen die er ervaring mee heeft. Hopelijk zal het beter gaan met die pony, alles (of toch bijna alles) is weer goed te krijgen, als je het maar goed aanpakt.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Longeren, begint met vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:15

ja eerst het vertrouwen Lachen

Bosprez

Berichten: 1152
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Longeren, begint met vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:10

Door te 'proberen en te lezen en tips te vragen,...' leer je het ook,die mensen met verstand hebben het toch ook moeten leren!
Ik ben nog niet geweest omdat ik voor het moment te veel werk heb op school.