Hoe beginnen met clickeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleJ

Hoe beginnen met clickeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 18:24

Nou vraag ik me dus af hoe begin je ermee?
Welke oefening moet je als eerste doen, zodat je paard snapt hoe het werkt met die clicker?
Wat voor beloning/snoepjes geven jullie ze altijd?

Het doel is dat ik mijn paard wil voetjes laten geven, maar ik weet echt niet hoe ik moet beginnen !

Pluttersput

Re: Hoe beginnen met clickeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:26

Wat je het beste kan doen om gewoon te beginnen, is klikkeren, en dan n snoepje geven. En dat dan n paar keer. En dan als eerste oefening bijvoorbeeld iets aanraken, zodat hij snapt dat hij iets moet doen voor een snoepje, of klikker. Verder weet ik niet hoe je verder moet.
Groetjes, mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:27

gewoon elke keer wanneer die braaf is gelijk klikken en snoepje of aai geven
op een gegeven moment snapt je paard dat een klik snoepje of aai betekent en dus dat hij op het moment van de klik braaf is. dit snoepje of aaitje kan je vervolgens gaan vervangen door je stem en op een gegeven moment heb je alleen nog maar een klikker nodig om je paard mee te belonen en te laten weten dat ie braaf is!

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 19:14

en wat voor snoepjes gebruiken jullie?
Ik heb van die grote 'biksbrokken' lijkt het wel. Dat is misschien wel te groot (geen snoepje maar een maaltijd Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:22

ik gebruik gewoon biks Knipoog
lekker klein en je hebt er altijd genoeg! past ook altijd in je zakken en ze vinden het lekker! Knipoog

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:19

Ik zou je sowieso adviseren om met een clicker te werken en na een clicker komt altijd een beloning! Het is dus niet zo dat de clicker de beloning vervangt, het is een beloningssignaal: "Hier komt je beloning aan". Wat je vervolgens als beloning gebruikt mag je helemaal zelf weten maar realiseer je dat het als beloning ervaren moet worden door je paard. Voedsel leent zich daar over het algemeen het beste voor. Gebruik calorie arme, kleine stukjes voer, dus bijv kleine stukjes appel, wortel of brokjes. Je hoeft ook niet veel te geven, ik geef per click 1 of 2 brokjes. Kijk anders ook even op mijn site www.dse.nl/~dca81 en ik geef ook les, voor meer info kijk even in het topic in mijn onderschrift Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:16

Bij het 'aanleren van de clicker' let ik goed op het karakter van het paard, omdat dat bepaalt hoe je precies te werk gaat. In principe begin je met eerst een keer of tien gewoon een click geven en direct daarna de beloning, zodat de interesse van je paard is gewekt. Vervolgens ga je targetten: je houdt je paard een voorwerp voor (bijvoorbeeld een pion) en clickt zodra hij dat aanraakt. Zo leert je paard dat de click niet vanzelf komt, maar dat hij die echt moet gaan verdienen. Daarna ga ik meteen door met het hand aanraken op commando, waarbij mijn hand eigenlijk de target wordt: Ik knip in mijn vingers en strek vervolgens mijn (lege hand) uit naar het paard. Als hij die aanraakt, dan krijgt hij een click en een beloning. Vervolgens maak ik meteen een begin met het niet-eten, omdat ook dat heel belangrijk is. Al deze oefeningen train ik trouwens vanachter een hek, zodat het paard gewoon vrij staat en weg kan lopen als hij moet nadenken, en hij bovendien gewoon niet eens fysiek kan gaan bedelen als hij zou willen, omdat er een hek tussen ons in staat. Pas als al deze oefeningen erin zitten (en dat is na 1 of 2 trainingen al zo) ga ik de bak binnen, oefen ze daar nog een keer naast hem (paard staat weer los en kan gewoon weglopen als hij wil, het is namelijk vrijheids-dressuur) en ga dan kijken naar de leidoefeningen (ho, stap en geparkeerd staan) en het hoofd laag.

Als je een paard hebt dat heel erg gefixeerd is op voer, dan ga ik meteen het eerste clicken+voeren al specifiek gebruiken om hem te trainen: in plaats van dat ik gewoon willekeurig een keer click en dan direct voer, click is steeds als hij net even van mij af, dus naar opzij kijkt. Je paard zal heel erg snel doorhebben dat hij pas een click+voer krijgt als hij naar opzij kijkt, en dus zijn hoofd van jou en je voerzak wegdraait, en daarmee leer je hem al vanaf het begin aan dat bedelen geen zin heeft en dat juist afstand houden en beleefdheid voer oplevert.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-22 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:23

Waar haal je zo'n clicker?

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 07:27

Gewoon bij een dierenwinkel. Knipoog