te snel van stapel lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

te snel van stapel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 09:26

hallo

eerst moest ik eigenlijk weinig met VD te maken hebben, maar sinds ik op bokt van alles heb gelezen en gezien lijkt het me toch erg intressant. wat mij vooral aansprak was dat het naast het gewone rijden kon... (ik dacht vroeger dat dat niet kon.. zoals natural horsemanship)

nou heb ik 2x geoefend.. de eerste keer liep helemaal in de soep odat iemand aan het longeren was en hij alles wou verstoren.. maar allah.

nou heb ik gister weer geoefend.. met brood i.pv. bix. nou is hij heel erg geintresseerd in het broodje.. hoe erg is dat??
gister heb ik de draf en de stap geoefend.. aan de lijn en los.. hijblijft bij me om het broodje eigenlijk..maar ik was wel tevreden.

nou heb ik ook blijf geoefend.. eerst snapte hij er nix van.. op een gegeven moment kreeg hij de smaak te pakken.. maar als ik het aan de lijn doe en hij kijkt weg, dan vraag ik aandacht door aan de lijn te trekken end an komt hij.. moeilijk af te straffen dus..
later zonder lijn geprobeerd en dat ging goed.. dit is pas de eerste keer dat ik dat oefen... maar kan ik dan al naar de volgende oefening gaan?? of kan ik beter de volgende keer dit weer herhalen en hem dan weer naar stal brengen?? want jah bij al het paardengebeuren.. je moet stoppen als het goed gaat.. en dat was nu wel zo.

mijn vraag is dus.. hoe snel heeft jullie paard het geleerd en kunje ook te snel van stapel lopen?? en waar moet ik genoegen mee nemen.. als ik weg loop en hij moet blijven.?
nouheb ik het commando HOOO!! kan dat wel?? daar reageerde hij het beste op.. omdat ik dat ook bij het rijden dus..

oftewel allemaal beginnersvragen.. maar ik ben zo bang dat ik de basis er niet goed in krijg.. (net als bij rijden erg belangrijk)

alvast bedankt

MyrtheJ

Re: te snel van stapel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:30

Denk dat je goed op weg bent!

Tuurlijk, die basis moet er goed inzitten, maar om de afwisseling erin te houden, vind ik zoiets als beginnen met 'voetje' niet zo'n probleem, naast je basis goed blijven oefenen. Wat je ook kunt doen is beginnen met 'niet eten', als hij erg happerig is naar dat broodje... dan is dat misschien slimmer. Verschilt per paard enorm.

Kijk anders eens op het vd forum!
http://xsbb.nl/phpbb/index.php?id=vdpra ... 79046b1dc9

Ennuhm, dat te hard van stapel willen lopen; zelf af&toe ook last van hoor, is heeel normaal Haha! Vandaag bijvoorbeeld 3 nieuwe kunstjes aangeleerd gekregen... in nog geen 30 min. Nu weet judy meestal al vrij snel wat de bedoeling is, en ik ben nu al wel zo ver met haar dat ik weet hoe dat ik haar het beste dingen kan leren.....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:31

Het leuke van clickeren is dat je niet altijd op het goede moment hoeft te stoppen, als het je paard makkelijk af gaat en de oefening hem niet veel moeite kost kan je wat langer door gaan en ook wisselen van oefening werkt super. VD is namelijk leuk voor het paard! In zijn ogen geen werk, maar spel. Vooral als je de leerstof in kleine stukjes verdeelt want dat is heel belangrijk. Wil dus in het begin niet ho en dan 5 m verderop kunnen gaan staan, maar ho, halve stap terug met opgehouden hand is al click + beloning.

Verder kun je in de basis beter nog het niet eten, afstand houden, hoofd laag en targetten aanleren, die basis is nog belangrijker als het stappen en draven op commando.

Dat hij bij je blijft voor het voer is feitelijk wel logisch, hij mag er alleen niet vervelend om worden, daar is het "niet eten" heel belangrijk.

Hooo is uiteraard een prima commando voor stilstaan, dat betekent namelijk altijd al stilstaan, dus da's geen probleem! Veel info staat op bovenstaand forum, maar ook op mijn site www.dse.nl/~dca81 en als je graag persoonlijke begeleiding wilt, ik geef ook les! Zie voor meer info de link in mijn onderschrift.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:22

super bedankt voor de reacties!!! ik ben in ieder geval niet heel verkeerd bezig. ik heb hem al laten stil staan met 2 meter afstand...

wat houd clicker precies in?? want ik heb nog 1 van de hond, is dat de goede?? ik ben nog in de uitprobeer fase maar bevalt me super.

de meeste mensen bij ons op stal zien er niet zoveel in.. ihih maar ik heber al een paar enthousiast.. ik heb er weer zin in.. dankje wel..

@amamble dank je wel voor de info.. mag ik je een pb sturen als ik vragen heb.

groetjes joline

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:06

De clicker die je voor de hond gebruikt is prima.

Liever geen pb's met vragen, stel deze gewoon algemeen op het forum. Anders verplicht je mij namelijk tot reageren, snap je? Daarbij krijg je bij plaatsen op het forum ook meer meningen en gedachte. Daarbij geef ik natuurlijk betaald les en als ik via pb's vragen ga beantwoorden hoe ik geen les meer te komen geven, schiet ik natuurlijk weinig mee op Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:38

je kan zeker te hard van stapel lopen, ik denk dat minimaal de helft van de vragen hier (hij buigt niet, hij snapt het niet, hij doet dit niet, hij doet dat niet) komt door mensen die zich niet van te voren in de materie verdiepen en geen geduld hebben. Die verwachten van hun paard dat ie in 1 dag een perfecte buigen laat zien. En já, er zijn paarden die dat kunnen, maar het gros niet.
verder ga ik (as usual, 't wordt bijna saai) met amable mee

love_ruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:42

ik doe ook vrijheidsdressuur en ik doe he altijd zo:als je paardje het 1 keer goed doet is dat geluk.(wel belonen natuurlijk Knipoog )
al die het 2 keer goed doet is dat toeval Haha!
doet hij het drie keer goed dan beggint hij het te snappen Verward
en als hij het 4 keer goed doet dan snapt je paard het Pling
voor de rest, als mijn verzorgpony een kunstje snapt vind hij het ook leuk om dat te doen als hij hem nog niet snapt vind ze het minder minder maar ze is wel leergierig Tong uitsteken
ik begin en eindig altijd met iets wat ze leuk vind.
als ze nog niks geleerd heeft en je paard begint pas kan je hem na afloop even los gooien in de wei ofzo Vork Haha!