Pony laat zich niet longeren, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Pony laat zich niet longeren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 15:35

Wat ik vraag is simpel de titel zegt het al, maar ik zal er nog wat uitleg bij geven.

Ik heb mijn pony nu 7 jaar en ik kan hem niet fatsoendelijk longeren. Ik heb niet het idee dat het aan mij ligt want het andere paard dat ik heb laat zich wel fatsoendelijk longeren.

Ik heb het idee dat mijn pony (shetlander van 1.14) er slechte ervaringen meeheeft. Ik kan hem prima aan de longe mee naar buiten nemen, in een cirkel stappen gaat nog wel maar zelfs dan rent hij er wel eens vandoor (in galop) en ik wil dus echt niet loslaten dus hij sleept mij letterlijk de hele wei door (waarnaar ik uiteindelijk toch moet loslaten). Ik probeer het iedere keer opnieuw, maar dit valt dus opzich nog mee maar zogauw als hij alleen de zweep al ziet flipt hij helemaal uit. Ik heb nog helemaal niks met de zweep gedaan en hij rent al alle kanten (met mij achter zich aan dus).

Uit deze ervaringen denk ik dat hij gewoon een slechte ervaring heeft gehad (dat hij misschien mishandelt is ofzo) maar als ik gewoon rijd (met een kort zweepje) doet hij het prima (af en toe doet ie nog een beetje gek maar opzich is hij heel braaf). Ik weet zeker dat hij op zijn vorige adres goed behandelt is (is de manege waar ik rijd daar hebben wij hem van gekocht) maar ik weet ook dat hij daar nooit is gelongeert. het zou dus mogelijk op het adres daarvoor zijn geweest (daar is hij geboren en tot ongeveer zijn 3e gebleven) misschien dat er toen iets verkeerds is gebeurt.

maar helaas kan aan het verleden niks veranderen. Dus nu zou ik daar iets aan willen veranderen. hebben jullie tips hoe ik hem kan longeren. Ik longereer overgins met 1 longe en niet met dubbele. alvast bedankt voor jullie tips! Knipoog

liz_wouwsie

Re: Pony laat zich niet longeren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:39

hallooo maartje!! ik heb wle een oplossing want ik heb zelf ook een shet en die is net zo'n draakje als die van jou dus haha:P maar je moet als ie gaat rennnen de lijn bij de grond brengen zodat ie ze kont er niet in kan keren als ie weg wilt rennen want dan stuikelt die als waren en als je de lijn laag houd kan hij proberen wat ie wil maar dan heb jij nog controle ove rde lijn!! suc 6 verder liz xxx

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 15:44

okej bedankt dat zal ik eens proberen. verder nog mensen tips voor het geval dat dat toch niet blijkt te lukken want ik wil eerlijk gezegt geen gevecht met hem aan gaan. en hem gewoon op een rustige manier weer aan het longeren laten wennen.

Minthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:50

Waar ik meteen aan dacht toen ik je berichtje las: een longeerkraal creëren! Wanneer de pony je door het weiland sleept is niet goed, zo komt ie keer op keer onder het longeren uit en dus zal hij het ook blijven proberen. Wanneer je een rondje afzet en je paard daarin gaat longeren kan het niet met je op de loop gaan en heb jij meer controle.

Veel succes. Knipoog

Edit: Dit staat hier trouwens niet goed; een rijtechnisch probleem is het immers niet. Ik TEM even. Knipoog

liz_wouwsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:55

Minthe heeft ook gelijk gewoon een soort longeerbak maken die alleen maar rond loopt en daar eerst rustig in proberen om te longeren!!! liz xx

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:56

--> [LO] Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:04

Wel eens aan gedacht dat je shet gewoon niet begrijpt wat de bedoeling is? Daarnaast is het longeren misschien wel eens geoefend maar elke keer fout beindigd en afgerond, dit helpt ook niet mee in zijn leerproces om het goed te doen.

Ook ik dacht als eerste, waarom longeer je je paard niet in een longeerbak of zet je niet een stukje af hiervoor. Dan kan hij niet wegrennen en is je eerste probleem al opgelost. Houd je beter de controle. Misschien kun je beginnen met de bedoeling zonder lijnen voorwaarts met een zweep houden duidelijk maken. Dan heb jij niet maar 1 hand om hem bij je te houden en de andere voor de zweep en de afgezette ruimte zorgt ervoor dat hij niet van de cirkel afgaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 08:02

Bienotje schreef:
Wel eens aan gedacht dat je shet gewoon niet begrijpt wat de bedoeling is? Daarnaast is het longeren misschien wel eens geoefend maar elke keer fout beindigd en afgerond, dit helpt ook niet mee in zijn leerproces om het goed te doen.

Ook ik dacht als eerste, waarom longeer je je paard niet in een longeerbak of zet je niet een stukje af hiervoor. Dan kan hij niet wegrennen en is je eerste probleem al opgelost. Houd je beter de controle. Misschien kun je beginnen met de bedoeling zonder lijnen voorwaarts met een zweep houden duidelijk maken. Dan heb jij niet maar 1 hand om hem bij je te houden en de andere voor de zweep en de afgezette ruimte zorgt ervoor dat hij niet van de cirkel afgaat.

maar die zweep is nu net het probleem. ik heb hem er echt nooit pijn mee gedaan. dus het komt niet door mij dat die daar zo bang voor is. maar ik zal wel een stukje afzetten.

