problemen met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FOG

problemen met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 13:14

hallo

een vriendin en ik hebben gister voor het eerst ons paar dmet een pessoa teugel gelongeerd, we hebben in het begin wel ff hulp van iemand ingeroepen en toen ging het allemaal goed. maar toen we de andere kant opgingen zakte de pessoa steeds scheef waardoor het paard steeds naar buiten gesteld werd. we hebben vanalles geprobeerd en allerlei dingen strakker en losser gedaan maar hij bleef scheef zakken.. heeft iemand een oplossing??

zobras

Re: problemen met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:15

Helaas precies de reden waarom dat ding in de kast is verdwenen. Gewoon longeren met touwtjes en eventueel met longeerlijn door bitring naar singel halen voor wat extra stelling. Wil je ook de achterhand meer geactiveerd hebben, een bandage leggen van singel om de achterhand. Dit gewoon losjes houden, feit dat het er al is geeft meestal meer dan genoeg actie.

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:48

Even kijken hoe ik dit het beste kan uitleggen............
Als je dat klipje pakt waar die lijn aanzit waarmee je het broekstuk kan verstellen, die je dus bovenop je longeersingel bevestigd.
Dat klipje doe je netjes in het midden van de lijn en dan draai je er een knoop in. Je moet je broekstuk dan even opnieuw op maat maken, want hij is hierdoor wat korter geworden.
Hoop dat je het begrijpt. Tong uitsteken
Dus er zit bovenop in het midden een knoop, waar het klipje zit wat je bovenaan (op de middelste ring, waarvan er maar 1 is)op de longersingel vast maakt. Zo vorkom je dus dat je paard het broekstuk scheef trekt en met contra stelling kan gaan lopen.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:26

dat heb ik dus ook steeds ik ga het ook op die manier proberen bedankt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:57

ik heb er geen last van.

pipanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:41

Ik had dat ook en doe het nu zo.

Ik train mijn paard als ik hem longeer met een heel lang touw, gekocht bij een doehetzelf zaak met aan de bijde uiteinden een haak om aan je singel vast te zetten.Het werkt ongeveer als een pessoa zonder touw achter zijn kont.

Haken vast zetten op de singel ik doe dat zelf op de een na hoogste al naar gelang je hem hoog of laag wilt trainen.van daaruit naar het bit dan bijde kanten door het bovenste gaatje van de singel en dan naar je handen. dan kun je longeren en waar en wanneer jij wilt de teugels/touw langer of korter maken. Je hebt een touw nodig van plus minus 16 a 20 meter al naar gelang de grote van de volte die jij wilt maken.En eerst alleen in de bak proberen want je hebt hem als eerste op de singel en niet op het bit daar zal het paard en jij eerst aan moeten wennen.Sucses

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:22

Is je paard wel rechtgericht? Ik had nl hetzelfde probleem maar dat komt doordat mijn paard niet rechtgericht is. Ze trok daardoor zelf de pessoa telkens scheef. We zijn nu rijtechnisch puur met rechtrichten bezig, de pessoa even aan de kant gelegd en met 2 lijnen gaan longeren. Inmiddels is ze veel rechter en is het gebruik van de pessoa geen probleem meer, maar het kost wel wat tijd. Succes!