Hoeveel passen maakt niet uit, maar alles moet getraind worden. Ik laat mijn paard nu rustig een bak ronde spaanse pas lopen, dat kan hij ondertussen prima aan. Er is geen norm voor het aantal passen, maar je moet het natuurlijk wel opbouwen. Overigens denk ik dat de overbelasting niet alleen van de spaanse pas komt, er zal wel meer meespelen.
raket
Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-06 17:44
d?
Laatst bijgewerkt door raket op 08-07-25 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Tja, ik weet natuurlijk niet wat er verder met het paard gedaan wordt, maar ik kan me best voor stellen dat 'ie zich bijv een keer verstapt heeft, vast heeft gelegen met rollen oid. Op zich doe ik ook wel ooit spaanse pas op harde ondergrond, maar dat idd nooit te lang. Maar dan nog lijkt het me sterk dat een paard alleen van de spaanse pas een blessure zou oplopen.
Ik denk niet dat de Spaanse Pas de blessure heeft veroorzaakt, het zal meer een opsomming zijn van... wel lijkt het me verstandig de pas niet vaak te vragen als hij er dus blessures van kan krijgen! Ik denk dat alleen je dierenarts uitsluitsel kan geven hoe de overbelasing is gekomen, maar de Spaanse pas alleen... dan zouden meer paarden problemen moeten hebben nietwaar?
raket
Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-06 09:55
.
Laatst bijgewerkt door raket op 08-07-25 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Als jouw paard de grond laat dreunen slaat ie dus iedere keer hard met zijn been op de grond. Dat is meer stampen dan echt pas, waarbij het paard de voorhand juist 'lichter' maakt. Dat is niet zo fijn voor de spieren en pezen lijkt me.
Verder beseffen veel mensen niet dat een paard ook losgereden/gewerkt moet worden vóór een extreme beweging als Spaanse pas. Zeker bij paarden die deze beweging 'enthousiast' uitvoeren is overstrekken niet ondenkbaar lijkt mij.