Longeren met Bitstukje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 21:54

Heej,
Ik vind het het handigste om met een bitstukje te longeren. Nou vroeg ik me af wat jullie daarvan vinden. Er was wel eens iemand en die zei van ja zeker niet met een bitstukje longeren enz. ik heb alleen niet meer kunnen vragen waarom niet. Nou is mijn vraag wat is jullie mening daarover? En zouden jullie het ook met bitstukje doen of direct aan het bit of hoe anders?

Ik ben benieuwd.

=XxX=
Judith

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:03

ikzelf longeer vaak met halster dan zit die gewoon onder halster vast met hoofdstel heb er wel altijd zo'n bitstukje onder zitten,zodat er niet aan 1 kant bit door dr mond trek als ze weer is raar doen Knipoog

Lynn_Nikita

Berichten: 25493
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:04

ik longeer ook meestal met longeer stikje, als ik die niet bij me heb doe ik het touw aan buitenkant vastklikken, via oren naar andere kant. Zou niet weten waarom een bitstukje niet goed zou zijn, daar zijn ze toch ook voor??

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 06:56

als ik longeer !!!
dan longeer ik vaak ook met bitstuk want anders neemt me paard me in de maling Boos!
maar ik zou ook niet echt goed weten wat er mis aankan zijn ja mischien dat je het bit door de mond heen trekt ja maar kbedoel dat doe je met rijden toch ook niet ook al slaat hij een beetje op hol dan ga je toch ook niet als een idioot aan die teugels lopen trekken nou dat doe je dan toch ook niet met longeren Knipoog

Deesiej

Berichten: 2129
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:17

Ik longeer altijd zonder.. maar dat komt omdat ik aleen met halster longeer.. Maar als je met hoofdstel&bit longeert is het volgens mij beter om met zoo'n bitstukje te longeren omdat je dan aan allebei de kanten in z'n mond trekt en niet alleen aan 1 kant.. Knipoog

Eliana

Berichten: 5457
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:03

Ja bitstukje is volgens mij niets mis mee dan hoor, ik longeer ook welleens zonder omdat die daar niet ligt en dan doe ik de longeerlijn, door de eerste bitring, en doe ik hem aan de 2e vast zodat je niet het bit er aan 1 kant doortrekt

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 08:36

Ja die manier van Eliana doe ik meestal ook als ik geen bitstukje heb. Ik dacht ook dat het er juist voor was en ik vind het juist handig zo. Ook als je paard ineens omdraaid ofzoiets dan zit je ook niet in de knoop met je longeerlijn enz.

Bedankt voor de reacties Lachen

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:40

Als ik m'n paard longeer met bitstukje, draait hij altijd z'n kont naar me toe en weigert dan verder te lopen als ik wat van hem vraag. Dit flikt hij niet als ik de lijn door een bitring haal, omhoog achter z'n oren en dan zo naar beneden aan de andere bitring vast maak. Voor mij is er maar 1 manier dus. Knipoog

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 08:52

Okej, ik ga het gewoon proberen met bitstukje en anders doe ik het meestal zoals Eliana zei.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:50

Bitstukje vidn ik lastig omdat ze altijd te groot zijn is er een grote kans dat hij heen en weer gaat en dus de hele tijd tegne de pony aan komt. Ik doe gewoon de longeerlijn door de bitring, achter de oren langs en dan aan de andere bitring vast.

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:55

ik longeer nooit met bitstukje, snap ook absoluut niet dat het geadviseerd word voor longeren.
Je hebt namelijk alleen druk op de buittenkant.
Wat beter is, is de longe 1 keer helemaal om de binnenste bitring, en dan vast maken aan de buitenste. Is een zachte verbinding met gelijke druk.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:22

Ik longeer altijd met een bitstukje, maar dan aangepast.
De ring die in het midden VAST zit (voor aanklikken longe) maak ik dusdanig los dat hij alleen nog Links en Rechts vast zit, desnoods even overheen naaien voor de zekerheid. Als je nu linksom longeert zit de ring netjes links, ga je rechtsom dan glijdt de ring naar rechts.
Als je met een lage neusriem longeert zou je de longe ook aan het bit en de neusriem kunnen klikken, trek je ook minder op 1 plek.
Het mooiste is uiteraard een dubbele longe, maar da's ff wennen...................
Zo heeft iedereen z'n eigen manier, er zijn zelfs hele boeken over geschreven.............

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 10:24

liezzie schreef:
ik longeer nooit met bitstukje, snap ook absoluut niet dat het geadviseerd word voor longeren.
Je hebt namelijk alleen druk op de buittenkant.
Wat beter is, is de longe 1 keer helemaal om de binnenste bitring, en dan vast maken aan de buitenste. Is een zachte verbinding met gelijke druk.

