heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 08:22

bij mij op stal staat een shetlander... Haha!

hij is echt heel bang voor de longeerzweep, geen idee wat ze vroeger met hem gedaan hebben dat hij er zo bang voor is,deze mensen hebben hem nog niet zo lang.
nu ga ik met hem bezig om hem toch te wennen aan die zweep, zodat hij er niet meer bang voor is.
maar ik vraag me toch iets af...

kun je dan niet gewoon in de tussentijd zonder zweep longeren??
stem luisterd hij best wel naar, dit kan beter en komt ook nog wel, hij is supervoorwaarts aan de longeerlijn, kan ik dan die zweep gewoon weglaten tot het moment waarop hij hem accepteerd en er niet meer bang voor is??

zowiezo...longeren zonder zweep, kan dat of heb je die echt nodig?

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:32

Als hij zonder zweep reageerd...lekker op de stem longeren.Je kunt evt een klein zweepje in je hand houden ipv een chambriére.Dan kan hij er een klein beetje aan wennen.
Je kunt hem voorzichtig aan een halstertouw nemen en dan met veel geduld heb voorzichtig proberen aan te raken.Hij mag daarbij best wegspringen...geef hem ook die ruimte en spreek hem rustig toe...vergeet vooral niet te belonen!!Je kunt hierbij gebruik maken van grondwerk oefeningen Natural Horsemanship.Op deze manier kun je hem leren dat zwepen dingen zijn waar je respect voor moet hebben...maar absoluut niet bang voor hoeft te zijn.
Vertrouwen,geduld en respect zijn hierbij de sleutelwoorden....

Je hoeft trouwens niet persé een zweep te gebruiken hoor...ik heb het ook wel met een los halstertouw gedaan.Die zwaai je bv zachtjes heen en weer als je wilt dat ze stappen...wat sneller als ze moeten draven en ronddraaien als ze moeten galopperen.Het is maar net wat je ze aanwend hoor.Ik vind het dan wel prettig om geen lijn te gebruiken..."vrij "longeren dus...

Groetjes,Tinky

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 09:13

t is zowiezo een diertje wat heel snel klaarstaat met "dat is eng dus ik ren weg" .
beetje weinig zelfvertrouwen dus Knipoog
maar ik heb inderdaad ook al tegen de eigenaresse gezegd dat ze die zweep gewoon kan weglaten, zodra hij die ziet begint hij echt als een gek rond te rennen en is zowat niet rustig te krijgen..

het hele longeergebeuren kent hij eigenlijk nog niet echt,maar t is de bedoeling dat meneer straks ook voor een karretje kan dus zal hij het wel moeten leren Knipoog

ik ben nu eerst bezig met een rij zweepje,die is wat kleiner en zo kan ik hem wat makkelijker overhalen zich te laten aanraken zonder stress..doet hij het daar goed op,dan stap ik over naar een langere zweep..
maar okee, zonder zweep kan dus prima?

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:37

als ie goed op je stem reageert kan het gewoon zonder zweepje (deed ik voreger ook altijd bij mijn verzorgshetje)

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:44

Zonder zweep longeren is geen probleem, werk zelf ook zonder... de druk om hem in gang te houden geef je met je lichaamstaal. Eventueel kun je je vrije hand, die naar de achterhand wijst, gebruiken om wat te zwaaien met het uiteinde van de longe als je toch eens wat meer impuls wilt geven. Dat uiteinde heb je toch vast! Vork

Maar maak er wel werk van om hem te wennen aan die zweep, en aan andere dingen, zeker als hij al rennerig is voor enge dingen. Want als je shet voor de kar gaat zal hij ook wel buiten komen, en beter nu oplossen dan straks een shet die ineens achterstevoren voor je kar staat Knipoog

Succes!

