Komt ongevraagd naar me toe tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Komt ongevraagd naar me toe tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 14:42

Ik longeer mijn shetlandmerrie nu ongeveer 2 en halve week. We bouwen het steeds iets meer op, na mijn idee is de basis vrij goed: ze begrijpt stap en drafcommando's en stilstaan op commando zit er ook al lekker in. Alleen heb ik 1 heel irritant probleem: (maakt niet uit of ze nou in stap of draf loopt) ze gaat in 1 keer stilstaan, kijkt me dan heel vrolijk aan en komt even naar me toe gewaggelt (niet schooiend)

Ik krijg haar dan met geen mogelijkheid weer 'op de cirkel', tenzij ik zelf een rondje meeloop, zo onopvallend mogelijk weer op me plaats ga staan en haar een klein tikje geef.

Ik weet niet meer of ik haar nu moet straffen of me er niets van aan moet trekken, aangezien het toch wel goed bedoelt lijkt omdat ze heel vrolijk is; oortjes naar voren, komt actief mijn kant op en zo'n blije aanblik in haar oogjes.
Vind het dan ook zo banketstaaf om haar te straffen (eerlijk zeggen als ik dit verkeerd zie!)

Iemand een verklaring waarom ze dit doet? Of wat ik eraan kan doen, want het is toch vrij vervelend en het hindert nogal.

Laverne

Re: Komt ongevraagd naar me toe tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:49

Het lijkt lief, maar is echt absoluut NIET de bedoeling. JIJ bent de leider en Jij bepaalt wat ze doet. Stuur haar direct terug zodra ze ook maar aantoont richting jou te willen komen!

Dit is echt een veelvoorkomend probleem. Vaak een "opstart" probleem. Als je consequent duidelijk maakt dat dat niet de bedoeling is door haar weer weg te sturen in de volte om je heen, gaat dit van kwaad tot erger.

En met wegsturen bedoel ik..eerst haar wegsturen door met je hand de richting op te wijzen die ze opmoet..geen reactie? even met je touw "wiebelen" om haar weg te jagen..nog geen reactie? Gooi het touw of de longeerzweep van bovenaf uit als een soort hengel richting haar.

Zo heb ik het aangepakt, en na 2 keer hengelen snapte ze me de keer erna al bij het wijzen!

Succes!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:56

Inderdaad ziet het er lief uit, maar is niet de bedoeling en hoogst irritant. Ik zou ook niet gaan straffen maar wel duidelijk corrigeren en aantonen dat dit niet de bedoeling is.
Vanaf het moment dat ze nog maar haar hoofd heeft gedraaid of vertraagt om op jou af te komen moet je haar aansporen om ten eerste door te lopen en ten tweede op de cirkel te blijven. Dit door naar haar achterhand toe te werken (met lussen longe of de zweep en ook met je lichaam uiteraard) en ook door naar de juiste richting te wijzen en met het touw een 'golf' naar haar toe te werpen. Blijven doen tot ze dit door heeft en heel consequent reageren, misschien duidelijk "neen" zeggen erbij kan de negatie ook nog versterken.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 16:31

Oke, heel erg bedankt! Zal het straks meteen proberen.
En ik maar denken dat het 'lief' bedoeld was Tong uitsteken ach na jah.. schijn bedriegt he... Bloos

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 21:52

Ze probeerde het vanmiddag wel een aantal keren, maar na 4 keer 'hengelen' begreep ze de hint waarschijnlijk. Morgen nog maar eens kijken of ze het opnieuw probeert.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:23

Mijn verzorgpony doet dat ook altijd..maar dat hebben haar baasjes haar aangeleerd. Heel irritant. Want ze moet dus bij mij weten dat het niet mag, en bij haar baasjes mag ze het wel..
Het is vooral in stap dan loopt ze al automatisch naar je toe. En als je de zweep neer legt al helemaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:08

Je longeerzweep gebruiken om haar afstand te laten houden. En als ze moet halthouden, laat haar op de volte halthouden en loop naar haar toe.

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:03

Ik denk dat het een soort uitproberen is. Het lijkt lief maar ze moet gewoon doen wat jij wilt. Goed je stem verheffen en direct belonen als ze het goed doet.

4everlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:12

als je pony naar je toe komt moet je opleten dat je niet voor zijn schoft loopt dat is namelijk in paarden taal dat hij naar je toe mag komen blijf dus achter zijn achterhand dat wil voor hem zegen dat hij door meot lopen !

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:20

als de wiede weer stuur je de paard weer in het rondje wat jij wil dat die loopt. dit is een stukje respect hebben voor jou. Als die jong is moet die dat miss nog wel leren maar is het nog net zo belangrijk dat die dat dan leert.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:14

denk ook eens na over je lichaamshouding of wat je zegt op die momenten. toen ik toos net had, wist ik het niet, maar zij reageerd heeeeel sterk op kom, komop dan komt ze dus naar je toe. wat ik vaak riep was: komop drrrrrrrrrrrraaaaf en hups daar kwam toos weer, bleek dat mn beestje gewoon perfect naar dat commando luisterd, alleen moest ik dasar ook achterkomen

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:24

mischien sta je te veel voor de schouder daar door draaien jongen/ onevaren paarden ook sneller door om blij altijd een rechten lijn met je slingel. (dit kan een oorzaak dat ze om draait)