Eerst opwarmen alvorens longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Eerst opwarmen alvorens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 15:22

De titel is niet geheel duidelijk, maar na verschillende meningen gehoord te hebben, vroeg ik me het volgende af. Ik longeer altijd met de Gogue. Mag ik deze er in het begin van de longeersessie al aanhangen (weliswaar op een iets lossere stand) of moet ik mijn paard eerst opwarmen zonder hulpteugel?
Graag jullie ervaringen...

luxje

Re: Eerst opwarmen alvorens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:37

Als ik longeer met een hulpteugel (ik gebruik zelf altijd een touwtje) dan knoop ik die er vanaf het begin al aan, maar wel zo los, dat het paard zijn hoofd nog gewoon alle kanten uit kan bewegen.
Dus ja, ik laat hem eerst opwarmen.
Als ik erop stap (ik rij op het moment niet) dan pak ik de teugels ook niet direkt kort, daar vergelijk ik het maar even mee.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:32

Als ik met de eqeulonge longeer dan doe ik hem er gelijk om maar laat hem heel los.Als ik met de pessoa longeer laat ik hem er een paar rondje af en dan doe ik hem er om en stap nog een tijdje en zet ze daarna aan het werk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:55

Ik heb niet altijd een bijzetteugel erbij als ik longeer, maar als ik met bijzetteugel rijdt is dat de Pessoa. Die laat ik eerst af en warm eerst even op, daarna gaat hij er los aan, halverwege zet ik hem wat strakker.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:37

Ik stap altijd aan de hand los voor het longeren, 10-15 minuten. Dan longeer ik allebei de kanten op een paar rondjes zodat al het geren en gebok eruit is (variëert van een paar minuten tot af en toe een minuut of 10), pas daarna zet ik mijn paard bij.
Sowieso zou ik je paard niet direct vanuit z'n stal bijzetten, dat lijkt me niet echt fijn voor hem. En ik laat mijn paard ook altijd even gek doen/rennen, omdat ze dat anders met de pessoa doet en dat niet erg handig is. Dan trekt ze zichzelf hard in de mond, ik vind het maar gevaarlijk en ze heeft de pessoa al eens kapot getrokken met zo'n actie (liever de pessoa dan zichzelf..)
Maar niet ieder paard heeft die neiging zo te doen, dus dan zou ik in elk geval goed losstappen en eventueel nog wat draven zonder bijzet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:29

Ik laat de gogue eerst tien minuutjes loshangen (wel de clipjes vast zodat hij niet los bungelt natuurlijk Clown ) tijdens het loswerken en daarna zet ik hem pas vast. Tijdens het werk verkort ik ook nog een keer.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:34

ik stap eerst 10 minuten aan de hand en laat hem dan zonder hulpteugel eerst 5 min linksom en dan 5 minuten rechtsom draven en ga dan pas losjes de hulpteugel omdoen en aan het eind laat ik hem zonder hulpteugel even flink doorgalloperen zodat hij zijn rug en nek weer lekker kan ontspannen na het werk(bijna stofzuigen met de kont er goed onder), daarna 10 minuten uitstappen op het harde aan de hand, duurt even maar zo houd je wel je paard heel.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:31

Ben het helemaal eens met sjorsie.