heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:34

pubelia schreef:
imo kan je ook pas echt longeren als je zonder zweep kan longeren. Een paard voorwaarts krijgen door er een zweep achter te laten kan bijna iedereen wel. Zonder probeer dat maar eens.... (op uitzonderingen na)


Ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Zie mijn reactie hierboven (vorige pagina)

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:46

klinkt heel gek, maar gebruik als vervanging eens een bal. Eis is wel dat hij daar niet panisch voor is.

Mijn merrie reageerde totaal niet op de zweep wat ik ook deed, toen een bal gepakt en nu weet ze precies wat de bedoeling is in combinatie met stemhulp

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:36

je kunt de volgende oefening doen. paard laten lopen aan het halster en redelijk lang halstertouw achter je aan. Je begint met een klein zweepje (en dus steeds groter als het goed gaat) en gaat daarmee voor je uit zwiepen. je negeert het paard volkomen! Je mag hem ook niet aankijken en niet in zijn richting zwiepen. Als je dit volhoud (kan heel veel tijd kosten) en je paard niet overvraagt (weten wanneer je op moet houden) zal dit moeten zorgen dat hij/zij uiteindelijk niet meer naar de zweep kijkt.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:54

fjordnina schreef:
klinkt heel gek, maar gebruik als vervanging eens een bal. Eis is wel dat hij daar niet panisch voor is.

Mijn merrie reageerde totaal niet op de zweep wat ik ook deed, toen een bal gepakt en nu weet ze precies wat de bedoeling is in combinatie met stemhulp


Wat DOE je met die bal dan Verward

In principe is je zweep in je longeren je been in t rijden, zonder been kun je niet rijden dus zonder zweep niet longeren.
In dit geval (angst) zou ik m voorlopig ook even laten liggen maar wel rustig opbouwend er aan late wennen.

Ik las net ook (kan t zo gauw niet terugvinden en dus ff niet quoten) dat iemand zn paard aan t leren was om bij de longeur te komen.
Ik doe dit persoonlijk NIET. Op die manier nodig je het paard uit in het midden te komen wat dus niet het gebied is van t paard maar van de longeur. Het paard moet je in zijn eigen 'werkgebied' houden. Daar laten halthouden en zelf er naar toe lopen.

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:59

Ik longeer altijd zonder longeerzweep Lachen

Tmara

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Uden

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:14

misschien een idee op de zweep achterhands te houden ??

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:16

Ik kan mijn merrie ook op m'n stem dingen laten doen tijdens het longeren, maar als ze moe wordt reageert ze overal stukken minder op.
Het kan dus wel. Knipoog

clouds2
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Muiden

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:25

Op stemhulpen kun je ook prima longeren, als je paard daarnaar luistert dan Clown . Je kunt ook met het uiteinde van de longeerlijn een beetje zwiepen of rondjes mee draaien om je paard voorwaartst te drijven.

Ik longeer heel weinig met zweep. Maar heb hem er wel altijd bij liggen. Ik vind dat een paard zowel bij longeren als bij het rijden goed aan de hulpen moet zijn. Reaggeert hij/zij niet na drie keer herhalen van de commando volgt er dwingendere hulp, wat vaak dus tikje met de zweep is.