Ik snap niet helemaal waarom je dan alleen druk hebt op de buitenkant.. Kun je dat uitleggen?
Ik dacht juist dat het dan mooi verdeeld was.

Deesiej

Berichten: 2129
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 07:19

Volgens mij komt dat omdat dat bitstukje natuurlijk aan allebei de kanten vast zit.. Maar jijzelf staat natuurlijk aan de binnenkant.. Dus dan trek je dat bitstukje naar je toe.. waardoor er meer druk op de buittenkant komt te staan dan op de binnenkant.. (Maar dat is alleen als je veel aan je longeer lijn "trekt" en dat is zo ie zo niet echt de bedoeling..)

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 07:29

Ja dat dacht ik ook, ik trek eigenlijk bijna nooit aan de longeerlijn, zeker niet in een longeercirkel.

Bedankt voor de tips allemaal Lachen

Tancreda4

Berichten: 24066
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:46

Ik gebruik geen bitstukje. Wel eens gedaan, maar mijn merrie raakt daar wat onrustig van, zo'n ding dat onder haar kin 'flappert' en daarnaast is ze dan een stuk sterker als ze van me af wilt gaan.

Ik doe door binnenste ring, onder kin door en dan aan de buitenste, of binnenste achter de oren langs, buitenste.

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:50

het is ook zeker niet de bedoeling dat jhe trekt aan de longeer lijn. Maar als je een jong dier heb is het nogal eens mogelijk dat het gebeurt. maar dat terzijde.
Als ik longeer, hou ik de longe niet alleen maar gewoon vast, maar geef ik ook kneepjes, zoals je dat ook onder het zadel zou doen, dit alleen als ik een goede verbinding heb met het paard. zo nodig ik het paard uit om te gaan zakken. De manier van vastmaken zoals ik dat beschreef, geeft druk op beide bitringen, en niet aan de buitenkant, aan de binnenkant kan je geen verbinding maken als je met een bitstukje longeert.
Afbeelding
ik heb geprobeerd het te tekenen, maar je kan je nu hopelijk het effect voorstellen als je meer druk op je longe krijgt

@ Tancreda4, Als je achter de oren doet, bestaat de kans dat als die uitbreekt, je de nek breekt, zal niet mijn keuze zijn, plus dat je bit dan een ophaal trens word.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:59

Bitstukje is een onding, zou ik niet mee werken, ik bezit het nieteens....

Deesiej

Berichten: 2129
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:45

Ieder zn eige mening..
Ik denk dat iedereen er andere ervaringen mee heeft en t ook aan je paard licht hoe hij of zij daarop reageert.

Deesiej

Berichten: 2129
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:47

Tancreda4 schreef:
Ik gebruik geen bitstukje. Wel eens gedaan, maar mijn merrie raakt daar wat onrustig van, zo'n ding dat onder haar kin 'flappert' en daarnaast is ze dan een stuk sterker als ze van me af wilt gaan.

Ik doe door binnenste ring, onder kin door en dan aan de buitenste, of binnenste achter de oren langs, buitenste.



Maar dat heb je idd wel met zoo'n bitstukje dat t onder de kin "flappert".. En t ene paard reageert daar sterker op dan t andere paard..

JessyHorse
Berichten: 148
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:49

Ik gebruikte het zo nu en dan. Als ik haar bijgezet had gebruikte ik het niet. Ik merkte dat het bitstukje iedere keer tegen haar onderlip klapte. Ik zou dat niet prettig vinden dus waarom mijn paard dan wel? had ik gewoon alleen het hoofdstel om dan gebruikte ik hem wel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:57

Als ik met hoofdstel longeer (en met lijn, want meestal doe ik het zonder in een ronde longeerkraal) maar ik de longeerlijn aan de bitring vast. Bij echt lastige paarden, of paarden die trekken, sla ik de longeerlijn een keer om de binnenring, ga dan door de binnenring naar de buitenring en maar hem daar vast.

Anoniem

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:03

ik doe meestal zonder bitstukje gewoon door bijde bitringen heenhalen en dan aan het touw vast maken! zit wel een stopdingetje op zodat het niet als een strop werkt..

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:07

Ik longeer wel met bitstukje direct aan het bit vind ik niet lekker werken, maar heb er nog nooit van gehoord dat het niet goed zou zijn? Bij mij op stal doet bijna iedereen het.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 18:39

als het bitstukje zo klappert heb je gewoon een te groote waarschijnlijk...
je heb ok nog maten in die dingen Knipoog voor de shetten heb ze speciaal in shet maat longert perfect Knipoog