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 11:49

hahah ja dat zeker!!!
onder t zadel is ie superbraaf,kindertjes rijden er zo mee weg,maar aan de hand is ie best kijkerig..

hij went vanzelf aan die zweep,ik ga er vaak even mee bezig,dus dat komt wel goedmaar ik twijfelde gewoon of je longeren ook gewoon wel zonder zweep kan doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:33

Waarom zou je longeren perse met zweep moeten doen? Als je paard niet naar binnen valt en goed voorwaarts is, heb je de hele zweep toch niet nodig?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:36

Cassidy waarom met zweep?. Heb de afgelopen jaren helaas een aantal mensen op de 1ste hulp zien gaan na een klap van een paard in vooral gezicht. 1x zelf gezien kan je zeggen dat je er niet blij van wordt. Vooral als ze erg schrikkerig of heet zijn is het gewoon gevaarlijk zonder.
Veel mensen jagen ze graag op met longeren om extra energie kwijt te raken en dan gaat het vaak mis.

De zweep gebruik je niet alleen als een soort been maar ook om hem op afstand te houden. De zweep hoeft niet te doen als je hem maar voor je houdt.
Mijn paard was er ook niet blij mee maar de aanhouder wint en nu reageerd hij er niet meer op.

annekeg
Berichten: 114
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Purmerend

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:59

Ik heb eerst wel gelongeerd met een zweep maar merk dat het nu helemaal niet meer nodig is. Ik gebruik ook het achtereinde van de longeerlijn om eventueel wat aan te sporen maar mijn paard reageert al op mijn stem.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:10

Prisca schreef:
Cassidy waarom met zweep?. Heb de afgelopen jaren helaas een aantal mensen op de 1ste hulp zien gaan na een klap van een paard in vooral gezicht. 1x zelf gezien kan je zeggen dat je er niet blij van wordt. Vooral als ze erg schrikkerig of heet zijn is het gewoon gevaarlijk zonder.
Veel mensen jagen ze graag op met longeren om extra energie kwijt te raken en dan gaat het vaak mis.

De zweep gebruik je niet alleen als een soort been maar ook om hem op afstand te houden. De zweep hoeft niet te doen als je hem maar voor je houdt.
Mijn paard was er ook niet blij mee maar de aanhouder wint en nu reageerd hij er niet meer op.


Longeren is niet bedoeld om een paard uit te laten razen. Dus daar gaat het al fout......... Het zou niet nodig moeten zijn om een paard met een zweep op afstand te houden.

Ik longeer ook altijd zonder zweep, mijn paard is er ook panisch voor. Zelf tijdens de schrik- en obstakeltraining van 't Balingehof draaide ze bijna door bij het longeerzweepgedeelte. De meeste paarden. die goed in hun vel zitten, reageren erg goed op lichaamstaal en eventueel het uiteinde van je lijn.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:15

als hij verder gewoon braaf is kan je de zweep achterwegen laten Haha! ik heb bij zulke paarden altijd de zweep onderhands naar achteren wijzend Haha!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:19

Zweep kan je gewoon weg laten, Saar is ook bang voor de longeer zweep dus ik longeer haar nu zonder, en blijf dat ook doen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:40

fransje23 schreef:
Longeren is niet bedoeld om een paard uit te laten razen. Dus daar gaat het al fout......... Het zou niet nodig moeten zijn om een paard met een zweep op afstand te houden.

Ik longeer ook altijd zonder zweep, mijn paard is er ook panisch voor. Zelf tijdens de schrik- en obstakeltraining van 't Balingehof draaide ze bijna door bij het longeerzweepgedeelte. De meeste paarden. die goed in hun vel zitten, reageren erg goed op lichaamstaal en eventueel het uiteinde van je lijn.


Danmoet je eens goed kijken op de meeste handelsstallen en bij vele pension ruiters die het wel zo gebruiken,.

Nogmaals je paard kan net zo braaf en mak zijn maar schrikken kunnen ze altijd en dan sta jij in het midden. Ik heb het ook bij een braaf en mak paard gezien.

Weet we hebben hier allemaal de discussie dat we MOETEN rijden met cap maar ernaast zijn we zo onverzichtig als de pest en daar gebeuren de meeste ongelukken.

