ik vindt het gevaarlijk! als het dier schrikt en omhoog of opzij springen en komt in de teugels vast te zitten, heb je een groot probleem!
en daarbij lijkt het mij voor een paard veel betrouwbaarder als het paard jouw kan zien! zodat het toch wat steun kan zoeken, en aan jouw lichaamstaal kan zien dat het niet eng is...
als je er zo achter loopt heeft het paard waarschijnlijk geen idee wat er van em verwacht wordt
ga er dan naast lopen aan het hoofdstel of erop zitten!!!
ja maar je hebt het over verkeersmak maken etc. als je je paard voor de wagen hebt ga je ook niet gelijk het bos in , dat leer je je paard ook geleidelijk .
denk je dat een paard in het bos nergens van kan schrikken dan? van honden of iets in de struiken je weet maar nooit..
Ja tuurlijk kunnen ze schrikken. Maar ik ken wel een paar mensen die dat doen , ook iemand die hier in de buurt woond dee dat voordat hij met zijn paard voor de koets gaat wel meer menners doen dat ik heb het laatst voor het eerst gedaan een stukje door het bos maar dat was wel vertrouwd bos die pony kende dat, het ging super en hij word er daper van
Waarom niet? Ik doe het ook wel eens. Maar vaak pak ik dan niet m'n dubbele longe maar m'n lange lijnen zodat je er wel dicht bijsta en niet een kilometer lijn heb om in de knoop te raken.
Lange lijnen is vergelijkbaar(maar niet het zelfde) als het 'droog-mennen'. Werken met de dubbele longe zie ik een paard op de volte om mij heen met 2 longeer lijnen(of een speciale dubbele lijn).
Ik gebruik beide voor mijn pony's. Dubbele longe om echt te longeren en de lange lijnen voor een buitenritje of een dresuurtraining er achter lopend.
Ik doe ook werk aan de lange lijnen in het bos. Je paard is een stuk dapperder dan als je er gewoon naast loopt, dan heeft ie immers steun van jou bij 'enge' dingen.
Als je paard in de basis verkeersmak is en aan de lange lijnen de hulpen kent , dan is het toch oke om lekker buiten te oefenen, Gewoon doen is ook leuk voor je paard.( afwisseling) Groetjes Ceesje
Het zit bij ons bij de basistraining van mijn driejarige. Min. 2 keer per week aan de lange lijnen naar buiten, langs de weg, door het park, door het bos noem maar op. Ik deed het vooral om haar meer zelfvertrouwen te geven, het werkt hartstikke goed en ze vindt het onwijs leuk! We trainen ook dressuurmatig opdie manier de schouderbinnenwaarts in stap en draf, het is erg leuk om het af te wisselen met het werk in de bak.
je kunt het proberen maar zorg dan dat er iemand extra mee loopt langs het hooft van het paard met een halstertouw of zow (begin niet meteen ergens waar het heel druk is)
Aan de dubbele longe, of leidsels droogmennen is perfect om je paard te beleren of gewoon uit te stappen. Juist het bos in gaan is veel beter dan altijd maar op de volte in de rijbak. Als je dat niet vertrouwt, ga dan niet alleen en doe het halster dan om en het touw om zijn hals, dan heb je iets om te grijpen. Draait hij zich in de lijnen: LOSLATEN, halster pakken en uit de knoop halen, niet gaan trekken en stressen.