Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
wednesday schreef:als je gewoon met halster of hoofdstel longeert en je laat je paard voorwaarts neerwaarts lopen dan strekt het wel goed al zijn spieren en loopt het goed ontspannen... Dit kan je dus wel zonder hulpteugels of pessoa dingen
nanova schreef:Heey
Ik longeer op een speelende manier
Na,ja hoe moet ik het uitleggen..
Ik loop van voor in de wei, naar achter in de wei
En het paard blijft rondjes draven,
En dan langzaam naar achter lopen..
We hebben er allebei plezier in
En dan de andere kant trug....
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen
En dit gewoon aan halster en longeertouw,
Ik heb de zweep niet eens nodig
Als het paardje beetje naar binnen valt
Wijs ik gewoon naar de buitenkant,
en ze zit weer goed![]()
DoeiDoei
Emilion1985 schreef:Het is absoluut slecht om de longeerlijn eerst door de binnenste bitring te halen en vervolgens door de buitenste. Ik longeer jonge/sterke paarden altijd door de lijn door de binnenste ring te doen, over de oren en vervolgens vast te maken aan de buitenste. Of bij de wat makkelijkere paarden de lijn door de binnenste ring te doen; van buiten naar binnen, daarna nog een keer door dezelfde ring heen en vervolgens onder de kaak door naar de buitenste ring. Op die manier blijft t bit mooi rustig in de mond liggen, maar bereik je er ook resultaat mee. Je knijpt de mondhoeken in ieder geval niet af op deze manier.
Bienotje schreef:Het is niet fout, er zijn alleen betere manieren. En daar zijn er hierboven al genoeg van toegelicht.
Een beetje continu rukjes geven aan het bit met de longeerlijn lijkt me niet aan te raden. Je trekt hoe dan ook met een zijwaartse kracht aan het bit vanuit het midden (tenzij je met dubbele lijnen door ringen van een longeersingel longeert).
Wil je dus daadwerkelijk serieus longeren gebruiken als hulp in de training (spieropbouw ed) kun je beter een longeerhulpmiddel gebruiken. Anders heeft het longeren net zoveel toegevoegde waarde als dat het ´opjagen´ van je paard in de bak.
Buiten het feit dat je bij een jong paard bezig bent met bv de stem hulpen bevestigen, dan kun je het wel opvatten als training.