Ik zie de zweep altijd als been en zonder been kan je ook niet rijden dus zonder zweep niet goed longeren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:23

Ik geef je helemaal gelijk Prisca...het advies wat ik gegeven heb is ook alleen maar voor dit geval: shet, verder goed voorwaarts, bang voor de zweep maar daar wordt aan gewerkt, tijdelijke oplossing.
In het geval van angst voor de longeerzweep kun je een carrot stik of kort zweepje gebruiken, of eventueel een halstertouw dat je naar het paard kunt gooien. Sowieso accepteer ik niet dat een paard - ook al is het maar in een vreugdebok - met zijn benen naar me uithaalt, en opjagen om de energie er uit te laten doe ik ook niet.

Probleem is idd dat je te makkelijk wordt, en wat makkelijker met dingen omgaat die er in het verlden in geramd zijn. Laten we eerlijk zijn, wie heeft er echt de hele portfolio van do's en don'ts in zijn achterhoofd als hij met zijn eigen paard bezig is?

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:26

Je hoeft niet met zweep te longeren maar zou je paard wel laten wennen aan de zweep zodat hij niet meer angstig hoeft te zijn. De voorwaarde is dat je vervolgens nooit meer slaat maar de zweep alleen gebruikt als "aanwijsstok". begin met een klein zweepje en aai hem ovber zn lichaam. Al begin je met 1cm zodra hij niet terugdeinst.. BELONEN!

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:07

Prisca schreef:
Danmoet je eens goed kijken op de meeste handelsstallen en bij vele pension ruiters die het wel zo gebruiken,..


Ik weet wel dat het heel vaak zo gebruitk wordt maar dat maakt het nog niet goed. Er zijn heel veel dingen die gebeuren bij handelstallen en bij vele pensiostallen war ik niet achter sta.

Prisca schreef:
Nogmaals je paard kan net zo braaf en mak zijn maar schrikken kunnen ze altijd en dan sta jij in het midden. Ik heb het ook bij een braaf en mak paard gezien.

Weet we hebben hier allemaal de discussie dat we MOETEN rijden met cap maar ernaast zijn we zo onverzichtig als de pest en daar gebeuren de meeste ongelukken.

Ik zie de zweep altijd als been en zonder been kan je ook niet rijden dus zonder zweep niet goed longeren.


Je hebt gelijk dat alle paarden kunnen schrikken. Maar in de situatie dat je een paard hebt dat bang is voor de longeerzweep kan je beter kiezen voor longeren zonder zweep. Het risico zonder zweep is dan kleiner dan het risico met zweep. Bovendien houd de shet dan een positieve ervaring over aan het longeren waarbij de longeren met zweep als negatief zal beschouwen.

Je hebt ook gelijk dat er veel ongelukken gebeuren naast het paard. Maar volgens mij heeft dat ook te maken met het feit dat mensen zich niet in de aard van het paard verdiepen. Veel mensen zien gevaren niet aankomen. Ik betrap mezelf er trouwens wel op dat ik mijn paard in sommige situaties teveel vertrouw. Met een onbekend paard ben ik altijd veel meer op mijn hoede.

Enne, mijn paard was in de eerste maanden dat ik haar had zo heet en hypergevoelig dat ik haar moest rijden met weggedraaide onderbenen oftewel zonder been. Ook nu hoef ik nauwelijks beenhulpen te geven. Dus rijden zonder been kan ik wel Knipoog

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:16

Ik vind dat je makkelijk moet kunnen longeren zonder zweep.
Ikzelf longeer altijd gewoon met een klein zweepje, en dit doe ik omdat ik zelf nooit een longeerzweep heb aangeschaft.