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:32

Hij vind die rondjes vast onzinnig en is op zoek naar een leuker spelletje! je moet zorgen dat je een rondje heb waar hij niet uit kan breken! dan zal hij het veel sneller oppakken!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:53

Gaat het zonder zweep wel prima dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:45

Ik denk niet dat het zonder zweep wel goed gaat, ik zou beginnen met het paard te desensisibilseren voor de zweep. Raak hem eerst overal aan met je handen, aansluitend overal aaien met de zweep, terwijl het paard stilstaat. Hij moet leren dat, als jij de zweep in handen hebt, hij niet mishandelt wordt.
Om hem te sensibiliseren voor de zweep zou je aan Parelli kunnen doen, en dan met name game 1. In het Natural Horsemanshipforum vind je genoeg info over Parelli.

Dat je je paard goed kunt longeren betekend niet dat je het automatisch goed doet. Misschien vergeeft je oudere paard je de fouten wel die jij maakt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 14:58

Cassidy schreef:
Ik denk niet dat het zonder zweep wel goed gaat, ik zou beginnen met het paard te desensisibilseren voor de zweep. Raak hem eerst overal aan met je handen, aansluitend overal aaien met de zweep, terwijl het paard stilstaat. Hij moet leren dat, als jij de zweep in handen hebt, hij niet mishandelt wordt.
Om hem te sensibiliseren voor de zweep zou je aan Parelli kunnen doen, en dan met name game 1. In het Natural Horsemanshipforum vind je genoeg info over Parelli.

Dat je je paard goed kunt longeren betekend niet dat je het automatisch goed doet. Misschien vergeeft je oudere paard je de fouten wel die jij maakt.

wat bedoel je met sensibiliseren? en wat is parelli? kun je dat met wat meer uitleg doen? en de pony die zich niet goed laat longeren heb ik al 7 jaar. en de ander nog geen jaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:13

Parelli is een Amerikaanse Natural Horsemanshipper, die een trainingsprogramma heeft ontwikkeld om de band met je paard te verbeteren, en meer respect van je paard te krijgen. Dit systeem is opgebouwd uit 7 verschillende spelletjes (en de nodige theoretische informatie daar nog bij). Hij begint met werk aan de grond, met en zonder lead rope en breidt dat uit tot werk in het zadel. Er is een filmpje van een demonstatie van een van zijn leerlingen, link staat in dit topic (link in de derde reactie doet het)

viewtopic.php?f=21&t=524275

Met desensibiliseren bedoel ik dat je je paard minder gevoelig maakt voor bepaalde prikkels. Een paard moet aan dingen wennen, en schrikt ook niet meer van dingen die hij vaak te zien krijgt, of waar hij vaak mee in aanraking is gekomen. Als jij hem overal gaat aaien, dan zal hij merken dat je hem geen pijn doet, ook op plekken die hij bijvoorbeeld niet zo fijn vindt...zoals bij zijn flank of bij zijn oren. Dan ga je terug naar een plek waar hij het wel fijn vindt, en tast je weer naar de plek toe die hij lastig vind. Je zult zien dat hij gaandeweg steeds minder weerstand toont bij de plekken die hij lastig vind, zodat je hem op het eind daar ook zonder reactie aan kunt raken.

Datzelfde ga je doen met een stok. Parelli gebruikt daar de Carrot stick voor. Dat is een soort verlengde van zijn arm. Dus wat je met je handen deed, doe je nu met je zweep/stok. overal aaien, begin bij de schoft en dan aan de bovenkant van de rug, bovenkant van de billen, zijkanten van de hals. Als je daar helemaal geen reactie meer op krijgt ga je de onderkant van de buik meenemen, de benen, binnenkant van de benen, onderkant van de hals.

Na verloop van tijd kun je het paard niet alleen met je handen en het stokje proberen aan te raken, maar bijvoorbeeld met een handdoek. Of een plastic zak, of een schabrak.

Dit is het 1ste game (en de meest belangrijke)....uitleg over deze en andere games vind je hier:

http://www.visi.com/~jbly/equine/method ... index.html

Deze link is overigens geen vervanger voor een cursus, maar geeft je een idee hoe het programma in elkaar zit. Er is een Nederlandse Parelli organisatie, instructeur is Eddy Modde en die zit in Zeeland.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:22

je hebt er niet bijgezet of je met of zonder hoofdstel longeert?

mijn paard was levensgevaarlijk met longeren, maar als ik hem een klein beetje bijzet is het beter te doen, en nu naar jaren gaat het wel beter, een longeerkraal oid zou ik ook gaan doen als ik een nieuw paard heb, voorkom je een hoop problemen mee!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:37

eerst 1 x met hoofdstel maar heb ik toen gelaten omdat hij mij dus meesleepte en ik hem niet wil verwonden.

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:32

heey ik heb dat probleem ook met mijn verzorgpaard, maar bij haar is het nog iets erger: als je haar alleen al PROBEERT te longeren valt ze je gelijk aan, dus echt stijgeren en met dr mond wagenwijd open naar je toe komen rennen! bij haar vorige baas is ze waarschijnlijk verkeerd behandeld bij het longeren, want voor de rest doet ze echt nooit moeilijk, en valt ze me nooit aan, alleen bij het longeren. dus als ik haar een dagje niet kan rijden gaat ze meestal gewoon op de wei, en als t echt niet anders kan gooi ik haar gewoon los in de bak, want dat vind ze geen probleem!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:39

ik heb ook zon paard verzorgd. die was ook niet goed bahndeld in zijn jeugd, en die kon je gewoon longeren met een stuk longeer touw in je hand waar je normaal je zweep hebt. anders moet je misschien een proberen om een klein zweepje te pakken, misschien voelt hij zich heel erg opgesloten.