Geen comlete buiging.. hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Geen comlete buiging.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 13:43

Hoi iedereen
Ik ben met mijn shetjes bezig met Vd. Een daarvan is super leergierig en doet veel wat ik zeg. Alleen.. Het compliment/buiging werkt niet helemaal. Ze snapt dat ze een been naar voren moet zetten en dan haar hoofd tussen haar benen. Ze kan daar ook een paar seconden blijven. Maar dit is toch geen echt compliment? Hoe houd ick haar zo mooi dat ze ook echt laag gaat? Ik weet dat het met een shetlander niet zo perfect gaat maar het is te proberen en ze vind het super leuk!
Tips??

Groetjes Eline & Bles

Linda_Fleur

Re: Geen comlete buiging.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:51

Wat ik eerst even wilde zeggen, shetlanders zijn net zo goed in VD als ieder ander paard hoor! Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken...
Verder heb ik zelf niet echt ervaring met VD maar wel veel over gelezen en gehoord (wil binnekort ook beginnen maar pony staat nog op de kliniek), maar ik denk dat je het dan moet vragen, gaat ze naar jouw idee niet diep genoeg, dan niet belonen. Dit een paar keer doen totdat ze per ongeluk wat dieper gaat. Dan juist belonen! Dit probeer je vol te houden en ze zal snappen dat als ze geen beloning krijgt ze er beter haar best voor moet doen.
Met buiging zal ik niet te vaak en lang achter elkaar oefenen, want het is natuurlijk een hele belasting voor de spieren, dit moet natuurlijk wel opgebouwd worden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:47

Het valt me op dat je in een ander topic om moeilijkere VD oefeningen vraagt maar dat de buiging of het compliment momenteel nog niet lukken. Het lijkt me dat je dan ook nog niet echt toe bent aan een niveau hoger... Maar goed, dat terzijde...

Wat je nu beshrijft is een combinatie van het compliment en de buiging, dit zijn echter 2 verschillende oefeningen. Bij de buiging strekt het paard beide voorbenen vooruit en steekt het hoofd tussen de benen door richting de buik. Belangrijk bij deze oefening is dat het paard zakt in de schoft.

Bij het compliment heeft het paard 1 been gestrekt naar voren gezet en het andere been steunt op de knie. Het hoofd houdt het paard voor de borst.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 20:34

Ik ben nu dan de buiging aan het leren..Tong uitsteken
Maar.. dat bedoelde ik ook.. zij zakt dan niet in de schoft. Ze probeert het wel maar kan haar evenwicht dan niet vinden en probeert dan achteruit te lopen. Haar tegen een bakrand plaatsten of een touw achter haar langs wil ik niet eens proberen want dat vind ik een vorm van dwang en dat is niet mijn bedoeling.
Ik heb ook niet een vaste volgorde van kunstjes leren. De basis beheerst ze goed en ze kan momenteel ook op het blok, targetten op het blok, targetten op de grond, een rondje draaien, enz. Dus de makkelijke dingen.
Onder moeilijkere dingen neem ik bijvoorbeeld de buiging die ik later uitwerk tot een compliment. De levade had ik als voorbeeld genomen. Ik snap dat ik daar nog niet mee kan beginnen zolang ze de wat makkelijkere oefeningen niet beheerst. Maar ze is op weg, en daarom wou ik alvast wat voorbeelden!!
In ieder geval bedankt voor jullie tips, ik hoop dat er nog wat bijkomen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:54

Realiseer je dat de buiging een nogal onnatuurlijke houding voor het paard is. Het heeft bij Jauke ong een jaar geduurd voor hij echt kon zakken in de schoft en dus een nette buiging kon maken. Zorg dat je de beloning laag geeft, echt tussen de hoeven en liever iets minder diep waardoor de oefening makkelijker wordt voor je paard. Voorkom dat het mis gaat, dus voorkom dat ze haar evenwicht verliest, voorkom dat ze achteruit loopt, voorkom dat ze d'r knieen buigt enz.