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 13:50

in dit geval loopt de shet keurig netjes bij je vandaan, t liefste komt ie helemaal niet bij je hahaha Haha!
maar ook daar word aan gewerkt om op commando bij je te komen.
t word al beter hoor, de zweep is al minder eng, en binnenkort houd ik hem er eerst laag bij en later komt dan de rest vanzelf wel..
en klopt, de zweep gebruik ik ook als hulpmiddel om eventueel naar binnen komen tegen te gaan

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:35

Ik longeer ook alleen maar met mijn rijzweepje en mijn sukkelige paard heeft niet eens door dat ik hem daar nooit mee kan raken. Als ik een keer er mee zwaai dan reageert ie al. Voor de rest reageert ie goed op stem. Of nou ja hij gaat goed vooruit op stem, remmen gaat hem moeilijker af. Maar ik ben te onhandig voor een longeerzweep dus doe het maar zo

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:14

Ik heb een paard die als ik er een longeer zweep bij heb erg voorwaards is en zonder lekker werkt, dus ik gebruik alleen stem commando's. dat begrijpt ze heel goed (is een karre paard geweest) allen galopperen moet ik haar erg bij aansporen, maar dit vind ze op een volte ook moeilijk. Ook gebruik ik de longeer lijn als een soort lead rope, waarmee ik haar op verschillende manieren harder kan laten gaan en door mn lichaams taal haar weer zachter....

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:08

Ik longeer ook zonder zweep, ik heb em gewoon niet nodig ze is voorwaarts genoeg en reageerd feilloos op mijn stem.

toch vind ik dat je wel haar angst moet overwinnen door eerst met een klein zweepje haar te aaien en later de longeerzweep zachtjes over haar te laten gaan.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:04

Je kan prima longeren zonder longeerzweep. Ik gebruik altijd de achterkant van de longeerlijn.. Vork

4everlove
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-10-06

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:15

je kunt ook met de achterkant van de longeerlijn rondjes draaien dat zwiept een beetje werkt ook goed

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:19

imo kan je ook pas echt longeren als je zonder zweep kan longeren. Een paard voorwaarts krijgen door er een zweep achter te laten kan bijna iedereen wel. Zonder probeer dat maar eens.... (op uitzonderingen na)

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: heel bang voor longeerzweep...longeren zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:33

Prisca schreef:
Cassidy waarom met zweep?. Heb de afgelopen jaren helaas een aantal mensen op de 1ste hulp zien gaan na een klap van een paard in vooral gezicht. 1x zelf gezien kan je zeggen dat je er niet blij van wordt. Vooral als ze erg schrikkerig of heet zijn is het gewoon gevaarlijk zonder.
Veel mensen jagen ze graag op met longeren om extra energie kwijt te raken en dan gaat het vaak mis.

De zweep gebruik je niet alleen als een soort been maar ook om hem op afstand te houden. De zweep hoeft niet te doen als je hem maar voor je houdt.
Mijn paard was er ook niet blij mee maar de aanhouder wint en nu reageerd hij er niet meer op.



Ik ben het helemaal met prisca eens. Ik longeer ook nooit zonder zweep. Een zweep bij het longeren heb je niet om het paard te slaan of vooruit te jagen, maar is een 'verlengstuk' van je arm, een hulpmiddel bij het longeren. Zoals prisca omschrijft: je kan je paard er mee op afstand houden. bovendien kan je met een zweep preciesere hulpen geven dan met een 'stukje longeerlijn zwaaien'

sommige paarden moeten leren dat de zweep niet eng is.
Ik gebruik daarom de longeerzweep ook niet om ze op te jagen aan de longe, wat ik eigenlijk al nooit doe. Wanneer mijn paard energie kwijt moet loopt hij zelf wel wat harder aan de longe en dan jaag ik hem niet over de rooie met bv een zweep. Zo wordt hij niet vang voor de zweep en houdt hij het respect.

Zonder zweep longeren
Als je zonder zweep longeert kan je niet altijd voorkomen dat je paard naar binnenvalt, naar binnen komt lopen, snel omdraait en je kan hem moeilijker wat naar buiten sturen als je het paard op een grotere volte wilt hebben.

Wil ik tot slot even zeggen dat er een verschil is tussen longeren en longeren.
Als ik longeer zie ik dat als gerichte training voor mijn paard. daarbij is de longeerzweep een onmisbaar hulpmiddel vind ik.
Wanneer je echter longeert puur alleen om het beweging geven aan een halstertje heb je een heel ander verhaal. Daar is mijn bovenstaande stuk niet opgebaseerd...