Hallo iedereen Ik had een rare vraag. Ik doe allerlei kunstjes met mijn shets, wat zij bijzonder leuk vinden. Is het mogelijk om moeilijkere kunstjes te toen? zoals levade, passage, enz? Ik hoop dat jullie wat tips hebben. Voor meer informatie over mijn shets kan je wel ff contact met mij opnemen, ik weet nu niet zo snel wat ik over ze moet vertellen wat van pas kan komen voor jullie. Groetjes Eline
Natuurlijk is dat mogelijk, maar bijv. passage zou hartstikke moeilijk worden. Regine hier op bokt geeft les in lange teugel en weet volgens mij ook wel hoe je de passage aan de hand aan kan leren. Moet je haar is Pb'en. De Levade leer je bij een shetlander net zo aan als bij een groot paard. Moet je even een VD site zoeken via Google ofzo
levade, passage, piaffe e.d. is IMO geen VD maar hoge (al dan niet spaanse) rijschool. Over het algemeen geen dingen die je zomaar 123 aanleert. Er is ontzettend veel verzameling voor nodig, en ja, dat kan ook een shet, maar net als een warmbloed, na behoorlijk wat training (dribbelen op de plaats noem ik geen piaffe)
een goede passage/piaffe kán je IMO niet aanleren zonder ervaren hulp. Een huppeltje/dribbeltje op de plaats wel, maar dat is iets heel anders. Er er genoeg mensen zijn die het kunnen, waarom heb je dan nog geen antwoord op je vraag?
Er zijn een paar goeie boeken in de handel o.a. "Training th e horse in hands" Alfons J. Dietz, "Schooling the horses in hand" Richard Hinrichs. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste exemplaar. Je moet je niet laten afschrikken, je moet immers niet naar de olympische spelen met uw shet. Als het niet zo perfect is, is helemaal niet zo erg. Je kan er alleen maar van leren. Ik ben er ook al even mee bezig en het gaat inderdaad niet op 123 maar dat is met een paard net zo. Je moet beginnen met de pony te verzamelen (wat voor een shet niet zo makkelijk is omdat ze meestal een vrij korte hals hebben)je kan hem ook aan de longe laten werken met een pesoa tuigje. (hiervan vind je op de site van pink horizon een plannetje om zelf te knopen) Het is echt prettig werken met een shet en daar gaat het toch om.
nee, heb die website niet meer, maar Hon kan ook geen passage of iets. Omdat ik dat een oefening vind wat je niet zomaar aanleert zonder (al dan niet profi) hulp begin ik daar dus ook niet aan. In mijn profiel staat een klein idee van wat ze wel kan
dat je met je eigen verstand en wat fantasie een eind komt. Ik zei op shows altijd: "je kan een paard alles leren, behalve fietsen want hij heeft geen vingers voor de bel )